Gå til innhold

Kvifor veljar dykk bygdamål

Anbefalte innlegg

Dersom du leser på grunn av en interesse for emnet så er det vel uvesentlig hvilken språkform en artikkel har?

Og om du er ute etter å lese på grunn av den enkelte målforms estetiske kvaliteter så kan du jo bare lese noe annet? f.eks dette? <-bokmål  :yes:, og slutte å sutre over nynorsk-bruken her på bruket.

Min utheving.

Så ditt forslag er at vi skal slutte å fremme forslag i forslags-forumet?

Nei, men det å prøve å fjerne eit norsk språk fra det er å gå litt langt.

Han nevner ingenting om å slutte å fremme forslag, men å akseptere at nynorsk er ein del av Norge og det norske folket som du rett og slett ikkje får vekk.

Dersom ein fra hw.no skriver nynorsk så skal han liksom skrive på bokmål berre for å tilfredsstille slike som deg? :no::no:

Dessuten, Nynorsk er eit hovudmål på lik linje med bokmål og kan ikkje kalles "bygdamål" og den dagen hw.no ikkje aksepterer nynorske reportasjer så skal eg gå i demonstrasjon framfor huset til Mr.Ueland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærer dere ikke nynorsk på skolen eller? Engelsk er kanskje bedre fordi engelsk har dere hadd mer øving i, les litt mer nynorks så skal du se det er kanskje til og med bedre enn bokmål. Tenk på dialekter der de egentlig snakker nynorsk men skriver bokmål. Igrunn lettere med nynorsk da da...

Hvorfor lære seg et språk man bruker 10.000 ganger mindre enn bokmål og engelsk?

Lenke til kommentar

Det som er etablerte fakta som jeg tror ingen kan være uenig i er:

1. De fleste av sourcecode.nos lesere ville foretrukket om artiklene var skrevet på bokmål

2. Nynorsktalende(ja, jeg veit jeg innber til kverulering her) er langt mer vant til å lese bokmål enn omvendt.

Konklusjonen er jo åpenbart at den "sammelagte fornøydheten" til leserne er størst dersom artiklene var skrevet på bokmål. Ergo, å skrive artiklene på bokmål i stedet for nynorsk kan ikke ansees for å være noen annet enn en forbedring av nettstedet.

Mao, det er snakk om et godt og konstruktivt forslag, ikke syting, som noen oppfatter det som. Spørsmålet er om det er en forbedring som vil bli gjennomført...?

.wirrum

Endret av wirrum
Lenke til kommentar
Lærer dere ikke nynorsk på skolen eller? Engelsk er kanskje bedre fordi engelsk har dere hadd mer øving i, les litt mer nynorks så skal du se det er kanskje til og med bedre enn bokmål. Tenk på dialekter der de egentlig snakker nynorsk men skriver bokmål. Igrunn lettere med nynorsk da da...

Hvorfor lære seg et språk man bruker 10.000 ganger mindre enn bokmål og engelsk?

Det ser du jo selv, slike artikler. Du har vel også vært ut på nettet og funnet noe som kun er på fransk, da ønska du vel at du hadde lært fransk, men du ville bare kanskje ha bruk for fransk bare den ène gangen. Nynorsk er jo pensum for alle undomskoler. Da lærer du såpass at du skal klare og forstå det som står på sourcecode.no

Det skader uansett ikke lære noe nytt...

Lenke til kommentar

Hei wirrum;

hva ville du sagt om du hadde en nettside som du ikke tjente en dritt på,

og så fikk du beskjed om at du skulle skrive alt om til nynorsk?

Tror ikke det er så lett nei, ihvertfall ikke hvis de som skriver nynorsk er like dårlige i bokmål som du sannsynligvis er i nynorsk,

når du ikke klarer å få med deg innholdet i en artikkel på nynorsk.

Skjønner ikke problemet med at det står f.eks. "ein" istedet for "en" og

"kvifor" istedet for "hvorfor".

Nynorsk er jo nesten helt likt som bokmål, bare somregel noen vokaler som er annerledes.

Lenke til kommentar
Så ditt forslag er at vi skal slutte å fremme forslag i forslags-forumet?

Nei, men dersom man ikke kan finne annet å forbedre enn hva målform angår, ja da trenger man vel egentlig ikke ta seg tid til å foreslå det en gang?

Min mening, ikke engang uthevet... ;)

Lenke til kommentar

Nei, men dersom man ikke kan finne annet å forbedre enn hva målform angår, ja da trenger man vel egentlig ikke ta seg tid til å foreslå det en gang?

Hvis det er det man mener bør man egentlig ikke ta seg tid til å skrive det en gang?

Gått på retorikk-kurs, eller?

.wirrum

Lenke til kommentar

Tror nok heller det er et aldri så lite demagogikk-kurs.

Hvor demagogikk da er kunsten å bruke alle tilgjengelige useriøse diskusjons-teknikker for å umyndiggjøre andres poenger, og forvrenge motpartens argumentasjon slik at den fremstår som annerledes enn det motparten mente å uttrykke.

Jeg synder vel også på dette, men forsøker å ikke benytte det før andre river seg litt løs. Da blir det fritt vilt.

EDIT: Overflødig ord.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
Betyr det da at du anser kritikk av kvaliteten på artiklene som gyldig, og ikke "syting"?

Det er syting.:cry:

Hvis det er det man mener bør man egentlig ikke ta seg tid til å skrive det en gang?

