Gå til innhold

Vurderer å bytte yrke

jols3n

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har jobbet som bilmekaniker med fagbrev i et par år nå, men har begynt å miste gnisten for det og vurderer å bytte yrke i nærmeste framtid. Jeg har VG1 elektro og VG2 data og elektro, men vet ikke om det er noe å falle tilbake på?

Jeg kunne tenkt meg å jobbet med noe datarelatert og kundebehandling ol.

Jeg har drevet veldig mye med data tidligere, og behersker det veldig bra.

Det ligger ikke noe særlig slike stillinger ute hvor jeg bor, og vet ikke hvordan jeg skal gå fram med yrkesbytte da jeg sitter på hus og billån. Blir for lite å leve på om samboeren skal dekke dette selv.

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To varianter hvor du har nytte av bilteknisk bakgrunn uten at det er hovedsaken:

1. Er verkstedet stort nok til at dere har egen kundemottaker i en skranke el.l. ?

2. Bilselger hos en bilforhandler - kundebehandling til det tyter ut av øra, og data som naturlig verktøy i sammenhengen.

Lenke til kommentar

Om du ikke tenker bosted, har du noen konkrete eksempler på steder du kunne tenke deg å jobbe?

Og hva legger du i gode datakunnskaper? Generelt så er det kanskje ikke de mest "lukrative" jobbene du får uten utdannelse, da en ganske stor andel av de som er født de siste +/- 30 årene har gode datakunnskaper. Men eksempler på jobber som krever litt datakunnskap:

• Kundebehandler/telefonsupport i et telefonselskap, bredbåndsleverandør, TV-distributør, osv.
  • Butikkmedarbeider/selger i en butikk for forbrukerelektronikk (Elkjøp, Lefdal, osv).

Hakket mer "avansert" ville f.eks. vært IKT-ansarlig på en mindre skole. Her ville du typisk fått ansvar for skolens hjemmeside, forefallende arbeid for skolens datautstyr, kontakt ovenfor kommunens IKT-avdeling som drifter nettverk og maskiner, gi opplæring til lærere i bruk av programmer, osv. Mindre bedrifter er også en mulighet. Men her vil du fort måtte klare å drifte servere på egenhånd, og de vil typisk ikke ansatte noen uten erfaring da det å ansette nye folk i små bedrifter generelt utgjør en stor risiko.

Neste skritt ville vært å ta en IT-utdannelse, da blir plutselig mulighetene mye større. Først ville du måtte oppnå generell studiekompetanse (les om 23/5-regelen her), også kunne du f.eks. tatt en utdannelse på deltid. (Men da beveger du deg kanskje litt langt vekk fra tanken om kundebehandling?)

Lenke til kommentar

Hei takk for et godt svar. Med kundebehandling tenkte jeg kanskje noe som support i bredbåndsselskap ol.

Jeg har driftet spillservere, VoIP, hjemmesider og fildeling. Ja veldig mye forskjellig, hatt verv på dataarrangmenter og slikt. Men det er "noen" år siden, så kunne vel trengt oppfriskning på det feltet nå.

Jeg kunne vel kanskje begynt på kveldsutdanning, men det koster jo så jeg må først begynne å spare litt hehe :)

Jeg skal holde litt utkikk etter de yrkene du nevner. Kunne godt pendle til naboby, men per dags dato er vi begge avhengig av samme bil. Men det problemet kan løses om jeg sparer til en pendlebil selvsagt så det er ikke problem :)

Jeg skal se litt på hva slags kveldsutdanning jeg kan ta, og hva det koster osv. Men mest sannsynlig ville jeg ha ønsket en ny jobb før den utdanningen er ferdig.

Er foresten ikke interessert i studielån så det er nevnt. Tjener per I dag 165 kr timen, og det synes jeg er for dårlig i forhold til arbeidet jeg utfører. Er også tillitsvalgt og verneombud, er uten arbeidskontrakt og det er noe jeg skal ta opp i morgen. For jeg blir vel værende maks et års tid til, og da vil jeg ha kontrakt.

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar

Å bytte jobb til noe som er relevant for det du ser for deg som videre arbeidskarriere, er nok uansett ganske lurt. Spesielt når du i utgangspunktet er lei av den jobben du har nå. Kan ikke si jeg har så veldig peiling på nettutdannelser, men IT er nå den utdannelsen som er best egnet for akkurat dette. Eventuelt så kan du sjekke ut om den nærmeste høyskolen/universitetet tilbyr en IT-utdannelse der eksamen stort sett er det eneste du trenger å møte opp på.

Økonomisk: Det er mulig å fryse boliglånet over en periode på f.eks. 5år, slik at du kun betaler renter i denne perioden. Det beste er selvfølgelig om du/dere klarer å kombinere nedbetaling av boliglån med det å ta utdanning. Men jeg bare nevner det som en mulighet om du ikke skulle klare det. Lånekassen er også en mulighet for å få det hele til å gå rundt de årene du utdanner deg.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Ang serverdrift og tilsvarende operativsystemer så finnes det jo også sertifiseringsvarianter på forskjellig, og disse kan taes uavhengig av høyskoler.

Dog må jeg da med det samme påpeke at jeg ikke har peiling på i hvilken grad disse sertifiseringene taes alvorlig av potensielle arbeidsgivere...

Lenke til kommentar

Hakket mer "avansert" ville f.eks. vært IKT-ansarlig på en mindre skole. Her ville du typisk fått ansvar for skolens hjemmeside, forefallende arbeid for skolens datautstyr, kontakt ovenfor kommunens IKT-avdeling som drifter nettverk og maskiner, gi opplæring til lærere i bruk av programmer, osv.

Dette er oppgaver som typisk gis til en av lærerne, nettopp fordi det ikke kreves så mye kompetanse.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Så lenge du har fagbrev så kan du også søke på andre stillingar enn ufaglærte selger og kundebehandlingsstillingar. Sjølv om fagbrevet er i "feil" fag i forhold til det du søker på så er det fortsatt eit fagbrev som kokumenterer at du har teknisk innsikt og at du er i stand til å lære nye ting.

Det er derfor ikkje nødvendigvis slik at du må ta ei ny utdanning sjølv om det sjølvsagt hjelper.

Så om du klarer å finne ut kva du vil prøve deg på så er det eigentleg berre å søke. Om du ikkje vil legge bilmekanikker bakgrunnen heilt på hylla så finnes det også mange stillingar der dei har bruk for ein mekanikar utan at det nødvendigvis er dette du jobber med heile dagen. Tenker då umiddelbart kanskje på stillingar i det offentlige der det ofte er veldig allsidige arbeidsoppgåver, men det finnes sjølvsagt også mange andre jobbar der ein av og til kunne trenge nokon til å gjere enkelt mekanisk arbeid.

Lenke til kommentar

Hakket mer "avansert" ville f.eks. vært IKT-ansarlig på en mindre skole. Her ville du typisk fått ansvar for skolens hjemmeside, forefallende arbeid for skolens datautstyr, kontakt ovenfor kommunens IKT-avdeling som drifter nettverk og maskiner, gi opplæring til lærere i bruk av programmer, osv.

Dette er oppgaver som typisk gis til en av lærerne, nettopp fordi det ikke kreves så mye kompetanse.

Tror det skal være en ganske så liten skole før det er mulig å kombinere det med en lærerstilling. Husker vi hadde egen IKT-ansvarlig både på min ungdomskole (400 elever, en i full stilling, en i halv stilling) og VGS (900 elever, tre i full stilling).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hei, takk for flotte svar. Skal se litt på ledige stillinger framover, og se om det dukker opp noe som passer for meg og evt ikke krever noe mer utdanning. Jeg har også sett litt på nettkurs, og ser også at noroff har en del nettbaserte studier som kunne passet meg. Må spare opp en del penger for det eller evt. få til et lån for å dekke det.

Så vi får se hva framtiden bringer:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...