Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

nrks lisens spørsmål


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

 

Høres ikke ut som at du er fullt forsørget av lisensinnehaveren når du kjøper en TV i gave. Er du over 18 år skal du vel egentlig betale lisens, enda du bor hos foreldrene dine.

Lenke til kommentar

 

 

Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

 

Høres ikke ut som at du er fullt forsørget av lisensinnehaveren når du kjøper en TV i gave. Er du over 18 år skal du vel egentlig betale lisens, enda du bor hos foreldrene dine.

 

 

Niks.. det går på husstand og ikke per bruker over 18 år.

 

Jeg ble selv offer for nrk lisensen for noen år siden.. har klart å unngå det, meeen..

Kom en ekkel gubbe fra nrk på døra og prøvde å komme seg inn for å se.

Jeg nekta - Vi har ikke tv vi sa jeg..

så gikk han å noterte navna på postkassa og rett etter dukka det opp regning i postkassa.. det lurer jeg på lovligheten med.

Lenke til kommentar

EC: Det gjelder kun hvis de øvrige husstandsmedlemmene har egen mottaker i bruk. Dette var vel snakk om en tv som var gitt i gave, altså ikke trådstarter sin etter gaveoverrekkelsen, men foreldrene sin. Trådstarter har altså ikke egen mottaker i bruk. Så selv om han er selvforsørgende og bor hos foreldrene skal han ikke betale foreldrenes lisens for de tv-ene de eier og bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...