Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën ZX: Gåen toppakning?

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt bil for noen uker siden...

Skulle bytte olje igår, det rant ut 2L brunaktig olje som ser ut som det er vann i. Tanken rommer 4,8L. Kjølevæske var også nesten tomt. Har fylt det opp, ingen tegn til fysisk lekk ut. Den står avskiltet, og brukes ikke, men greit å finne ut av det før jeg sender den på EU.

Kan toppakninga være gåen på bare 140000km? Forrige eier har tydeligvis gitt totalt dritt i alt med bilen, for olja kan ikke ha vært byttet i hans eie i 2 år,og han har ikke påkostet den én krone. Er en Citroën ZX 1,8L 110hk Bensin. At folk bryr seg så lite om bilen sin...

Betalte dog bare 5000kr,men kjipt om det skulle være tilfellet etter å ha påkostet den 3000kr i deler.

Takk på forhånd.

Endret av KontorPult
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppakning som er gåen etter 140kkm kan utmerket godt være tilfelle, skeiv topp også.

Lite kjølevæske vil medføre høy temperatur og stor variasjon i temperatur, noe som kan føre til at toppakning ryker og toppen slår seg.

Bytt kjølevæske også, sjekk hvordan den er.

Hvis toppakning er gåen er det ikke verdt å koste på dette ved et verksted etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Kjølevæska ble byttet og fylt på, olja også. Får se om den bruker noe vann når jeg får kjørt den litt. Alt som er påkostet bilen er skrudd selv, og skulle toppen være gåen kan jeg få en bekjent til å skifte motor. Men koster endel bare for en brukt motor. Har sett gjennom papirene på bilen, han har kjørt 22000km med bilen på de to årene han har hatt den, uten å bytte olje. Sier vel sitt. Blir irritert når det finnes slike som rett og slett ikke tar vare på bilen sin.

Lenke til kommentar

Det kan vel være en mulighet at det kan lekke bittelitt i radiator, eller lignende? Vil jo renne endel ut når den har stått stille siden september uten å ha vært brukt, trenger jo ikke å lekke mye når den har stått så lenge. Kondens kan jo være grunnen til vann i olja? Bare en teori, bilen skal på EU-kontroll på et verksted en god stund unna, innen 2uker. Og får seg da en god tur. Så får se etter om den bruker noe vann.

Lenke til kommentar

Kondens kan gi inntrykk av at det vann i olja ja, men neppe såpass at det er synlig i avtappet olje.

Dog er det gjerne nok til at det er synlig på innsiden av oljepåfyllingslokket.

Ja, du kan ha en liten lekkasje av kjølevæske..

Men når begge disse forholdene sammenfaller er det dessverre ofte toppakning eller topp som er problemet.

Jeg må innrømme at jeg lett kunne behandlet en bil i den prisklassen likt selv.. Kjøpt den og kjørt til den ikke ville mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...