Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kode til mitt trådløse nett ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt trådløs nett i mange år, men den er ikke sikret. Altså trenger jeg ikke nå en kode for å komme inn på nettet. Jeg bor i blokk, og det er kanskje andre som bruker mitt nett. Men det er det, jeg vet ikke hvordan jeg skal sikre nettet mitt ??

Dette settes i din router. Om du har altibox feks kan du logge deg inn på dine sider og aktivere dette.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig taster du inn 192.168.0.1 i nettleseren, (kan også være 192.168.1.1 eller 10.0.0.1) Da kommer det opp ett innloggings vindu. Da kan du prøve følgende:

Username

Password: admin

eller

Username: admin

Password: 1234

eller

Username: admin

Password: admin

Lenke til kommentar

Jeg får noe når jeg taster inn både 192.168.0.1 , 192.168.1.1 og 10.0.0.1 , men hvilken skal jeg bruke. Jeg finner heller ikke hvor jeg skal taste inn brukernavn og passord, men jeg er da heller ikke registrert, så jeg må registrere meg da. Husker faktisk ikke hvordan jeg fikk tak i ruteren, men tror jeg kjøpte den på Elkjøp.

Lenke til kommentar

Koble den trådløse routeren direkte mot PC vba nettverkskabel.

1. Windowsknapp + R

2. Skriv CMD i open/run feltet

3. Skriv IPCONFIG /ALL

4. Finn der det står default gateway

5. Skriv den tallrekken inn i nettleser

6. Du skal nå komme inn på router

7. Har du ikke brukernavn/passord se på routeren eller google opp dette (det finnes default brukernavn/passord for alle routere fra produsent)

8. Fungerer ikke default passord finn frem en tynn gjenstand, f.eks en nål, og reset router (dette er en liten knapp som er innsunket i plasten på router).

Det første du må få til er å komme inn på router! Deretter settes kryptering og gjerne også gjemt SSID opp.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja, en standard nettverkskabel (Cat5 eller cat5e f.eks). Dette følger alltid med routere fordi man gjerne må bruke en slik mellom router og modem fra IPS.

Ved å kable seg mellom PC og router (og ikke har noe annet tilkoblet i denne perioden) så oppnår man direkte kontakt med router. En router har gjerne en WAN port (hvor kabel fra modem kommer - hvis man har slikt) og f.eks 5 LAN porter (som man kan koble på forskjellige enheter siden en trådløs router normalt fungerer både trådløst og med kabler). Nå husker ikke jeg om man må koble seg på nevnte WAN port eller en av LAN portene for å oppnå forbindelse direkte mot PC, så prøv begge typene. Du skal da få opp en default gateway vba ipconfig /all i CMD, og så er du igang. Etter alt er satt opp kan du flytte routeren tilbake til der du har den og kable det opp slik det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...