Master662 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hei, usikker på hva jeg vil bli. Advokat eller pilot, pilot er egentlig barndomsdrømmen og har hatt realistiske flysimulatorer til mangfoldige tusener, syntes det er også veldig gøy. Jeg er nå ferdig å se serien Suits på netflix, har fått litt sansen på advokat yrket, vet at ikke serien er 100% lik virkeligheten og sånt men syntes det er veldig gøy og argumentere å er i tillegg veldig flink til det. Er det noen som kan gi meg fordeler og ulemper med yrkene og kan gi meg tips eller inspirasjon? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Jeg har lite kunnskap om advokatyrket, men vet en del om pilotutdanning. Litt om kostnader: Dersom du utdanner deg til pilot kan du enten søke og håpe på plass ved luftfartslinjen ved UiT, eller velge private skoler i Norge eller utlandet. Ved UiT er det "gratis" utdanning, men jeg mener å ha hørt at enkelte kurs må dekkes selv. Uansett er dette den minst kostbare løsningen. Private skoler koster nok mellom 600.000 til 1.000.000, alt etter hvilken skole og hvilket land. Advokatutdanning tar du ved et av landets universiteter, og dette koster ikke mer enn studieavgift, litteratur og andre materielle nødvendigheter. Varighet: Pilotutdanning tar ca. 2 år. Dette inkluderer teori og praktisk flyging. Dette går vekselvis om hverandre. Etter to år, og bestått skole, er du ferdigutdannet flyger og kan begynne å jobbe. Det kan påregnes å måtte ta noen ekstra kurs med egne penger i etterkant, men dette varierer litt i forhold til hvor og hvordan du ønsker å jobbe. Advokatutdanning er vel en mastergradsutdanning om jeg ikke tar feil, så den tar 5 år. Jeg er usikker på om det må påregnes ytterligere skole for å bli fullverdig advokat, men dette finner du nok raskt ut av med et søk. Jobb: Som advokat aner jeg ikke hvordan arbeidsmarkedet er, og noe videre om det. Som pilot er det et relativt tøft marked i dag. Av de jeg kjenner i dag som er pilotutdannet er en arbeidsledig og den andre jobber som instruktør på en flyskole her i Norge. Sistnevnte valgte å ta instruktørkurs etter utdanningen, noe som kostet en del ekstra i tillegg til summen for grunnutdanningen. Det som er vanlig for piloter å gjøre er å fly gratis for flyklubber eller fallskjermklubber for å opparbeide timer og erfaring. Tror du skal ha en del stå-på vilje og motivasjon for å komme deg inn i fast jobb som pilot. Det du kunne forsøkt å gjøre er å melde deg inn i en lokal småflyklubb, og starte på "småflylappen". Dette er kostbart (80.000 - 100.000), men om du har råd og interesse kan det gi deg en god smak på om dette er noe du ville ønske å ha som arbeidsplass. Flysimulator er veldig kjekt, men jeg tror du hadde fått et helt nytt (og sannsynligvis bedre) syn på flyging om du hadde prøvd det på virkelig. Du ville da også som sagt fått anledning til å kjenne på om dette er godt nok som en hobby, eller om du vil gjøre karriere ut av det. En ting jeg vet om advokatstudiet: Du må være forberedt på MYE lesing og tøffe studier for å få gode resultater. Men jeg tror samtidig at dersom du syntes lov og justis er spennende, så er det nok et spennende yrke med mange muligheter. Håper ikke jeg har vært for mye fokusert på de negative sidene med dette innlegget, men det er klart greit å vite om. 1 Lenke til kommentar
