Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Deaktivere interne høytalere på laptop

Anbefalte innlegg

Har en ThinkPad L430 med halvveis ødelagt lyd-inngang. Lyd kommer gjennom, men Windows enser ikke at hodetelefoner er tilkoplet, slik at lyd kommer gjennom både høytalere og hodetelefoner!

Ettersom Windows ikke merker hodetelefonene nytter det ikke å fikle med volummikser o.l. ...

Kanskje en løsning vil likne på noe sånt som å deaktivere høytalerne uten at Windows vet det, slik at lyd fortsatt sendes til høytalerne (og derfor også hodetelefonene). Men hvordan vet jeg ei.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg først skal skru opp maskinen kan jeg liksågodt reparere lyd-inngangen. Problemet er at jeg ikke har mye erfaring med hardware (og ingen med knotete laptopinnmat). Om det ikke finnes en lettere løsning uten skrutrekker er det likevel mitt beste alternativ. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Kommer vel an på hvordan dette er designet i lydchipen og driver/app. Om jeg disabler det ryker hodetelefonutgangen på HP'en. Dell fikser det heller ikke, men der kan jeg styre det separat i Ubuntu med separate slidere for begge helt uavhengig.

Bra tips. Verdt et forsøk.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hvis ikke du ikke har mulighet for å deaktivere PC-høyttalerne fra lista over avspillingsenheter. Prøv å avinstallere driver/software for lydkortet og bare bruke den innebygde driveren til Windows. Det måtte jeg gjøre på min noe eldre Thinkpad med Conexant SmartAudio. Når driveren var nedgradert kunne jeg deaktivere PC-høyttalerne.

Er veldig praktisk å kunne aktivere høyttalerne igjen de få gangene jeg har bruk for de uten å måtte skru opp laptopen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...