Gå til innhold

Grense for å ta ut penger i utlandet

VBK

Anbefalte innlegg

Rent hypotetisk regnet jeg på at om jeg hadde kjøpt dollar i kontanter tilsvarende 50 000 NOK i desember 2010, og satt de inn i banken nå (når kursen er høy) ville jeg tjent ca 16 000 kr på det. 100 000 NOK ville gitt profitt på ca 35 000 NOK.

Jeg lurer på om dette er noe folk ofte gjør? Det er jo sjelden man vet om kursen går opp eller ned, men dersom den er veldig lav så går den jo opp en eller annen gang ... Det bare virker som en rimelig "bænkers" måte å tjene penger på dersom man er tålmodig og kan leve uten de pengene i tiden man lar de vokse.

Hva er så grensen for å ta ut kontanter i utlandet, og ta med på flyet hjem igjen? (Vet at jeg også kan ta ut dollar i min norske bank så klart.) Er helt grønn på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjelling fra alle landene du drar ifra, fra eu er det 10.000 euro, det må deklareres på eget skjema og det gjelder hele reisefølget sammen, så da kan de andre du reiser med ha med seg 0 kr.

Vil legge til at uttak over 5000 osv så havner du i valutaregisteret, da kan de kontakte deg og mase om deklareringsskjemaer osv, så ikke lur seg unna papirmølla.

Endret av War
Lenke til kommentar

Rent hypotetisk regnet jeg på at om jeg hadde kjøpt dollar i kontanter tilsvarende 50 000 NOK i desember 2010, og satt de inn i banken nå (når kursen er høy) ville jeg tjent ca 16 000 kr på det. 100 000 NOK ville gitt profitt på ca 35 000 NOK.

Jeg lurer på om dette er noe folk ofte gjør? Det er jo sjelden man vet om kursen går opp eller ned, men dersom den er veldig lav så går den jo opp en eller annen gang ... Det bare virker som en rimelig "bænkers" måte å tjene penger på dersom man er tålmodig og kan leve uten de pengene i tiden man lar de vokse.

Hva er så grensen for å ta ut kontanter i utlandet, og ta med på flyet hjem igjen? (Vet at jeg også kan ta ut dollar i min norske bank så klart.) Er helt grønn på dette.

Hvis du hadde kjøpt Apple for de samme 50 laken for 5 år siden, ville du hatt en profitt på 105345 kroner i dag (minus skatt, selvfølgelig).

Tesla Motors Inc. 430130 kroner (og de har rast en del siden toppen i fjor sommer).

Etterpåklokskap er en vakker, vakker ting...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...