Master662 Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Jeg har lite kunnskap om advokatyrket, men vet en del om pilotutdanning. Litt om kostnader: Dersom du utdanner deg til pilot kan du enten søke og håpe på plass ved luftfartslinjen ved UiT, eller velge private skoler i Norge eller utlandet. Ved UiT er det "gratis" utdanning, men jeg mener å ha hørt at enkelte kurs må dekkes selv. Uansett er dette den minst kostbare løsningen. Private skoler koster nok mellom 600.000 til 1.000.000, alt etter hvilken skole og hvilket land. Advokatutdanning tar du ved et av landets universiteter, og dette koster ikke mer enn studieavgift, litteratur og andre materielle nødvendigheter. Varighet: Pilotutdanning tar ca. 2 år. Dette inkluderer teori og praktisk flyging. Dette går vekselvis om hverandre. Etter to år, og bestått skole, er du ferdigutdannet flyger og kan begynne å jobbe. Det kan påregnes å måtte ta noen ekstra kurs med egne penger i etterkant, men dette varierer litt i forhold til hvor og hvordan du ønsker å jobbe. Advokatutdanning er vel en mastergradsutdanning om jeg ikke tar feil, så den tar 5 år. Jeg er usikker på om det må påregnes ytterligere skole for å bli fullverdig advokat, men dette finner du nok raskt ut av med et søk. Jobb: Som advokat aner jeg ikke hvordan arbeidsmarkedet er, og noe videre om det. Som pilot er det et relativt tøft marked i dag. Av de jeg kjenner i dag som er pilotutdannet er en arbeidsledig og den andre jobber som instruktør på en flyskole her i Norge. Sistnevnte valgte å ta instruktørkurs etter utdanningen, noe som kostet en del ekstra i tillegg til summen for grunnutdanningen. Det som er vanlig for piloter å gjøre er å fly gratis for flyklubber eller fallskjermklubber for å opparbeide timer og erfaring. Tror du skal ha en del stå-på vilje og motivasjon for å komme deg inn i fast jobb som pilot. Det du kunne forsøkt å gjøre er å melde deg inn i en lokal småflyklubb, og starte på "småflylappen". Dette er kostbart (80.000 - 100.000), men om du har råd og interesse kan det gi deg en god smak på om dette er noe du ville ønske å ha som arbeidsplass. Flysimulator er veldig kjekt, men jeg tror du hadde fått et helt nytt (og sannsynligvis bedre) syn på flyging om du hadde prøvd det på virkelig. Du ville da også som sagt fått anledning til å kjenne på om dette er godt nok som en hobby, eller om du vil gjøre karriere ut av det. En ting jeg vet om advokatstudiet: Du må være forberedt på MYE lesing og tøffe studier for å få gode resultater. Men jeg tror samtidig at dersom du syntes lov og justis er spennende, så er det nok et spennende yrke med mange muligheter. Håper ikke jeg har vært for mye fokusert på de negative sidene med dette innlegget, men det er klart greit å vite om. Tusen takk for kjempe bra svar! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg kan ikke si noe om advokatyrket, men om det er noe spesifikt du vil vite om flygerutdanning så er det bare å ta kontakt på PM. Er utdanna trafikkflyger og instruktør. Lenke til kommentar
Vilbli Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Tåkefyrste skrev (På 1.3.2015 den 3.27): Jeg kan ikke si noe om advokatyrket, men om det er noe spesifikt du vil vite om flygerutdanning så er det bare å ta kontakt på PM. Er utdanna trafikkflyger og instruktør. Hei. Er det vanskelig å bestå opptaksprøver og komme seg inn og utdanne seg til for eksempel helikopterpilot eller pilot uten å ha tatt R-matte eller fysikk på videregående? takk for svar:) Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. oktober 2020 Del Skrevet 11. oktober 2020 On 3/1/2015 at 3:27 AM, Tåkefyrste said: Jeg kan ikke si noe om advokatyrket, men om det er noe spesifikt du vil vite om flygerutdanning så er det bare å ta kontakt på PM. Er utdanna trafikkflyger og instruktør. Hvorfor PM og ikke her? Kanskje andre som lurer på det samme som kommer innom tråden i fremtida. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2020 Del Skrevet 11. oktober 2020 Vilbli skrev (På 10.10.2020 den 20.00): Hei. Er det vanskelig å bestå opptaksprøver og komme seg inn og utdanne seg til for eksempel helikopterpilot eller pilot uten å ha tatt R-matte eller fysikk på videregående? takk for svar:) Hos de private, absolutt ikke. Tok en gang opptaksprøve og kom inn. Relativt enkle prøver i matematikk, engelsk og "iq test" om jeg husker rett, og kravene var vist relativt lave. Kostet dog en formue og takket pent nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå