Gå til innhold

9800SE VS 9600XT


Duqe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9800SE->SKRU PÅ 4 PIXELS -> 9800NP ->KLOKK SOM F-> 9800 PRO

skru på 4 pixels? :)

 

du mener sikkert "enable fire ekstra pipelines". forøvrig er ikke det noen garanti for at de fire ekstra pipelinene virker. Og skal noen hjelpe deg med valg av skjermkort så bør du absolutt fortelle hvilke merker det dreier seg om. helst paste en link så man kan få sett litt på de forskjellige kandidatene.

 

mvh vladnag

Lenke til kommentar

Jeg ville også ha valgt det Radeon 9800SE kortet. Dette kortet er uten tvil raskere enn det andre, som for øvrig er et møkkakort. Kortet klarer nett så vidt å holde følge med det gamle Radeon 9500 Pro kortet, som har en klokkefreq på 275/? husker ikke minnehastighet. Dette viser jo hvor mye de 4 pipeline, som mangler, har å si. På Radeon 9500 Pro har man 8 pipelines.

 

Radeon 9800SE har også bare 4 pipelines, de andre 4 er på de fleste modellene tilstede, men disablet. I tillegg så er det enda en forskjell. Radeon 9800SE har bare 128-bit minnebuss. Noe som igjen er med på å minske ytelsen noe.

 

Men, velger du rett Radeon 9800SE så har dette kortet en potensiel score i 3DMark 01 SE på 16000 p om du får aktivert de andre pipelines, og klokket kortet til over 400/365

 

Nå er ikke jeg ekspert på hvilke merke som lar seg fikse på. Så det får noen andre svare på. Uansett å kjøper det XT kortet mener jeg er et dårlig valg. Eneste fordel med det er at du får med HalfLife 2.

 

Nå mener jeg at ytelse kommer fremfor et bra spill. Spillet krever jo også sitt, og kommer nok ikke til å gå perfekt med et Radeon 9600XT kort, etter min mening.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Jeg ville også ha valgt det Radeon 9800SE kortet. Dette kortet er uten tvil raskere enn det andre, som for øvrig er et møkkakort. Kortet klarer nett så vidt å holde følge med det gamle Radeon 9500 Pro kortet
RAdeon 9800SE er det raskeste kortet ja. Radeon 9600XT holder fint følge med 9500 Pro, og det er i tillegg mye kjøligere og trenger ikke strøm rett fra PSU. Så sånn sett er møkkakortet 9500 Pro.

 

som har en klokkefreq på 275/? husker ikke minnehastighet. Dette viser jo hvor mye de 4 pipeline, som mangler, har å si. På Radeon 9500 Pro har man 8 pipelines.
Ja, selvsagt har det mye å si at kjernen er halvert i forhold til R300. Poenget er at kjernen på XT holder 500MHz+, noe som gir den nesten like bra fillrate som 9500 Pro, og dette sammen med den økte minnebåndbredden gjør at kortene stort sett er likeverdige.

 

Radeon 9800SE har bare 128-bit minnebuss. Noe som igjen er med på å minske ytelsen noe.
Feil, det finnes 9800SE kort med både 128- og 256-bits minnebuss.
Lenke til kommentar

Komplett lovte meg på telefon at Sapphire 9800SE var 256bit.. det var det ikke :grine: Så jeg sender det antagelig tilbake i bytte for et Powercolor Radeon 9800 PRO og betaler mellomlegget. Eller så ber jeg om en vesentlig prisreduksjon slik at det kommer ned på nivået det yter. 9800SE er ikke i seg selv noe å satse på. Kjøp en billig 9600 hvis du har dårlig råd, eller en Powercolor 9800 Pro hvis du har litt bedre råd. 9800SE og 9600 PRO yter omlag det samme men prisforskjellen er på en 6-700 kroner hvertfall.

Lenke til kommentar

Komplett lovte meg på telefon at Sapphire 9800SE var 256bit.. det var det ikke :grine: Så jeg sender det antagelig tilbake i bytte for et Powercolor Radeon 9800 PRO og betaler mellomlegget. Eller så ber jeg om en vesentlig prisreduksjon slik at det kommer ned på nivået det yter. 9800SE er ikke i seg selv noe å satse på. Kjøp en billig 9600 hvis du har dårlig råd, eller en Powercolor 9800 Pro hvis du har litt bedre råd. 9800SE og 9600 PRO yter omlag det samme men prisforskjellen er på en 6-700 kroner hvertfall.

Lenke til kommentar

Komplett lovte meg på telefon at Sapphire 9800SE var 256bit.. det var det ikke :grine: Så jeg sender det antagelig tilbake i bytte for et Powercolor Radeon 9800 PRO og betaler mellomlegget. Eller så ber jeg om en vesentlig prisreduksjon slik at det kommer ned på nivået det yter. 9800SE er ikke i seg selv noe å satse på. Kjøp en billig 9600 hvis du har dårlig råd, eller en Powercolor 9800 Pro hvis du har litt bedre råd. 9800SE og 9600 PRO yter omlag det samme men prisforskjellen er på en 6-700 kroner hvertfall.

Lenke til kommentar

Komplett lovte meg på telefon at Sapphire 9800SE var 256bit.. det var det ikke :grine: Så jeg sender det antagelig tilbake i bytte for et Powercolor Radeon 9800 PRO og betaler mellomlegget. Eller så ber jeg om en vesentlig prisreduksjon slik at det kommer ned på nivået det yter. 9800SE er ikke i seg selv noe å satse på. Kjøp en billig 9600 hvis du har dårlig råd, eller en Powercolor 9800 Pro hvis du har litt bedre råd. 9800SE og 9600 PRO yter omlag det samme men prisforskjellen er på en 6-700 kroner hvertfall.

Lenke til kommentar
Radeon 9800SE har bare 128-bit minnebuss. Noe som igjen er med på å minske ytelsen noe.
Feil, det finnes 9800SE kort med både 128- og 256-bits minnebuss.

Sorry mac. Stemmer det. Det jeg burde ha sagt var at mangen Radeon 9800SE kort har bare 128-bit minnebuss. Noe man må være obs på når man skal bestille. De kortene som har 128-bit minnebuss er ganske dårlig ytelse på. Ligger ofte under 10 høvdinger på 3DMark 01 SE bench'en.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Radeon 9800SE har bare 128-bit minnebuss. Noe som igjen er med på å minske ytelsen noe.
Feil, det finnes 9800SE kort med både 128- og 256-bits minnebuss.

Sorry mac. Stemmer det. Det jeg burde ha sagt var at mangen Radeon 9800SE kort har bare 128-bit minnebuss. Noe man må være obs på når man skal bestille. De kortene som har 128-bit minnebuss er ganske dårlig ytelse på. Ligger ofte under 10 høvdinger på 3DMark 01 SE bench'en.

 

-Chief-

Chief mener du fremdeles at jeg bør satse på 9800se framfor 9600xt? Når andre mener de yter likt.

Lenke til kommentar

9800SE ligger over UANSETT folkens.

det er klart et MYE MYE MYE bedre kjøp for 200 kr mer.

og i utgangspunktet: sapphire kaller sine 128 bits kort for "Lite", noe jeg ikke tror komplett har fått med seg?

det er i alle fall MEGET stor sjangs for at du får enablet de siste 4 pipelines!

og da kan man legge inn pro bios etterpå, og klokke. man kan eventuelt gjøre det med en gang!

skal kun en liten flash til! funker det ikke, laster man bare ned den orginale biosen igjen!

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener fortsatt at du bør gå for Radeon 9800SE, sett at det har 256-bit minnebuss. Har det det, så er det bedre enn Radeon 9600XT uansett om du får aktivert de 4 siste pipelines, eller ikke.

 

Det kan selvsagt hjelpe om noen har et merke, og et kort som de kan med sikkerhet si at vil la seg modde til et Radeon 9800 nonPro, Pro eller XT for den del.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...