Gå til innhold

ze5430 vs. 4417 vs. ?

arevs

Anbefalte innlegg

Går på fjernsynslinje i volda og ønskjer ein bærbar eg kan redigere video på. Ikkje viktig men bruker AVID DV Express privat. Går greit på dei fleste maskinar. Har kjøpt ein HP Pavilion ze 5430 med P4 2,8 Ghz, 60 GB HD, 15 skjerm med 1400*noko skjerm til 14000 på SIBA.NO. Fikk den i dag, og den bråker noko sinnykt, ganske mykje i vanleg modus og flymotor når eg arbeider litt aktivt på den. betyr at eg ikkje kan bruke den i lesesal og slikt. Vurderer å levere den inn på returrett. Har dette noko med desktop cpu å gjere? Ser at Komplett sel 4417 til 9500 denne veka. Er det eit greit alternativ. Den støyer kanskje ikkje slik og fungerer nokonlunde ytelsesmessig til min bruk? Har ikkje USB 2.0 og det er dumt for meg som har ekstern harddisk på 160 GB. Tenkte å ta inn videosignal på firewire og lagre på den på USB 2.0. Men det går kanskje an å ta inn fra kamera/firewire til ekstern HD/USB 1.1 og deretter skifte så til Firewire/HD? Eller kanskje det er betre med den Green-maskina med C1400? Den kostar jamvel 14000 igjen på Multicom. Korleis er støy der i forhold til på 4417.

Mykje å svare på kanskje, men så er det ein viktig investering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP ze4417 støyer ikke uten at den blir tungt belastet. Dvs. den er stille under surfing på nettet og skriving i Word og slikt. Skal du kjøre spill eller liknende går viften på den og, og da bråker den en del (Viften begynner å gå når prosessoren har jobbet 20-30 sekund på 100%, og da går den til belastningen går ned igjen. Jeg vil tro viften vil gå konstant under rendring av mpeg filer o.l. også).

Når det gjelder USB så kan du jo alltids kjøpe et PCMCIA kort med USB 2.0. Det koster vel ca 300-400 kr vil jeg tro. 9500,- for HP ze4417 er rimelig, men du bør tenke på at den har 1024x768 (XGA) oppløsning, og det kan kanskje bli litt lite til ditt bruk. Jeg har selv brukt Avid Express DV en del og det kan være litt greit med SXGA oppløsning da. Alternativet er å ha en ekstern skjerm ved siden av slik at du kan utvide skrivebordet. Men da blir det plutselig en del å bære på. :-)

Den Green C1400 maskinen hos Multicom vil jeg tro er et bedre alternativ til deg. Den har Centrino chipsett så den er generelt sett stillere enn ze4417 igjen. En ulempe med den er at den leveres uten opperativsystem. Jeg kjenner en del som har en slik maskin, og noen av de har hatt litt små problemer med de (Blant annet at tastaturet tar oppi skjermen når lokket er lukket, som fører til riper/merker i skjermen, men det gjelder visst ikke alle maskinene...).

For å få en liknende maskin hos andre produsenter må en ofte opp et par tusen. Men det er jo slik at skal man ha kvalitet så må man betale for det.

Jeg vil tror maskinen du har kjøpt er veldig bra funksjonsmessig, men når den har en desktop prosessor så blir det fort mye støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...