Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i tann etter fylling

maomaomao

Anbefalte innlegg

Var til tannlegen for cirka en måned siden, og har nå vondt i tanna jeg fikk fylling i ( liten smerte, ikke like vondt som tannpine ) men lurer på om dette er normalt?

Ganske irriterenes

Endret av maomaomao
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt.

Jeg har alltid en dump smerte i ukene etter boring og fylling.

Tenner har tusenvis av mikroskopiske kanaler på kryss og tvers, og disse skal tettes og sette seg.

Jeg garanterer deg at hvis problemet ditt hadde vært betennelse under fyllingen, hadde det vært MYE vondere, og økende etter noen dager.

Lenke til kommentar

Det er normalt.

Jeg har alltid en dump smerte i ukene etter boring og fylling.

Tenner har tusenvis av mikroskopiske kanaler på kryss og tvers, og disse skal tettes og sette seg.

Jeg garanterer deg at hvis problemet ditt hadde vært betennelse under fyllingen, hadde det vært MYE vondere, og økende etter noen dager.

Okei takk ;) Tenkte og ringe til tannlegen, men får håpe det går bort :)

Lenke til kommentar

Kan tyde på at noe ikke er helt tettet igjen om det varer, varer og varer.

En annen ting, kan være såre tannhalser. Enkelte sliter med det, og det kan bli vanligere jo eldre man blir.

Tannlegen bør enkelt kunne finne svar på det.

Røntgen kan gi svar av og til, men er ikke skuddsikkert.

Tannlegen kan blåse kald luft her og der på tannflatene. Tannlegen kan også lete med det pirk-instrumentet etter svakheter. Noen ganger kan man se ting med det blotte øyet. La oss si du har gått en god stund, og så oppsøker tannlegen, så kan det hende det ligger tannråte under overflaten.

Det skjedde meg en gang. Dette var i tyggeflaten. Også fant ikke tannlegen noe på røntgen eller andre metoder. Så insisterte jeg på at noe var galt, og pekte på den tannen jeg trodde det måtte være. Det lå en tynnere komposittfylling øverst på jekselen. Under dette komposittlaget lå det en tynnere del tannråte et eller annet sted. Han boret opp, og fant råten. Fyllet igjen. Også fikk jeg høre "du skulle ha vært tannlege du.." :D

En annen problemstilling kan være slitasje. For under emaljen så ligger det et stort nettverk av hårtynne væskefyllte kanaler i resten av den faste tannen. Disse tunnellene kjenner på det hydrauliske trykket som utenforøvende krefter kan gi. Dette kan kjennes som en slags smerte. Det er også derfor det er så sinnsykt smertefullt når tannlegen borer uten bedøvelse. Men, straks boret er vekk, så opphører den værste smerten. Man kjenner jo selvfølgelig en isning eller noe ubehag etterpå at boret har gjort jobben også, siden nerven har vært påvirket nylig.

Jeg innbiller meg at det kan ha blitt tygget en hårtynn brist i det øverste komposittlaget, også har dette fått utvikle seg et par år elns.

Et ikke uvanlig spørsmål kan være, er du ekstra sensitiv på tanna for kaldt eller (og) varmt (drikke f.eks.)? Svar på slike spørsmål sier tannlegen en del mer enn hva en kan gjette seg til at dette kan bety selv. En annen ting tannlegen kan gjøre er å banke på tennene, litt forsiktig. Er du øm mot banking, så kan det fortelle tannlegen litt ytterligere informasjon. Er røttene døde i en tann, så kan tannlegen bruke ett instrument som gir svake elektriske støt. Er jo helst på eldre mennesker det blir nødvendig. Slik kan tannlegen kartlegge det. Regn med rotfylling eller andre dyrere tiltak om slikt viser seg. Alternativt det rimeligere ekstraksjon, men da er det ingen tann der lengre etterpå.

Det er helt sikkert andre ting jeg ikke vet om tenner, bare for å ha nevnt det. Jeg har ingen utdannelse på det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...