Atheas Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hei Har varmekabler på badet, med en jordfeilbryter under termostaten. I natt kl 02:00 så sa den plutselig proff, med gnister slik at det luktet brent og sikringen for badet gikk. Jordfeilbryteren slo seg da av. Det var ingen ting annet enn takkyset som stod på på badet da dette skjedde. Jeg er helt håpløs på slike ting, så jeg slo av termostaten til varmekablene. Dette har skjedd 1 gang før, man da byttet jeg bare sikring, skrudde på både termostaten pg Jordfeilbryteren igjen. Dette er nå ca 4 mnd siden. Lurer så på hva jeg skal gjøre nå. Lenke til kommentar
Atheas Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Hehehehe ikke så lett kl 03 på natten :-) Men jeg burde kontakte elektriker i morgen og la sikringen på badet være av inntil da? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ja absolutt. Bare la det være frakoblet strømnettet til du får en elektriker til å kikke på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Går jordfeilbryteren på taklyset, eller kun på varmekablene? Hva slags lyspære har du i taklyset? Har opplevd at jordfeilautomat løser ut når enkelte pærer ryker. Da er det bare å bytte pære, og slå på igjen. Gnistet det, bør du uansett tilkalle elektriker. Endret 28. februar 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Helt klart ikke noe å tukle med selv. Går jordfeilbryteren så ER det nok en jordfeil. Jordfeil på bad, vaskerom eller kjøkken er ikke bra. Ja rett farlig kan det være. Kopl ut sikringen til elektrikkeren kommer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Slå av lampa, og prøv deretter å slå på sikring, jordfeilbryter og termostat igjen. Prøv deretter eventuelt å slå på lampa igjen og se om feilen gjentar seg. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 -Komponenter i lysarmaturer kan "lekke" til jord, som f.eks kondensator eller driver -Gamle varmekabler kan sprikke og lekke til jord da betong etser Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Slik ting står beskrevet her ser det ut til at feilen ligger i varmekabelen, som potensielt kan bli en omfattende affære dersom du vil beholde gulvvarmen. Som nevnt over: kontakt elektriker og la kursen med feil stå avslått så lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå