Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Jeg får coil whine med visse spill

Anbefalte innlegg

Det det ser ut til å bare være eldre spill.

Jeg får det med Crysis, Crysis Warhead, Halo 1.

Men jeg får ikke det med Battlefield 3, Battlefield 4, Dota 2, MGS Ground Zeroes, Just Cause 2, MGS Rising Revengance, Metro spillene etc.

Jeg hadde samme problemet før jeg byttet ut hovedkortet og cpu fra et Asus Maximus V Formula hovedkort og en 3770K, til et Asus Maximus VI Formula og en 4770K. Jeg gjorde det fordi proshop ikke kunne gi meg et nytt Maximus V fordi det ikke var på lager. Men selv etter bytte av CPU, hovedkort og RAM har jeg fortsatt dette samme problemet med coil whine.

Før jeg byttet hovedkort hadde jeg først ikke problemer med coil whine. Så etter 10 timer med Crysis 1 så begynte coil whinen. Etterhvert så kræsjet Crysis, og crysis warhead med en gang jeg prøvde å laste inn en save. Jeg er redd for at det samme kommer til å skje med det nye hovedkortet.

Jeg lånte også et EVGA GTX 680 stock og jeg hadde fortsatt problemer med coil whine. Så jeg har problemer med å høre og finne ut hva som forårsaker det.

Siste jeg kan tenke på er PSU'en. Hva tror dere kan være problemet?

Min hardware

• Asus Maxmius VI Formula
  • Intel i7 4770K
  • Zotac GeForce GTX 680 (Stock)
  • Corsair Dominator 4x4 GB 1866 Mhz
  • OCZ Vertex 4 256 GB
  • Seagate Barracuda 3TB
  • Corsair AX 750W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode muligheter for at det er i denne rekkefølgen :

1 : Strømforsyning , sjekk derfor administrative verktøy : Hendelseliste og se om noen av feilmeldingene der kan gi en indikasjon.

2 : Skjermkort : Gjerne kombinasjon av psu + skjermkort eller hk + psu + skjermkort kan forårsake coil whine , kjipt men ikke så mye du kan gjøre noe med. Er det derimot ustabilitets problemer vil jeg tro at problemet ligger en annen plass som feks ovenfor.

Uansett gi oss en oppdatering på hva du finner ut på punkt 1.

Du kan selvsagt kjøre en kjapp test av psu ved å laste ned OCCT perestroika og kjøre psu testen...

Lenke til kommentar

Gode muligheter for at det er i denne rekkefølgen :

1 : Strømforsyning , sjekk derfor administrative verktøy : Hendelseliste og se om noen av feilmeldingene der kan gi en indikasjon.

2 : Skjermkort : Gjerne kombinasjon av psu + skjermkort eller hk + psu + skjermkort kan forårsake coil whine , kjipt men ikke så mye du kan gjøre noe med. Er det derimot ustabilitets problemer vil jeg tro at problemet ligger en annen plass som feks ovenfor.

Uansett gi oss en oppdatering på hva du finner ut på punkt 1.

Du kan selvsagt kjøre en kjapp test av psu ved å laste ned OCCT perestroika og kjøre psu testen...

Kjørte Power Supply testen på OCCT med DirectX 9 og fikk ingen coil whine. Ikke med DirectX11 heller. Spenningene så ut til å være i orden under testen.

Sjekket hendelsesloggen da jeg spilte Halo i dag men siden det ikke kræsjet så regner jeg med at det ikke er noen relevante feilmeldinger. Er ikke altfor datakyndig men jeg ser ikke noe som kunne forklare coil whining'en.

Jeg skal kjenner en som har en Asus GTX 550 Ti som ikke er i bruk. Tester med den om jeg får coil whining.

Hvis ikke det ikke er skjermkortet må vel problemet være strømforsyningen sant? Det er den eneste komponenten jeg ikke har skiftet siden høsten 2012. Ved siden av harddiskene.

Men takker for at du tok tid til å svare. :)

Lenke til kommentar

Bra du tok PSU testen ,den viser i alle fall at det ikke er noe galt med PSU. Hvor Coil Whinen kommer fra derimot kan være vanskelig å avdekke , men du kan jo prøve å isolere psu ved å få den ut av kabinettet og se om du på denne måten finner ut hvor lyden kommer fra. Sørg selvsagt for at du gjør dette forsvarlig med tanke på elektrisk støt osv.

Lenke til kommentar

Det er nok grafikk kortet.

Les

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/67822-graphics-card-coil-whine-investigation.html

Another facet is the whining’s presence in higher load scenarios. This means it will typically be apparent in game menus, FurMark, folding and other situations where the card is being asked to run at extremely high framerates or process a large amount of parallel information. Within games themselves (again, provided the title isn’t throwing a ton of frames at the card) the noise will either be lessened or reduced to a “chugging” sound while multi card setups will accentuate the noise due to their relative ability to boost framerates. We also can’t forget that some people are more susceptible to hearing the higher octave “whining”

Ganske typisk om eldre er lik «lette» spill hvor man da får veldig high framerate?
Lenke til kommentar

Bra du tok PSU testen ,den viser i alle fall at det ikke er noe galt med PSU. Hvor Coil Whinen kommer fra derimot kan være vanskelig å avdekke , men du kan jo prøve å isolere psu ved å få den ut av kabinettet og se om du på denne måten finner ut hvor lyden kommer fra. Sørg selvsagt for at du gjør dette forsvarlig med tanke på elektrisk støt osv.

Det er en veldig god ide. Jeg burde kunne klare det uten å ta livet av meg selv.

Det er nok grafikk kortet.

Les

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/67822-graphics-card-coil-whine-investigation.html

Ganske typisk om eldre er lik «lette» spill hvor man da får veldig high framerate?

God artikkel. Men jeg får ikke akkurat 900 fps i Crysis. Kanskje jeg skal skru på vsync i halo og se om jeg fortsatt får whining..

Edit skrudde ned framraten til 60 hz of vsync på og jeg fikk ikke coil whine så ser ut som du hadde rett.

Endret av Keldon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...