fleur Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Jeg kjørte inn på motorveien idag og plutselig sa det pang og panoramataket av glass eksploderte. Takk gud for at jeg hadde innertaket lukket igjen og at barna ikke satt i baksetet. Kjørte den rett til forhandler som antok at vi fikk dette på reklamasjon. Bilen er litt over 3 år gammel. Hadde ingen steinsprut i forkant og vi har skiboks tett ned mot taket så tvilsom at det er steinsprut som har forårsaket det. I tillegg var det sprukket kun midt på, samt helt foran, ellers intakt. For det første: Jeg trodde dette glasset tålte "alt"? Det er jo direkte livsfarlig det som skjedde idag. Som sagt, hadde jeg ikke hatt innertaket igjen hadde jeg fått alt glasset over meg. Er det ingen beskyttelse som unngår at slikt skjer? Jeg kommer aldri til å tørre å åpne innertaket igjen. Nå regner jeg med at forhandler dekker skaden, men hva hvis de setter seg på bakbeina? Jeg har if superforsikring på bil og det ser ut som det dekker skifte av ruta med en egenandel på 2000.-?Står ingenting i vilkårene om at det IKKE dekker glasstak, men heller ikke at det gjør det. Noen som vet? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 I tillegg var det sprukket kun midt på, samt helt foran, ellers intakt. ..Sprukket eller eksplodert? Jeg er forvirrret. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) I tillegg var det sprukket kun midt på, samt helt foran, ellers intakt. ..Sprukket eller eksplodert? Jeg er forvirrret. Jeg skrev sprukket, men mente selvsagt eksplodert. Glasset eksploderte da iallefall, det er helt sikkert. Men var jo hull i taket midt på og en kant med en åpen sprekk helt foran mot frontruta Endret 28. februar 2015 av fleur Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Spenninger i glass kan medføre slikt, ingen bombe det. Det er nok tvilsomt om ruta er å anse som bilglassrute.. I gamledager fikk man dekket mye rart på den forsikringen, jeg har faktisk fått byttet ei hovedlykt på en slik forsikring en gang, som følge av at det bare stod "glass" i vilkårene.. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Spenninger i glass kan medføre slikt, ingen bombe det. Det er nok tvilsomt om ruta er å anse som bilglassrute.. I gamledager fikk man dekket mye rart på den forsikringen, jeg har faktisk fått byttet ei hovedlykt på en slik forsikring en gang, som følge av at det bare stod "glass" i vilkårene.. Og hva skyldes spenningene? Produksjonsfeil? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Produksjonsfeil er det første jeg ville mistenkt ihvertfall. Enkelte bilmodeller har hatt problemer med særlig bakruter som eksploderer på samme måte. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 What, var det ikke bygget opp av plast/glass som frontruten? Da skal det jo ikke komme særlig med glass rundt om ved en eventuell skade. Forhandler antar jo at det blir dekket, så ville ikke brukt energi på å tenke at det ikke kommer til å bli dekket. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Er kun frontrute som er laminert, resten er herdet glass. Det har jo skjedd att stuebord og dusjkabinetter har eksplodert så dette kan skje desverre, som andre har skrevet - spenninger i glasset. Endret 28. februar 2015 av FiveInline 2 Lenke til kommentar
Hakonnn Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Bakruta i A3'n min "eksploderte" for 2 uker siden. Mest sannsynlig var det spenninger i glasset siden det skjedde i det jeg var i ferd med å rygge på plass bilen, altså ingen hastighet med fare for steinsprut eller lignende. Kosta meg 2000Kr i egenandel med delkasko. Endret 1. mars 2015 av Hakonnn Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Grunnen til at det kun er frontruta som er laget av laminert glass er at det ved ulykker av og til kan være eneste mulighet for å komme seg ut/få ut skadde å kunne knuse rutene. F.eks hvis bilen havner i vann og vanntrykket blokkerer åpning av dørene kan det å knuse siderutene være eneste fluktmulighet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Er kun frontrute som er laminert, resten er herdet glass. OT: Enkelte biler har laminerte sideruter også, denne for eks: http://www.bosbil.no/Forhandlere/Bertel+O+Steen+Molde/PERSONBIL/Ny+personbil?carId=5504 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Enkelte har plexi bak som Aygo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå