Gå til innhold

Et mindre alternativ

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt Canon EOS 30D som fortsatt holder koken veldig bra, men innser at jeg nesten ikke tar det med meg rundt lenger på grunn av størrelsen, så jeg har derfor begynt å titte litt på rimelige alternativer i en litt mindre størrelse. Bruken vil være noe jeg kan ta med meg over alt, og ta bilder av livet generelt. Vi snakker altså alt fra byvandring til fester til toppturer.

Foreløpig har jeg sett meg ut to alternativer. Canon G16 og Olympus E-PL5. To veldig forskjellige kameraer, men jeg kan få dem begge til rundt 3000kr. Olympusen frister mest på grunn av den klassiske looken (i en ideell verden hadde jeg bare kjøpt X100T og kalt det en dag, men økonomien er begrenset) og det faktum at det er et systemkamera frister. Det største problemet her er jo at det faktisk er et systemkamera, og med med mindre jeg punger ut et par tusen for et nytt pancake objektiv tar det egentlig litt plass, og passer ikke akkuratt i lomma. Derfor ser G16 ut som et rimelig og ålreit alternativ som jeg er ganske sikker på å ta med meg over alt, siden det lettere får plass i en lomme.

Jeg har derimot vært ganske ute av kamera-utstyr verden en stund, så lurer derfor på om noen her har noen input? Mulighet for ok actionbilder og performance i lite lys er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellom de to kameraene du ser på så vil E-PL5 vinne på alle punktene du spesifiserer foruten størrelse.

Selv om du sier økonomien er begrenset så går det jo an å kjøpe kameraet nå og senere kjøpe et kompakt objektiv.

Brukt kan du få tak i Panasonic sin pannekakezoom til rundt 1500,- eller f.eks en Panasonic 14mm f/2,5 som er enda mindre men da har du kun en brennvidde. Den kan man få brukt for 1500,- eller lavere.

Lenke til kommentar

RX100 ser interessant ut med tanke på at det tar bra bilder, men det er egentlig det eneste. Det er dyrere (selv for den eldste varianten) og personlig er jeg ikke veldig fan av den simple polerte kompaktkamera-looken. Selv om jeg er ute etter noe mindre, så har jeg alltid foretrukket større kamerahus. Jeg liker også G16 sin røffere look som også har fler fysiske justeringshjul, i tillegg til en hotshoe.

E-PL5 frister veldig, og om den hadde vært kittet med en flat 14mm hadde jeg nok vært solgt, men det øknomiske aspektet handler vel så mye om hvor mye jeg har lyst til å legge i kameraet i det hele tatt. (jeg har mer enn nok annet å bruke penger på også) Når jeg vet jeg må ut med i beste fall 1500 ekstra i fremtiden en gang for å få den formfaktoren jeg helst vil ha, så er plutselig G16 interessant igjen.

Edit: Etter litt fikling på den lokale elektronikksjappa, så hoppet E-PL5 ganske langt foran G16. Jeg kan definitivt komme over det faktum at det ikke er et kompaktkamera. Det eneste problemet er egentlig at den har et lite rullehjul på baksiden som jeg stiller meg tvilsom til. Det er nok helt sikkert ok når det fungerer, men det på utstillingsmodellen var såpass følsomt at det var fullstendig ubrukelig, noe som ifølge google er et problem ganske mange andre har hatt også. Folk har fått dette fikset med firmware oppdatering, reklamasjon hos olympus eller litt rens, men det er såpass mange som har hatt det problemet at jeg blir skeptisk. Dette hjulet brukes jo til å kontrollere instillinger for lukkertid, blender etc., så derfor er det litt kritisk at det funker bra. Derfor begynte jeg nesten å titte litt på E-PL7 som har et mye bedre rullehjul, i tillegg til mange fler fokuspunkter og bedre byggkvalitet. Problemet da er jo at man plutselig er i en annen prisklasse, og f.eks. Fujifilm X-M1 melder seg plutselig.

Endret av EJacobsn
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et G15 brukt, men det blir aldri brukt siden det faller mellom to stoler.

Det er ikke så mye mindre enn NX300, og gir dårligere bilder enn det mindre RX100 jeg kjøpte etterpå.

Jeg har også et EOS 40D liggende i en koffert, det blir ikke brukt på grunn av stor størrelse og det gir dårligere bilder enn NX300.

Eneste grunnen til at jeg har beholdt 40D er hvis jeg en dag skulle få lyst til å ta bilder av fugler eller fly.

I dag er det mye kjekke små kamera å velge mellom, både nye og brukte.

Hvis du ender opp med å ønske deg et kamera som er litt dyrere enn prisklassen din kan du følge med om det kommer på tilbud (sette opp prisvarsel) eller følge med på bruktmarkedet (foto.no eller finn.no).

Lenke til kommentar

Olympusen er veldig mye for pengene og ett kamera man kan utvide med x antall objektiver til ulikt bruk etterhvert, mens kompaktligaen er låst på alt unntatt lite i størrelse.

Det er akkuratt det jeg har insett. Fotografen i meg elsket E-PL5 når jeg faktisk så det i butikken, så selv om G16 appellerer til meg med størrelse og et kjent utseende, er det ikke like aktuelt lenger. Nå står det mest mellom E-PL5 og E-PL7, med X-M1 i skyggene som en potensiell utfordrer.

Spørsmålet blir jo da om 1500 kroner er verdt det for å få bedre byggkvalitet og kontroller (ikke et udugelig rullehjul), betraktelig fler fokuspunkter, høyere skjermoppløsning og noe mer avansert bildestabilisering. (og kontrollering fra smart-telefon, som kanskje kan være interessant)

Eneste problemet med E-PL7 er jo den idiotiske markedføringen mot selfies. Absolutt alle reviews har fokus på den jævla selfie-funksjonen som har så sykt lite å si i min bruk. At skjermen vippes ned er ett fett for meg, men de kunne spart seg for å markedsføre det som selfie-kamera ...

Lenke til kommentar

Eneste problemet med E-PL7 er jo den idiotiske markedføringen mot selfies. Absolutt alle reviews har fokus på den jævla selfie-funksjonen som har så sykt lite å si i min bruk. At skjermen vippes ned er ett fett for meg, men de kunne spart seg for å markedsføre det som selfie-kamera ...

Det er nok en panisk reaksjon for å prøve og kapre iPhone-brukere, men sålenge du ikke kan overføre direkte til facebok men må innom telefonen/datamaskinen har det ikke stor nytteverdi i de kretser :)

Lenke til kommentar

Det er lov å la være å bruke selfie-funksjonen ;)

Jeg tenker at grunnen til at det er såpass fokus på den funksjonen, er at at Olympus selv har hypet den opp ...

E-PL7 er set klart bedre kamera enn E-PL5 når det gjelder betjening, og det er i seg selv grunn nok til å gå for den istedet. Men da kan det være lurt å ta en titt på E-M10 også. Innebygs søker er alltids kjekt synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er lov å la være å bruke selfie-funksjonen ;)

Jeg tenker at grunnen til at det er såpass fokus på den funksjonen, er at at Olympus selv har hypet den opp ...

E-PL7 er set klart bedre kamera enn E-PL5 når det gjelder betjening, og det er i seg selv grunn nok til å gå for den istedet. Men da kan det være lurt å ta en titt på E-M10 også. Innebygs søker er alltids kjekt synes jeg.

Helt klart, jeg ser glatt forbi alt selfie-maset, blir bare en smule lei av å prøve å lese meg opp på kameraet men gang på gang få poengtert hvor utrolig bra det er til selfies! Synes Olympus har valgt en ufattelig sær markedsføring her. Olympus sine egne nettsider får det jo til å virke som kun stilriktige kvinnfolk kjøper E-PLx også. Sære greier ...heldigvis blir ikke kameraet noe dårligere av sær markedsføring.

Har nesten bestemt meg for E-PL7 nå, synes hoppet på 1500kr i pris kontra E-PL5 definitivt kan være verdt det for meg. E-M10 er uten tvil et veldig interessant kamera. Mangel på søker er jo egentlig det eneste jeg stiller meg skeptisk til ved E-PLx serien nå, noe E-M10 da an slå i bordet med. (stiller meg faktisk svært skeptisk til å ikke ha søker ...uvisst hvor mye jeg faktisk vil savne det) Problemet da er jo at jeg plutelig punger ut nye 1500, og har da fint doblet det opprinnelige budsjettet mitt. Og selv om jeg synes O-MD serien ser helt fantastisk ut, så beveger jeg meg jo da strengt tatt litt bort fra den originale formfaktoren jeg hadde et ønske om.

Lenke til kommentar

Jeg har E-PL5. Monterer på søker når jeg trenger litt ekstra støtte for kameraet.

Du kan jo se an etterhvert, men anbefaler deg å kjøpe en søker med god oppløsning. Husker ikke navnet i farta.

Såvidt jeg har skjønt er det VF-4 som er the shit nå, men den koster til gjengjeld et par tusen kroner. Ser det er mulig å finne noen billigere VF-2 eller VF-3 på ebay, og de skal visstnok funke ok til å komposere bilder ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har en vf-3. Den gir et grufullt dårlig søkerbilde, men fungerer fint til komponering og visning av eksponering. Sånn sett er den jo grei hvis man trenger søker i blant. Ellers synes jeg det går fint å bruke skjermen på et så lite kamera. Støtter ihvertfall kjøp av E-PL7. Jeg bruker mitt når det ikke er mulig å ha med stort kamera, men da gjør Olympusen jobben godt.

Edit: Kanskje starte med brukt utstyr, så du ikke lider av altfor store kvaler?

Edit 2: Tilbake til utgangspunktet i tråden din:

Det er perfekt til lange gåturer i skogen/ fjellet. Du merker ikke vekten, selv med alt av utstyr. I rolig vær holder det med et bittelite stativ. Selv bruker jeg det til å ta selvbilde av meg og dama når vi er på gåtur, skitur, eller annet. Så den selfie- funksjonen er nyttig i mer tradisjonell sammenheng :)

Standardobjektivet er skarpt nok, og du trenger ikke blende ned stort for å få dybdeskarpe bilder. Høy ISO- egenskaper er ok nok. Fokus er lynrask og presis til å være speilløs/ kompakt. Følgefokus er ikke akkurat til fugler eller småbarn inne. Derimot får du nok av treff, med kun øye i fokus på småbarn inne, med lyssterk objektiv.

Man har mulighet til autofokus på nærmeste øye blant annet.

Ved tusling i byer er kameraet veldig anonymt og lett å få gode bilder med.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Har hørt lignende om VF-3 ja. Kommer nok til å prøve meg uten søker og se hvordan det funker, vil tro det kommer til å funke bedre enn antatt. Blir nok fort en E-PL7 på meg med mindre det skjer noe drastisk i nær fremtid nå. Skal jo faktisk ikke kjøpe kamera før nærmere mai, så hvem vet. (er i Canada nå, men det er ikke noe billigere her, så like så greit å vente med å kjøpe til jeg jeg returnerer til Norge) Er bare alt for lett å prokrastinere seg bort og begynne å planlegge kamerakjøp i stedet for å fokusere på det man egentlig skal gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...