AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Har kjøpt gave til mine foreldre på en tv. Bor i samme hustand som dem og var så dum og greide og registrere tv'en på meg selv. Nå har jeg fått regning av nrk. Må denne betales eller er dem såpass greie og får makulert regningen? Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
War Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Betaler de lisens da? / for evt den gamle de hadde registrert på seg? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 De betaler lisens ja, dem har en tv i kjelleren og en i lofstua (den jeg kjøpte) Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
War Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Da må du ringe de og fortelle at du bor under samme tak og at det er husets tv. Så lenge du bor med dem i samme hus skal du ikke måtte betale. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Tusen takk for hjelp. Da ringer jeg ned til mandag ? Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget. Høres ikke ut som at du er fullt forsørget av lisensinnehaveren når du kjøper en TV i gave. Er du over 18 år skal du vel egentlig betale lisens, enda du bor hos foreldrene dine. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget. Høres ikke ut som at du er fullt forsørget av lisensinnehaveren når du kjøper en TV i gave. Er du over 18 år skal du vel egentlig betale lisens, enda du bor hos foreldrene dine. Niks.. det går på husstand og ikke per bruker over 18 år. Jeg ble selv offer for nrk lisensen for noen år siden.. har klart å unngå det, meeen.. Kom en ekkel gubbe fra nrk på døra og prøvde å komme seg inn for å se. Jeg nekta - Vi har ikke tv vi sa jeg.. så gikk han å noterte navna på postkassa og rett etter dukka det opp regning i postkassa.. det lurer jeg på lovligheten med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 EC: Det gjelder kun hvis de øvrige husstandsmedlemmene har egen mottaker i bruk. Dette var vel snakk om en tv som var gitt i gave, altså ikke trådstarter sin etter gaveoverrekkelsen, men foreldrene sin. Trådstarter har altså ikke egen mottaker i bruk. Så selv om han er selvforsørgende og bor hos foreldrene skal han ikke betale foreldrenes lisens for de tv-ene de eier og bruker. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det kan vel stemme, men om jeg ikke husker feil så måtte man betale om man hadde tilgang til mottakeren? Var det ikke så? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Det gjelder vel ikke hvis jeg låner tv'en i blant? Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, jfr. Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens. For meg så høres det ut som at du skal betale etter de reglene som er. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Merkelige regler. Men litt vanskelig for dem og bevise at jeg låner tv'en i blant. Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Lisensforskriften er basert på tillit, ikke beviser. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Da har jeg ringt, dem sa jeg skulle slippe og betale. Måtte bare sende dem en mail med eierens navn Osv Anonymous poster hash: 4c081...6a5 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Supert, da fungerer reglene som ment. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Var lettere enn jeg hadde trodd. Så takker så meget for svar fra hver og en av dere Anonymous poster hash: 4c081...6a5 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 VIKTIG Å HUSKE FOR ALLE GAVEGIVERE SOM KOMMER INNOM DENNE TRÅDEN I FREMTIDEN: Når du står i butikken, registrer kjøp/garanti på mottaker, ikke deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå