DrDoogie Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Tja, kva skal ein seie til dette? Diskusjonen rundt kva målform som er "best" er vertfall ikkje noko ein kjem til å bli enig om.... Så da er spørsmålet om nynorsk-artiklar "skremmer vekk" potensielle lesarar? Mitt svar er NEI! ... Synspunkt? yk mytt svyr yr ajt daj gjyr dry, sym mfyngyr hr yr trydry hydr sygt yr. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 ja.. jeg kan lavære å lese tråden. kan ikke du lavere å lese artikkelen da ? knuste jeg argumentet ditt der ? ikke gjør dette mer tåpelig en det i bunn å grunn er. Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 ja.. jeg kan lavære å lese tråden. kan ikke du lavere å lese artikkelen da ? Lenke til kommentar
-Enigma- Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hvis jeg skal si min mening så synes jeg det er tåpelig å skrive nynorsk i det hele tatt og spesielt på en nettside som kanskje mange leser. Det er faktisk sånn at flere her i landet snakker bokmål enn de som snakker nynorsk!! Derfor burde nynorsk vært droppa helt. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 @ Enigma så du mener at vist målformen for artikkelforfatteren er nynorsk.. så burde han heller oversette artikkelen til bokmål en å legge ut på nynorsk ? hva hadde du sagt vist vi tvinget deg å legge ut ting på nynorsk ? Lenke til kommentar
Jonah Hex Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Pwnd DrDoggie ?? Spennede at det i en målføre-diskusjon kommer slike uttalelser. Hvilken språkform er dette? DET er skremmende; en hel artikkel med dette "språket".... Helt ærlig, kommer det folk innom her som ikke vil lese artikler fordi de er i "feil" språkform: Den eneste som taper på dette er ignoranten som ikke vil lese. Lenke til kommentar
wirrum Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Det er mange som gjør dette til en prinsipiell debatt om hvorvidt forfatteren skal få lov til å skrive nynorsk eller ikke. Svaret på det er enkelt. Forfatteren skriver selvfølgelig artiklene på det målføret han ønsker. De som ikke liker det (bl.a. meg) lar selvfølgelig være å lese artiklene som er skrevet på "feil" målfør. Så god råd som "la vær å lese artiklen" trenges det ikke flere av i denne tråden. Vi vet alle at vi kan velge å la vær. Men la oss nå legge den prinsipielle delen av debatten om målførene til side, og la oss istedet være litt pragmatiske. Det er viktig at sourcecode.no kjenner konsekevensene av de valg som taes i forbindelse med valg av målføre. Helt ærlig, kommer det folk innom her som ikke vil lese artikler fordi de er i "feil" språkform: Den eneste som taper på dette er ignoranten som ikke vil lese. Det er akkurat her dere tar feil! Også sourcecode taper på at de har færre lesere. Sourcecodes "formålsparagraf" ser etter det jeg kan finne ut til å være "å bli det beste programmeringsnettstedet i norge", eller noe i den retning. For å bli det er man avhengig av mange lesere (det er selvfølgelig ikke den eneste parameteren som bestemmer kvaliteten på et nettsted, men jeg vi si det er en viktig en). Og hvis mange ignoranter lar være å lese artiklene, ja da får man ikke mange lesere (se mine tidligere innlegg som utdyper hvorfor bokmål vil gi flere lesere). Få lesere -> lite aktive programmeringsforum (hvem ville valgt å stille java-programmeringsspørsmål i sourcecode.no sitt forum med tanke på aktiviteten i det forumet). Få lesere -> situasjoner som "Hei Joshua Bloch! Ja, jeg ringer fra et norskt programmeringsnettsted, og lurte på om jeg kunne stille deg et par spørsmål.... joa, vi har femten lesere på vestlandet... oki, ja, du har viktigere ting fore... jaja... ringe igjen når vi har flere lesere, ja... jeg skal huske det" Få lesere -> man er ikke norges beste programmeringsnettsted = MISSION FAILED! .wirrum Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Såvidt jeg har skjønt, så ønsker ikke forfatteren av artikkelen det her er snakk om, å uttrykke seg på bokmål. Er det da slik å forstå, at flerparten her helst så artikkelen ikke publisert i det hele tatt, fremfor å få den servert på sidemål? Ville ikke det bare gjort vondt verre for sourcecode.no som en programmerings-site? Ellers gir diskusjonen meg assosiasjoner til utenlandsk film vist på NRK. Ser ikke så mye på TV nå om dagen, men de var alltid fæle på å tekste på nynorsk når det passet som verst. Nynorsk teksting av amerikansk action har sjeldent fungert særlig bra. Edit: formulering Endret 5. februar 2004 av b-urn Lenke til kommentar
Jonah Hex Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Her på forumet tåler vi mye forskjellig. Vi tar hensyn til dyslektikere (de fleste av oss gjør det), tolererer SMS-språk (finnes det noe mindre intelligent?), folk poster uten bruk av æ, ø og å, og stort sett går det greit. Informasjon og tips utveksles. I jobb og fritid leser vi engelske, svenske og tyske manualer og artikler - behersker vi et språk i større eller mindre grad utveksles det info i denne språkformen. Ingen protesterer, vi er lykkelige over å fylle hodene våre med læring. Men poster en stakkar en artikkel på nynorsk blir det spetakkel!? Ærlig talt! Er stoffet som presenteres interessant (og det er artiklene til Kilogram) burde vi drite i språkformen og la være med byggingen av kjepphester - det er nok av dem. Har stallen full med øk som bør avgå med døden selv, men innrømmer det og forsøker å gjøre noe med det. Kommer selv fra Vestlandet, snakker dialekt, men skriver og leser helst bokmål. Uten fordommer vel og merke. Så Kilogram; keep up the good work (men den skjønte dere) og fortsett arbeidet på den målformen som passer deg best. Finner vi artikkelen interessant blir den lest, og språk-kverulanter tror jeg det er så få av at det ikke merkes på noen besøksgrafer. Edit: Liten typo Endret 5. februar 2004 av Jonah Hex Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 håpar eg ikkje tek opp at noko som er sagt før for eg gadd berre ikkje å lese alle fem sidene. la folka skrive slik dei sjølve vil, kanskje er det nokre som faktisk har problem med å lese/skrive bokmål, og det er faktisk slik at ca 80%(las det ein eller anna plass, gudane må no vite kvar) av befolkinga her i noreg har ei dialekt som ligg nærare nynorsk enn bokmål, dermed skulle det vere enklare å lære seg nynorsk enn bokmål for nesten alle. så la artikkelforfattarane velge korleis dei vil skrive sjølv, og fjern språkreformene som gjer nynorsken vanskelegare å lese enn kinesisk(les i ei ny lærebok for skule så forstår du fort) Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hvis jeg skal si min mening så synes jeg det er tåpelig å skrive nynorsk i det hele tatt og spesielt på en nettside som kanskje mange leser. Det er faktisk sånn at flere her i landet snakker bokmål enn de som snakker nynorsk!! Derfor burde nynorsk vært droppa helt. Ja hvorfor ikke bare droppe alle språk, slik at alle kan lære seg Kinesisk istedetfor? Var ikke det en god ide? Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Ja hvorfor ikke bare droppe alle språk, slik at alle kan lære seg Kinesisk istedetfor? Var ikke det en god ide? Hvorfor skal alle på død og liv trekke frem kinesisk (mandarin), flest mennesker som snakker dette sier du? En enklave midt inne i ASIA, engelsk snakkes av vel så mange, over et mye større området og brukes mer aktivt av verdens befolkning.. Det ville være fordel aktig om man begynte å skrive alle artikkler på Riksmål. Det er mye enklere å lese for de fleste av oss. Landsmålet er, enten enkelte her liker det eller ei, på vei bort. Det er rett og slett et ork å lese en tekst skrevet på nynorsk, og resultatet vil ofte bli at jeg velger å ikke lese den i det hele tatt. Dette er jo synd, da det er mye interessant lesing her! Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Det er rett og slett et ork å lese en tekst skrevet på nynorsk, og resultatet vil ofte bli at jeg velger å ikke lese den i det hele tatt. Dette er jo synd, da det er mye interessant lesing her! Synd for deg ja.. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 skjønner poenget ditt jonas hex.. men å ta inn utkutting av æ, ø og å er jo tåpelig.. når folk skriver uten æøå er det nok fordi de ikke har æøå på tastaturet.. som regel på tvilsome internettcafèer og i utlandet.. ae, 0 og A/aa fungerer like bra.. alle forstår jo det. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 og dere som nekter å lese nynorsk.. nekter dere og å lese innlegg lagt inn på nynorsk ? er ikke det en form for trakasering ? Lenke til kommentar
Jonah Hex Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 skjønner poenget ditt jonas hex.. men å ta inn utkutting av æ, ø og å er jo tåpelig..når folk skriver uten æøå er det nok fordi de ikke har æøå på tastaturet.. som regel på tvilsome internettcafèer og i utlandet.. ae, 0 og A/aa fungerer like bra.. alle forstår jo det. Og det er poenget mitt; at vi forstår alle slags underlige variasjoner over vårt kjære språk. Så hvorfor ikke vårt andre skriftsspråk? Tross alt er det lang mer å foretrekke enn andre varianter. Jeg ser heller at en god artikkel skrives på nynorsk enn at den ikke blir skrevet i det hele tatt. Lenke til kommentar
wirrum Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 og dere som nekter å lese nynorsk.. nekter dere og å lese innlegg lagt inn på nynorsk ? er ikke det en form for trakasering ? Å la være å lese noe man synes er tunglest...? Ord som trakasering blir fattige. Jeg vil kalle det diskriminerende, rasistisk, antisionistisk og nazistisk. Og da modererer jeg meg. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 vist dere synst nynorsk er tunglest kan ikke jeg gjøre annet en å synest synd på dere... jeg er ingen nynorskmann.. og da jeg som 10 åring flyttet fra bergen til et nynorsk sted hadde jeg ingen problemer med å forstå.. selv om jeg knapt hadde hørt nynorsk, og ikke hatt noe nynorskundervisning.. er det jeg som er et geni ? eller er det du som lager problemer ? Lenke til kommentar
wirrum Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 er det jeg som er et geni ? Ut fra dine retoriske virkemidler og knep å dømme må vi vel kunne svare klart ja til det spørsmålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå