winmedi Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Jepp, er slik jeg gjør det. Men når jeg kommer til trearmet rundkjøring sitter jeg litt fast, har fått mer greie på hvordan det fungerer nå. Har lest at hvis den trearmete rundkjøringen ikke har utkjøring til venstre skal man ligge til venstre hvis man skal rett frem. Stemmer dette? Det er ingen regler som sier at du skal. Bytt ut ordet skal med bør så blir det riktig. Bor selv i Bergen. Av og til pleier jeg å kjøre i denne rundkjøringen. Jeg vet man må legge seg til venstre hvis man skal rett frem i rundkjøringen, men hvorfor er det slik? Er det for å skape bedre flyt? Det er ingen regler som sier at du må. Bytt ut ordet må med bør så blir det riktig. Bør betyr foreslått, anbefalt, gunstig eller smidig i denne sammenhengen. Du kan ikke få bot bare for å ha valgt noe annet. jajaja Lenke til kommentar
colert Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Når jeg kjørte opp (tok lappen i England, så det kan være litt forskjell hvordan kjørelærerne der vil at du skal kjøre kontra i Norge), så sa kjørelæreren min at jeg skulle alltid ligge i det innerste kjørefeltet med mindre jeg skulle svinge av, så jeg legger meg alltid i venstre felt når jeg skal kjøre rett frem med mindre det er den første avkjøringen. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 ... så jeg legger meg alltid i venstre felt når jeg skal kjøre rett frem med mindre det er den første avkjøringen. Som er litt lite hensiktsmessig iom du får risiko ved feltskifte unødvendig. (der du har vikeplikt) Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Ein enkel hovedregel er; plasser deg mot venstre om du skal til venstre. Eg regner med at du ikkje trenger ein forklaring på kvifor. Når det gjelder andre utforminger på rundkjøring, som feks trearmet. Då har det sjølvsagt betydning av kva veg du kjem frå. La oss ta eksempel med at du har valget til høgre, rett fram eller ein u-sving (ingen veg mot venstre). Tar du første til høgre, plasser deg mot høgre. Skal du rett fram, då vil det vera enklare for andre å forstå at du ikkje har tenkt deg til høgre ved å plassera deg mot venstre. Men vær heller litt tidlig ut mot høgre når første veg er passert, slik slipper dei som kjem i mot deg å tru du skal heilt rundt. Men kommer du fra andre side i den samme rundkjøring, då har du valget; rett frem, venstre eller u-sving. Då blir sjølvsagt plassering rett fram mot høgre og plassering mot venstre om du skal til venstre. Så sjå ann kvar rundkjøring og vurder kva andre vil forstå best, spesielt der det ikkje er skilt som viser deg noko spesielt. Håpa forklaringa var forståelig. 3 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 4. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2015 Ein enkel hovedregel er; plasser deg mot venstre om du skal til venstre. Eg regner med at du ikkje trenger ein forklaring på kvifor. Når det gjelder andre utforminger på rundkjøring, som feks trearmet. Då har det sjølvsagt betydning av kva veg du kjem frå. La oss ta eksempel med at du har valget til høgre, rett fram eller ein u-sving (ingen veg mot venstre). Tar du første til høgre, plasser deg mot høgre. Skal du rett fram, då vil det vera enklare for andre å forstå at du ikkje har tenkt deg til høgre ved å plassera deg mot venstre. Men vær heller litt tidlig ut mot høgre når første veg er passert, slik slipper dei som kjem i mot deg å tru du skal heilt rundt. Men kommer du fra andre side i den samme rundkjøring, då har du valget; rett frem, venstre eller u-sving. Då blir sjølvsagt plassering rett fram mot høgre og plassering mot venstre om du skal til venstre. Så sjå ann kvar rundkjøring og vurder kva andre vil forstå best, spesielt der det ikkje er skilt som viser deg noko spesielt. Håpa forklaringa var forståelig. Meget forståelig! Takk! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå