Gå til innhold

Folkehøyskole For eller mot

Kærsten

Anbefalte innlegg

Hei, Er folkehøyskole så bra som folk skal ha det til ? For en som vil studere økonomi synes jeg folkehøyskole er litt bortkastet :p Betale 100 000 kr i året for å gå på tur, få gratis mat og ha et sted å bo synes jeg er vannvittig! Da vil jeg heller Ta en bachelor på BI, bo på student hybel og betale 190 000 kroner for å studere på BI. Da får jeg ihvertfall brukt pengene mine på noe fornuftig.

Folkehøyskole: Noen erfaringer ? fordeler og ulemper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikket anerkjennende helt til du høynet prisen det koster å gå på folkehøyskole med rolige 90k for å ta en utdanning du kan få gratis gjennom handelshøyskoler rundt omkring. Søk deg til Bergen eller Trondheim. Begge tilbyr gode økonomiutdannelser uten at man må klinke sparegrisen i bakken av den grunn.

Når det kommer til folkehøyskole ser jeg på det som lite givende. Da er det å gjennomføre verneplikten et mye bedre alternativ. Her har man mulighet til å spare opp nærmere 100k på ett år, samtidig som man får lagt et godt grunnlag for hvordan man velger å leve resten av livet. Slik var det i hvert fall for meg. De holdningene og vanene jeg tilegnet meg i løpet av et år i kongens klær har formet meg for alltid og jeg angrer ikke et sekund.

Endret av Der Kaiser
Lenke til kommentar

90.000 for kost og losji, undervisning, arrangerte turer og aktiviteter. Vil ikke akkurat påstå at det er så mye penger... Ser at det er mange her som fokuserer på akademisk utdanning, men jeg tenker at det er vel så viktig her i livet å leke, få seg nye venner, osv... Ikke samfunnsøkonomisk selvfølgelig, men rett etter videregående så har du fremdeles mange år med muligheter for å få deg en god utdannelse (sånn ca 60-70 år). Det skal riktignok nevnes at kvalitetsforskjellen på de ulike folkehøyskolene er stor.

Personlig gikk jeg friluftsliv på Lofoten FHS. Da bor man slik at man kan klatre, dra ut med båt, gå tur i fjellet, hver eneste dag hele sommeren. Og når snøen kommer så kan man gå på topptur (med Telemark eller Randone), isklatre, osv, hver eneste dag... I tillegg så fikk vi god undervisning, og endel uker på reise. 90.000 for dette er langt ifra mye... Skolen har også linjer for fotografer, så vi hadde tilgang til et eget bygg med mørkerom (for analog fotografi), datamaskiner for fotoundervisning, osv.

Lenke til kommentar

Som økonomistudent kan jeg være enig i at folkehøyskole kan være litt mer kostbart enn det er verd. Men jeg har like store problemer med å se hvorfor noen gidder å betale for å studere på BI.

Sett vekk i fra økonomistudiene til BI, hvilke institusjoner tilbyr samme utdanning?

Lenke til kommentar

Er det et spesifikt studium du tenker på? Ut over økonomi, ser jeg på nettsidene deres at BI har studietilbud i eiendomsmegling, markedsføring og ledelse. Uten at jeg skal liste opp alternativene, finnes det i stor grad tilsvarende studier som er gratis.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, det koster 100 000 kroner, men du får jo dekket 40 000 av dem i form av stipend fra Lånekassen. Jeg gikk selv på Møre Folkehøgskole og jeg ville ikke vært det året foruten. Synes det er litt spesielt å påstå at det er et bedre alternativ å gjennomføre verneplikt enn å gå på folkehøgskole, når man ikke har gått på folkehøgskole selv. Blir som å si at banan smaker bedre enn epler uten noen gang å ha smakt epler.

Det er ikke mulig å fastslå verdien av folkehøgskole i kroner og øre. Du stifter mange bekjentskaper, du får (vanligvis) en passe dyr utenlandstur på kjøpet samt at dette for mange vil være det første året man er borte fra mamma og pappa. Man slipper eksamenspress og man får gjøre det man virkelig har lyst til i ett år før man tar fatt på studentlivet eller arbeidslivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et spesifikt studium du tenker på? Ut over økonomi, ser jeg på nettsidene deres at BI har studietilbud i eiendomsmegling, markedsføring og ledelse. Uten at jeg skal liste opp alternativene, finnes det i stor grad tilsvarende studier som er gratis.

Henvis meg gjerne til en institusjon i Bergen som tilbyr markedsføringsutdannelse.

Lenke til kommentar

At du vil finne alle studietilbud i Bergen, skal jeg ikke love. Folk må ofte være villige til å flytte på seg for å få en utdannelse. Men det jeg vet om som kan være aktuelt i Bergen, er NHH og HiB, der du kanskje ikke vil få en ren bachelor i markedsføring, men i det minste en økonomiutdannelse der markedsføring utgjør deler av graden. Dog finnes det tilbud om vi inkluderer master.

Et annet alternativ i Bergen er Markedshøyskolen, men deres studietilbud er heller ikke gratis.

Lenke til kommentar

At du vil finne alle studietilbud i Bergen, skal jeg ikke love. Folk må ofte være villige til å flytte på seg for å få en utdannelse.

Burde du ikke ved hjelp av dine egne ord også da forstå at det finnes folk som er villige til å heller betale for utdanningen sin, og å bo hjemme, i stedet for å betale enda mer for å bo et annet sted, og få utdanningen billig? Perspektiv er noe man lærer på BI.

Lenke til kommentar

Som økonomistudent og tidligere FHS-elev stiller jeg vel sterkt i denne debatten?

Året på FHS er et av de gøyeste jeg har hatt i mitt liv. Det er kanskje fordi jeg gikk på en FHS-linje med noe som virkelig interesserer meg (musikk). Det er et poeng å finne en linje med noe du liker å holde på med.

EDIT: Studielånet er et billig lån, så det å ta lån for å gå på FHS gjør meg INGENTING. Det er bare penger..

Endret av Knewt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget med folkehøgskole er ikke nødvendigvis det faglige (selv om man kan lære mye faglig også hvis man ønsker det). Det er en bra måte å utvikle seg som person, og samtidig kan man møte nye mennesker og få venner for livet.

Nå er det jo ikke slik at man står på stedet vil som person og ikke møter nye mennesker på et "ordentlig studium" heller.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror at de aller fleste som har gått folkehøyskole vil anbefale det. Dette er jo et tydelig tegn på at det er en bra greie.

Jeg ville vært forsiktig med å gi råd om å ikke gjøre noe jeg ikke har gjort selv - og jeg ville også være forsiktig med å ta råd fra folk som ikke har gjort noe selv, men ser på seg som velegnet til å gi råd om det allikevel.

Som pekt på er det et år for det sosiale. Man kommer svært tett innpå andre mennesker på internat, noe som er veldig sunt, kjekt og utviklende. Når det kommer til det økonomiske, så er det selvsagt noe som man bør ha i bakhodet uansett alder, men det viktigste for de fleste er å skaffe seg et "godt og lykkelig liv", ikke å tjene masse penger. Å få nye venner på en folkehøyskole kan være et bra springbrett til dette, i langt større grad enn et ordinært studium. Man får en plattform, motivasjon og noen friske ideer, før man går løs på en studiehverdag preget av hardt arbeid og nyttetenkning. Vi mennesker er ikke maskiner, vi trenger også innputt i andre former enn penger.

Jeg vil anbefale folkehøyskole til folk som:

Har lite sosial trening, er en genial måte å få det og nye venner på!

Har mye sosial trening, er en genial måte å få kjempegode nye venner på!

Ønsker seg et avbrekk fra skolebenken, før de studerer videre.

Ønsker seg et avbrekk, før de går ut i jobb.

Lista fortsetter, kort sagt nesten alle.

Jeg vil ikke anbefale folkehøyskole til:

Folk som ikke ser spesielt stor verdi i å ha et sosialt liv (jeg kjenner ingen).

Kommer ikke på noen flere egentlig...

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke, da det finnes andre studietilbud i alle byene BI finnes.

Det finnes andre studietilbud i alle byene BI finnes?

Ja, i byer hvor BI tilbyr eiendomsmegling, så finnes det nok også en høyskole som tilbyr lærerutdanning. Men hva er poenget ditt? Du mente vel ikke "tilnærmede studietilbud", for dette har vi allerede gjennomgått.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg vil anbefale folkehøyskole til noen, egentlig. Det begynner å bli en del år siden jeg gikk på folkehøyskole selv, men jeg tviler på at konseptet har forandret seg så veldig. Ja, det er morsomt og sosialt og alt det der, men at det heter noe med "høyskole" er på grensa til villedende markedsføring. Faglig sett betyr et år på folkehøyskole null. Jeg har til dags dato ikke møtt noen arbeidsgivere som har vært interessert i at jeg har gått på folkehøyskole, utover at noen av dem har gjort det selv og lurte på hvilken skole jeg gikk på. Hvis vi hadde gått på den samme skolen ville vi kanskje hatt noe å snakke om.

Du betaler altså opp mot 100 000 for et år med moro. Jeg kan ikke si jeg angrer på året mitt (jeg hadde det jo moro), men hadde jeg kunnet reise tilbake i tid og snakket med meg selv ville jeg overtalt meg til å heller finne på noe annet. Jobbe et år (som i "et år til", jeg jobbet et halvt år i forkant for å finansiere året på folkehøyskole), eller bare begynne rett på ordentlig utdanning. Det er ganske artig med studier også, og hvor sosialt det blir er mye opp til deg selv. Høyskolene renner over av studentforeninger og tilbud for den som vil.

Lenke til kommentar

Jeg tror at de aller fleste som har gått folkehøyskole vil anbefale det. Dette er jo et tydelig tegn på at det er en bra greie.

Jeg ville vært forsiktig med å gi råd om å ikke gjøre noe jeg ikke har gjort selv - og jeg ville også være forsiktig med å ta råd fra folk som ikke har gjort noe selv, men ser på seg som velegnet til å gi råd om det allikevel.

