Kærsten Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hei. Jeg står mellom to utdanningsmuligheter, nemlig Flygeleder og Økonom. Har dere noe upsides og downsides med jobbene ? Eventuelt noe erfaring ? Går 2 klasse på gymnaset nå Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Som flygeleder er du ekstremt spisset. Du kan sitte i et kontrolltårn og styre flytrafikken, men om du på ett eller annet tidspunkt går lei av det, eller blir nedbemannet eller lignende, så er det ikke stort annet du kan gjøre. Som økonom er du derimot vesentlig mer allsidig. Det er i mine øyne en stor fordel økonomi-utdannelse. Samtidig er du vel sikret god lønn fra tidlig av som flygeleder, og det er kortere utdanning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det litt tidlig å bestemme deg for at du skal bli flygeleder. Før du får begynne på utdannelsen må du gjennom en opptaksprøve du bare får ett forsøk på, noensinne. Lenke til kommentar
fisketrollet Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Flygeledere kjem til å bli erstatta av maskiner. Det er også ein utdanning som bare kan brukast til å vere flygeleder. Derfor trur eg det er andre utdanninger som er betre å ta. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Hei. Jeg står mellom to utdanningsmuligheter, nemlig Flygeleder og Økonom. Har dere noe upsides og downsides med jobbene ? Eventuelt noe erfaring ? Går 2 klasse på gymnaset nå Dersom du vil bli økonom, så skal jeg gripe tak i deg nå, før du har tøvet bort VGS: Jobb med matematikk. Velg R1 og R2. Det står at det ikke er noe krav (jeg tok bare R1 og jeg fikk A i to mattefag som økonomistudent), men du bør seriøst ha et grunnlag for matematikk når du er ferdig med VGS. Dette fordi de mest attraktive og etterspurte økonomene ofte er å finne innenfor finans/investering- og til dels økonomistyring. Det blir massevis av derivasjoner, økonomi ER derivasjon. Ikke vær dum og ta lette fag bare for å heve VGS-snittet, skaff deg 6 i R2 ut av VGS, da blir det langt lettere for deg å studere økonomi også. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Enig, nesten uansett hva du vil bli. Det burde egentlig ikke være lov å velge bort matte for folk som skal studere videre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Flygeledere kjem til å bli erstatta av maskiner. Det er også ein utdanning som bare kan brukast til å vere flygeleder. Derfor trur eg det er andre utdanninger som er betre å ta. Det kan nok stemme. Det vil kanskje bli utdannet færre flygeledere enn tidligere, men at de forsvinner helt tror jeg ikke. Selve utdanningen er målrettet mot spesifikke arbeidsoppgaver, men som utdannet flygeleder sier det noe om vedkommendes evner til å være: analytisk, fokusert, kommunikativ, pålitelig. Dette må være egenskaper som uansett teller positivt for enhver arbeidsgiver hvor jobben ikke krever spesifikke kvalifikasjoner. Endret 3. mars 2015 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 (endret) Flygeledere kjem til å bli erstatta av maskiner. Det kan jeg garantere deg at de ikke vil bli, det virker som om du har liten innsikt i hva en flygeleder faktisk gjør. Maskiner blir en større del av hverdagen, men det i samspill med det menneskelige og ikke som noen erstatter. Endret 9. mai 2015 av Camorra Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Flygeledere kjem til å bli erstatta av maskiner. Det er også ein utdanning som bare kan brukast til å vere flygeleder. Derfor trur eg det er andre utdanninger som er betre å ta.. Økonomer blir da erstattet av aplikasjoner hele tiden, så faren er overhengende for de fleste fag egentlig. Vill man unngå det er de beste løsningene automasjon/data/kunstig intelligens. Men jeg ville helt klart valgt økonom ut i fra allsidigheten, sålenge ikke flygeleder er noe du har drømt om hele ditt liv og går å tenker på hver dag(flynerd altså). Men de fleste som tenker på denne utdanningen tenker på lønnen har jeg inntrykk av, da tror jeg en fort kan brenne seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå