Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kostnader ved beslag fra politiet

k_h

Anbefalte innlegg

Har kommet i en situasjon hvor politiet har tatt beslag i stjålet tyvegods som jeg har kjøpt i god tro. Problemet er at dette tyvegodset er fastmontert i en bil og lar seg ikke enkelt demontere uten å levere bilen inn på verksted.

Kan politiet kreve at jeg må ta kostnaden for frakt og demontering av denne gjenstanden? Hva er i så fall hjemmelen for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen hjemmel som regulerer hvem som bærer kostnadene ved beslag. Det alminnelige prinsippet er at man ikke kan kreve dekket kostnadene ved å etterleve myndighetenes beslutninger av det offentlige (men det vil kunne kreves dekket av tiltalte som erstatningskrav), men det finnes et rimelighetsunntak i straffeprosessloven § 448 som lar den som er påført skade eller annen ulempe ved (bl.a.) beslag få erstatning "når dette fremstår som rimelig". Sakene behandles av Statens Sivilrettsforvaltning

Statens Sivilrettsforvaltning publiserer en del av sine vedtak, men jeg ser ingen som berører din problemstilling direkte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har de beslaglagt den over sms eller.

Nei, jeg har fått brev med referanse til avhør av undertegnede hvor påtalemyndigheten har besluttet at gjenstanden skal beslaglegges som følge av straffesak (anmeldt tyveri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...