Nei, da det på ingen måte er kritikk som er nyttig for annet enn det å rakke ned på artikkelforfattere, og muligens med et sleivspark til dem man måtte mene har ansvaret for at det finnes tre språkformer i dette landet, og derav to som du obligatorisk har fått sjansen til å tilegne deg tilstrekkelige kunnskaper om i et gratis skoleverk. :ermm:

Tror ikke sarte sjeler har godt av å vite hvilke kurs jeg har/har ikke gått på. :w00t:

Tror nok heller det er et aldri så lite demagogikk-kurs.

Takk. :green:

Lenke til kommentar
Betyr det da at du anser kritikk av kvaliteten på artiklene som gyldig, og ikke "syting"?

Så hvis kritikk av:

* Målføre

* Kvalitet, dvs. innhold og oppbyggning

ansees av deg som ugyldig... er det da noe kritikk som blir gyldig, i ditt syn?

Du kaller kritikken "syting", og forsøker derved å umyndiggjøre andres synspunkter, men har nå malt deg opp i et hjørne, hvor det er soleklart at din posisjon ikke annerkjenner kritikk av noen art.

Det medfører at det er dine argumenter som ikke har myndighet - en person som ikke annerkjenner andres synspunkter som gyldige under noen omstendigheter, kan umulig selv ha gyldige synspunkter.

slutt å syt, din syter! :lol:

EDIT: Overflødig quoting.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Så hvis kritikk av:

* Målføre

* Kvalitet, dvs. innhold og oppbyggning

ansees av deg som ugyldig... er det da noe kritikk som blir gyldig, i ditt syn?

Ok Doogie-doktorn, den skal du ha, jeg ber så meget om unnskyldning for at jeg forhastet meg i ovenforstående inlegg, og ber herved om at følgende blir tatt notis av:

Jeg synes ikke at kritikk som angår: kvalitet, dvs. innhold og oppbyggning og lignende er syting, mens derimot syting om målføre/språkform er syting, og i enkelte tilfeller er på grensen av hva som godt kan kalles mobbing av artikkelforfattere, som attpåtil legger sjel og fritid i et verk som vi senere kan ha glede av, gratis. :angry:

Atter en gang, beklager så meget min tankeløse fremtreden. :(

Natta språknerder, drømme søtt nå :green:

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke at kritikk som angår: kvalitet, dvs. innhold og oppbyggning og lignende er syting, mens derimot syting om målføre/språkform er syting, og i enkelte tilfeller er på grensen av hva som godt kan kalles mobbing av artikkelforfattere, som attpåtil legger sjel og fritid i et verk som vi senere kan ha glede av, gratis.

Jadda, er kjekt å god-mobbe nynorsk folket.

Peace, bro.

Lenke til kommentar
Hvor demagogikk da er kunsten å bruke alle tilgjengelige useriøse diskusjons-teknikker for å umyndiggjøre andres poenger, og forvrenge motpartens argumentasjon slik at den fremstår som annerledes enn det motparten mente å uttrykke.

Mao. en hvilken som helst vanlig dag på forumene her? ;)

Forøvrig veldig enig med deg, dog på en litt mer beskjeden måte. Har blitt proppa ørene så fulle opp gjennom tidene om at vi skal ha "samnorsk" og "nynorsk er bra" osv osv bare fordi det sitter noen arrogante vestlendinger i en liten fjord-arm og vil ha fremma SIN sak og SIN dialekt (ja, nynorsk er bare en skrivemåte av en dialekt). Greit nok , jeg har ingen problemer med å lese nynorsk, jeg forstår det som er skrevet og jeg tror faktisk jeg kan skrive nynorsk selv også ved å anstrenge meg litt. Men fremdeles, hvorfor ikke bare være litt konservative og beholde det skriftspråket vi har hatt så lenge? Neida... sånn må det være, nytt skal være nytt.... Trøtt nå , tror ikke jeg orker å følge den tankerekka videre, for da begir jeg meg ut på dypt vann. ;)

Og til alle vestlendinger: no offense, jeg generaliserer ikke... :p

Lenke til kommentar
Bokmål kjem jo frå Danmark, mens Nynorsk er eit forsøk å halde på det orginale norske språket, noko unikt.

Og samme kan eg sei om østlandet Tacritan. I nord og sør snakker de så merkjeleg at dei tel ikkje.

Vel, jeg kommer fra nordnorge og jeg prøver på ingen måte å fremme min sak, jeg flyter heller med strømmen og utnytter det til det fulle. Kan ha noe med at nordnorge ble "glemt" når Ivar Aasen løpte rundt i de "vitale" delene av norge (dvs vestlandet) og samla inn råvare til det nye språket (som til slutt ikke ble noe annet en skriftspråk for vestlendinger). ;) Føler meg utelatt og da tar jeg naturligvis parti med motstanderen... :p

Edit: Og forøvrig er jo nynorsk og dansk omtrent like langt fra bokmål nå uansett, så jeg ser ikke helt det store problemet. ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Nynorsk er jo pensum for alle undomskoler. Da lærer du såpass at du skal klare og forstå det som står på sourcecode.no

Det skader uansett ikke lære noe nytt...

Herregud. Tror du ikke jeg klarer å lese nynorsk?

Jeg ler av deg!! haha :lol:

seff leser jeg det som står der, men når det er så til de grader irriterendes konsentrerer jeg meg mer om språket enn innholdet.

Lenke til kommentar

Det er jo heilt tydeleg at Norskundervisninga for folk med bokmål som hovudmål er langt under pari.

Når folk seier at dei ikkje får med seg kva som står i artikkelen fordi den står på nynorsk. Tyder dette på at neste kampsak bør bli å doble eller tripple antalet nynorsktimar for bokmålselevar. For analfabetisme trudde eg skuleverket hadde utrydda for ein del år sida.

mvh

JanEirik

ps ingen er perfekte.

Endret av Jankee77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...