blomsterhjerte Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Dette er utrolig viktig for meg å forstå, håper jeg kan få svar så fort som mulig! jeg sliter svært med dette oppgåven, håper noken versånill kan hjelpe meg, og tusen tusen takk om dere kan hjelpe meg med dette oppgåve. betyr utrolig mye om noen kan hjelpe med dette oppgåve pliss a) Figuren viser masse per nukleon som funksjon av nukleontallet for atomene. Bruk figuren til å forklare hvorfor det blir frigjort energi når lette atomkjerner fusjonerer og når tyngre atomkjerner fisjonerer. b) Hvordan måtte figuren ha sett ut dersom ingen kjernereaksjoner skulle kunne frigjøre energi? Lag en skisse. c) Her er to kjernereaksjoner. Finn ut om de kan frigjøre energi eller ikke. Forklar avgjørelsene dine. Lag gjerne en figur. i. Et Thorium-atom fisjonerer. Hver kjerne deler seg i to omtrent like store biter. ii. He-atomer fusjonerer til karbon (flere fusjoner som til slutt gir karbon). d) Vi tenker oss nå at Pu-240 deler seg i to like store deler. Bruk figuren og gi et overslag over hvor mye energi som blir frigjort Endret 1. mars 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Kan noen versåsnill å hjelp meg pliss med desse oppgåvene, betyr utrolig mye og tusen hjertelig takk om dere kan. ( det er kjernefysikk kapittelet jeg holder på med) Endret 1. mars 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå