Gå til innhold

9800SE VS 9600XT


Duqe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er ikke Raedon 9600xt hakket bedre da? en kamerat av meg har et 9200se kort og det suger ganske mye! har ikke vifte en gang! sapphire Raedon 9600xt har jo også 256Mb, kjekt og ha det vel...

Begge kortene fins med 128 mb og 256 mb da :roll:

Også snakker vi om 9800SE ikke 9200se

Jaja sant nok, men Raedon 9600XT Høres bedre ut da, 256mb ram og 500/600

og SE utgaven er vel jo også den billiegeste mens XT er vel den dyreste i 9600 serien vel?

 

men jeg kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Jeg ville også ha valgt det Radeon 9800SE kortet. Dette kortet er uten tvil raskere enn det andre, som for øvrig er et møkkakort. Kortet klarer nett så vidt å holde følge med det gamle Radeon 9500 Pro kortet, som har en klokkefreq på 275/? husker ikke minnehastighet. Dette viser jo hvor mye de 4 pipeline, som mangler, har å si. På Radeon 9500 Pro har man 8 pipelines.

 

Radeon 9800SE har også bare 4 pipelines, de andre 4 er på de fleste modellene tilstede, men disablet. I tillegg så er det enda en forskjell. Radeon 9800SE har bare 128-bit minnebuss. Noe som igjen er med på å minske ytelsen noe.

 

Men, velger du rett Radeon 9800SE så har dette kortet en potensiel score i 3DMark 01 SE på 16000 p om du får aktivert de andre pipelines, og klokket kortet til over 400/365

 

Nå er ikke jeg ekspert på hvilke merke som lar seg fikse på. Så det får noen andre svare på. Uansett å kjøper det XT kortet mener jeg er et dårlig valg. Eneste fordel med det er at du får med HalfLife 2.

 

Nå mener jeg at ytelse kommer fremfor et bra spill. Spillet krever jo også sitt, og kommer nok ikke til å gå perfekt med et Radeon 9600XT kort, etter min mening.

 

-Chief-

... HL 2 skal gå glatt på 9600Pro og 9600XT og dette er ikke min meining men resultat av tester og benchmarks.

Lenke til kommentar

Hvor kom Radeon 9200 serien inn i bildet?

 

Er det mangen dyslektikere her, eller?

 

Vi snakker her om en som vil kjøpe seg skjermkort, og valget står mellom enten et Radeon 9600XT eller et Radeon 9800SE. Ingen andre.

 

Jeg, og mangen flere mener det beste kjøpet vil være et Radeon 9800SE, da dette kortet er bedre, selv om det er klokket lavere. Og det har ganske stort potensiale, om man f.eks. får reaktivert de siste 4 pipelines, og klokket det til samme hastighet som Pro, eller XT kortene i 9800 serien. Dette er ingen problem, ettersom det er samme delene på kortene i serien, og de kan derfor yte teoretisk det samme. Dette gjelder i de fleste tilfeller.

 

Noen av 9800SE kortene, har bare 128-bit minnebuss. Disse må man styre unna. Så lenge man får tak i et av de kortene som har 256-bit minnebuss, og som kan få aktivert de siste 4 pipelines, og man klokker det til Pro hastighet. Vil kortet yte det samme som et vanlig Radeon 9800 Pro @ stock.

 

Radeon 9600 serien, er nok ATI's store skuff. Den serien er nok fortsatt en stor skuff selv etter at XT kortet kom.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Kikka på linken som Pycnopodia nevnte. Der blir det nevnt at en mulig grunn for at bare fire pipelines er i bruk er at de kan være defekte (feilet i prod test). Hvis en da enabler de, noe som jeg regner med at innebærer å flashe kortet med 9800PRO firmware, kan en da gå tilbake til den originale da? Ved chipset flashing av HK er jo dette no-prob, men har aldri flashet skjermkort før. Vet at det er mulig å hindre lesing av flashminne, og hvis det er gjort hindrer det en å ta backup av orginal flashen... :grine:

 

Noen som har gjort dette?

Hadde vært greit å fått vite hvilke kort som er 256bits også... :cool:

 

JHS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...