Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter og plikter ved strømbrudd på jobb


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Har en litt interessant(?) sak her. På jobben gikk strømmen i ca 4 timer 10-14, klokka 13.30 ble folk sendt hjem av en mellomleder, fordi "strømmen kommer ikke tilbake i dag", når strømmen faktisk kom tilbake ble ingen beskjed sent. Folk på jobben har nå fått instrukser om å føre tapt tid fordi de ikke kunne jobbe på en egen timekode, maks 4 timer, fordi det var da strømmen var bort, men hva med de siste to timene? Kan man "tvinge" folk til å ta fri da, når de har blitt sendt hjem?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er problemstillingen? Hvorvidt du har krav på lønn for denne perioden?

 

Korrekt, om man (det affiserer ikke meg personlig) har krav på lønn fra 14-16, men også av "generell nysgjerrighet" hva slags rettigheter arbeidgiver har til å sende hjem folk på dagen for å få de til å ta "ferie", arbeidsgiver kan jo til en viss grad diktere når ferien skal havne, men regner med det er noen varslingsrutiner her.

 

AtW

 

Lenke til kommentar

"føre tapt tid" høres for meg ut som om det ikke kan faktureres ut for arbeid, og ikke at de ikke får lønn for dette.

 

Har du blitt oppsatt på jobb i gitt periode så skal du ha betalt for det. Så om det gjelder flere her og ikke bare en til en slik det blir påstand mot påstand så får denne mellomlederen ta ansvaret på seg.

Lenke til kommentar

"føre tapt tid" høres for meg ut som om det ikke kan faktureres ut for arbeid, og ikke at de ikke får lønn for dette.

 

Har du blitt oppsatt på jobb i gitt periode så skal du ha betalt for det. Så om det gjelder flere her og ikke bare en til en slik det blir påstand mot påstand så får denne mellomlederen ta ansvaret på seg.

 

De 4 timene er lønnet ja, men kan ikke faktureres, det er greit nok, spørsmålet er hva med 14-16, når strømmen faktisk var tilbake og man kunne jobbet, men allerede hadde fått beskjed om å dra hjem? Beskjeden er godt dokumentert, det er ikke noe påstand mot påstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"føre tapt tid" høres for meg ut som om det ikke kan faktureres ut for arbeid, og ikke at de ikke får lønn for dette.

 

Har du blitt oppsatt på jobb i gitt periode så skal du ha betalt for det. Så om det gjelder flere her og ikke bare en til en slik det blir påstand mot påstand så får denne mellomlederen ta ansvaret på seg.

 

De 4 timene er lønnet ja, men kan ikke faktureres, det er greit nok, spørsmålet er hva med 14-16, når strømmen faktisk var tilbake og man kunne jobbet, men allerede hadde fått beskjed om å dra hjem? Beskjeden er godt dokumentert, det er ikke noe påstand mot påstand.

 

AtW

 

 

Da må bedriften/mellomlederen ta det på sin kappe. Har du blitt sendt hjem på grunn av manglende strøm og mulighet til å jobbe "resten av dagen" så kan ikke du/dere synse om "kanskje jeg skal dra tilbake å sjekke om strømmen har gått".

Dere burde fått en melding om at dere måtte komme tilbake isåfall.

Lenke til kommentar

Jeg anser dette som et ikke tema, altså noe som ikke ville eksistert i et større seriøst firma.

Derfor jeg lurer på om det er et lite firma, så jo relevant.

 

Jeg jobber for et stoooort firma, kjerringa mi for en barnehage, og der skjer sånne ting som du beskriver. Muligens også enda verre.

Lenke til kommentar

Jeg anser dette som et ikke tema, altså noe som ikke ville eksistert i et større seriøst firma.

Derfor jeg lurer på om det er et lite firma, så jo relevant.

 

Jeg jobber for et stoooort firma, kjerringa mi for en barnehage, og der skjer sånne ting som du beskriver. Muligens også enda verre.

 

Det er irrelevant for temaet i tråden, selv om du er nysgjerrig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter alminnelig kontraktsrett kan man frita den annen part fra å måtte prestere sin kontraktsytelse, men fritak for sin egen ytelse kan man ikke gi selv - det krever at den andre parten gjør noe. Passiv aksept er ikke nok.

 

En mellomleder (som representant for arbeidsgiver) kan altså sende de ansatte hjem, men det er de ansatte som må frita arbeidsgiver for plikten til å utbetale lønn. De ansatte har prestert sin ytelse, som er å stille sin arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver i arbeidstiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...