Som pekt på er det et år for det sosiale. Man kommer svært tett innpå andre mennesker på internat, noe som er veldig sunt, kjekt og utviklende. Når det kommer til det økonomiske, så er det selvsagt noe som man bør ha i bakhodet uansett alder, men det viktigste for de fleste er å skaffe seg et "godt og lykkelig liv", ikke å tjene masse penger. Å få nye venner på en folkehøyskole kan være et bra springbrett til dette, i langt større grad enn et ordinært studium. Man får en plattform, motivasjon og noen friske ideer, før man går løs på en studiehverdag preget av hardt arbeid og nyttetenkning. Vi mennesker er ikke maskiner, vi trenger også innputt i andre former enn penger.

Folk som ikke ser spesielt stor verdi i å ha et sosialt liv (jeg kjenner ingen).

At mange av de som har gått på folkehøyskole vil anbefale det, tyder vel heller på at de tenkte godt over valget sitt først. Folk som har studert på BI vil ofte anbefale det også, selv om det ikke passer alle. Det kan også henge sammen med psykologisk forpliktelse, da folk er langt mindre tilbøyelige til å innrømme gale valg som de har brukt mye penger og mye tid på.

Jeg kan være enig i lista di over hvem som kan anbefales folkehøyskole, selv om det finnes alternativer. Som AtWindsor påpeker, er det ikke slik at man ikke kan være sosial på andre steder, enten det er på jobb, i studier eller i førstegangstjenesten. På lista over hvem du ikke anbefaler folkehøyskole, kan du legge til "folk som ønsker faglig faglig utbytte", "folk som ønsker å ha en romsligere økonomi i hverdagen og/eller spare til bolig, møbler, studier eller liknende" og "folk som ønsker å arrangere reisene og fritidsaktivitetene sine selv, uten obligatorisk oppmøte".

Nei, det gjør jeg ikke, da det finnes andre studietilbud i alle byene BI finnes.

Det finnes andre studietilbud i alle byene BI finnes?

Ja, i byer hvor BI tilbyr eiendomsmegling, så finnes det nok også en høyskole som tilbyr lærerutdanning. Men hva er poenget ditt? Du mente vel ikke "tilnærmede studietilbud", for dette har vi allerede gjennomgått.

Jo da, du skal få at BI kan være et naturlig valg hvis du vil studere eiendomsmegling og ikke er villig til å flytte fra Bergen. Dog er det bare et fåtall av BI-studentene som ikke har alternativer der de bor eller sparer penger på å studere på BI.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At mange av de som har gått på folkehøyskole vil anbefale det, tyder vel heller på at de tenkte godt over valget sitt først. Folk som har studert på BI vil ofte anbefale det også, selv om det ikke passer alle. Det kan også henge sammen med psykologisk forpliktelse, da folk er langt mindre tilbøyelige til å innrømme gale valg som de har brukt mye penger og mye tid på.

Jeg kan være enig i lista di over hvem som kan anbefales folkehøyskole, selv om det finnes alternativer. Som AtWindsor påpeker, er det ikke slik at man ikke kan være sosial på andre steder, enten det er på jobb, i studier eller i førstegangstjenesten. På lista over hvem du ikke anbefaler folkehøyskole, kan du legge til "folk som ønsker faglig faglig utbytte", "folk som ønsker å ha en romsligere økonomi i hverdagen og/eller spare til bolig, møbler, studier eller liknende" og "folk som ønsker å arrangere reisene og fritidsaktivitetene sine selv, uten obligatorisk oppmøte".

Jeg synes du har gode poenger her. Mitt svar er nok noe preget av at jeg mener samfunnet har for mye prissetting av alt - og for lite verdsetting av andre verdier enn de materielle. Det er nok min tanke at dersom flere går folkehøyskole, så er kan det bidra aldri så lite til at i alle fall de som gjør det, kan bli flinkere til å verdsette andre ting. Dette vil naturligvis ikke gjelde alle, men jeg tror det vil gjelde de fleste. Ja, man kan være sosial på andre arenaer, men det er noe eget med å bo på internat med mange nye på samme alder og gjøre kjekke ting sammen. Jeg tror mange opplever å knytte vennskaper på nivåer de ikke har opplevd før. Dette er selvsagt mulig å gjøre andre steder også, men jeg tror ikke det skjer like fort og for mange ikke i det hele tatt (det finnes selvsagt mennesker som i tjueårsalderen allerede har knyttet varme potensielt livslange vennskap, men jeg tror det er noe sjelden i vårt land og spesielt blant gutter).

Folkehøyskole passer sikkert ikke for alle, men det er min påstand at det passer for de aller fleste; det finnes et stort utvalg av linjer og konsepter. Selv ville jeg nok valgt friluftsliv og ikke data om jeg skulle valgt igjen.

“Cecil Graham: What is a cynic?

Lord Darlington: A man who knows the price of everything, and the value of nothing.

Cecil Graham: And a sentimentalist, my dear Darlington, is a man who sees an absurd value in everything and doesn’t know the market price of any single thing.”

Oscar Wilde, Lady Windermere's Fan

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...