Gå til innhold

Hvordan kjøre riktig i rundkjøring?

winmedi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har snart oppkjøring. Jeg har litt problemer med plassering i rundkjøring. Jeg vet hvordan man plasserer seg hvis man skal til høyre eller venstre. Jeg har som oftest peiling på hvordan man plasserer seg hvis man skal rett frem i en rundkjøring, men jeg har problemer i enkelte rundkjøringer når jeg skal rett frem. Jeg pleier som oftest å kjøre til høyre i rundkjøring når jeg skal rett frem, hvis ikke skilt tilsier om det er venstre.

Jeg lurer på om det er i trearmet rundkjøring jeg kjører feil, der holder jeg meg i høyre når jeg skal rett frem. Jeg tror dette er feil? Skal man holde seg i venstre hvis jeg skal rett frem i trearmet rundkjøring?

firearmet, femarmet osv. skal man holde seg til høyre hvis man skal rett frem hvis ikke skilt tilsier noe annet?

Tusen takk for svar, håper dette var forståelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan si det sånn at det bare er når du skal ut siste vei av rundkjøringen du skal ligge til venstre. Siste vei (utkjøring) før du er tilbake der du kom i fra. Så lenge ikke skilt viser noe annet eller at det går to felts vei gjennom rundkjøringen da. Du skal også ligge til venstre hvis du skal helt rund og kjøre ut der du kom i fra.

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

1. Når du skal inn i rundkjøringen har du vikeplikt for bilister som allerede er inni rundkjrøingen. Vikeplikten gjelder biler du potensielt kan komme i konflikt med. Dvs. det er unødvendig å vike for en som ligger i indre felt hvis du har planer om å legge deg i ytre felt.

2. Det er lov til å kjøre så mange runder man vil, i hvilket felt man vil.

3. Hvis rundkjøringen har mer enn ett felt så er det vanlig vikeplikt ved feltskifte (fra indre til ytre eller vise versa, eventuelt til midre felt hvis det er det). I ett-felts rundkjøringer har man ikke vikeplikt når man først er inne i den.

4. Ligger man ikke i det ytre feltet og skal ut av rundkjøringen så må man nødvendigvis bytte til ytre felt først (inkludert bare passere over det feltet). Se punkt 3 angående vikeplikt ved feltskifte.

5. Skilt med gul/hvit bakgrunn før rundkjøringen viser anbefalt/foreslått plassering og veivalg, ikke påbudt.

6. Skiltene med blå bakgrunn er enveiskjøring-piler som viser rundkjøringens retning. Disse blå skiltene er påbudt kjøreretning, ikke anbefalt/foreslått.

Det verserer dessverre en avisartikkel med "fasit" på kjøring i rundkjøring, der fasiten er FEIL og har vært sterkt kritisert av en rekke fagpersoner, jurister, her på forumet osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herr ulv, se det oppdaterte innlegget med presisering av de to skilttypene. Antall felt er ofte ikke oppmerket og noen ganger heller ikke skiltet. Da må man utvise skjønn. "Er det plass til to biler i bredden eller ikke?"

Kommer det en buss eller et vogntog tar man selvsagt hensyn til det (som følge av veitrafikkloven §3) og unngår å legge seg ved siden av selv om det er to felt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Herr ulv, se det oppdaterte innlegget med presisering av de to skilttypene. Antall felt er ofte ikke oppmerket og noen ganger heller ikke skiltet. Da må man utvise skjønn. "Er det plass til to biler i bredden eller ikke?"

Kommer det en buss eller et vogntog tar man selvsagt hensyn til det (som følge av veitrafikkloven §3) og unngår å legge seg ved siden av selv om det er to felt.

Det jeg skrev under ditt innlegg skulle egentlig høre til mitt innlegg over ditt og var ikke noe svar til deg. Enig med deg. Prøvde bare å forklare så enkelt som mulig. Der det ikke er flere filer og skilt ikke viser noe annet skal man bare ligge til venstre hvis du skal snu eller ta av til veien du kommer til før den du kom i fra :)
Lenke til kommentar

Utifra denne kilden sies det hvordan man kjører i trearmet rundkjøring.

Kilde: http://www.an.no/nyheter/article6085347.ece

Utfordringen blir når vi skal inn i ei trearmet rundkjøring, som vi har fire av i Målselv. Skal vi til høyre legger vi også her til høyre. Men skal vi lenger er det mest hensiktsmessig å legge bilen inn til venstre, det for få ei bedre trafikkavvikling. Det er ikke galt eller ulovlig å legge seg til høyre her, men vi anbefaler å legge seg i venstre fil om man skal rett fram.

Da er det vel venstre jeg skal holde i trearmet rundkjøring.

Lenke til kommentar

Noe som er greit å huske på:

Se for deg en rundkjøring som du kan kjøre til venstre, høyre, fram og bak (altså et kryss). Vanligvis skal du ligge i høyrefilen (med mindre det er satt opp skilt eller piler i veibanen). Se for deg at du skal rett fram, da skal du ligge i ytterste (høyre) fil i rundkjøringen, og det skal være mulig for en annen bil å kjøre ved siden av deg på venstre side. Så hvis det er plass til en bil i feltet ved siden av så kjører du langt nok ut/inn. Ikke alle følger reglene eller vet hvordan de skal kjøre riktig, så gjør det til en vane å se i blindsoner. Bruk også blinklys, faens irriterende de som ikke gjør dette.

Lenke til kommentar

Jepp, er slik jeg gjør det. Men når jeg kommer til trearmet rundkjøring sitter jeg litt fast, har fått mer greie på hvordan det fungerer nå. Har lest at hvis den trearmete rundkjøringen ikke har utkjøring til venstre skal man ligge til venstre hvis man skal rett frem. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

det vil muligens være naturlig ja, men det er ikke forbudt å ligge i høyre felt.

Jeg kommer på minst ett eksempel her i Bergen hvor kjørelæreren min fortalte meg at parkeringsplassen som er til venstre skal regnes som en vei i forhold til rundkjøringen, og derfor er rundkjøringen egentlig 4-armet. Men akkurat her er det er så innarbeidet og naturlig for ALLE at dette er en tre-armet rundkjøring hvor det ikke er "vanlig" å kjøre til venstre, derfor blir det mest naturlig å ligge i venstre felt når man skal rett frem.

På grunn av dette flyter trafikken i denne rundkjøringen dårlig flere ganger hver eneste dag, fordi folk ikke er så flinke til å bruke blinklys som de tror de er.

Rundkjøringen jeg mener er denne:
https://www.google.no/maps/@60.386356,5.316957,3a,75y,152.81h,78.32t/data=!3m4!1e1!3m2!1smbo4dW75jrLrffqibjBemQ!2e0

Den grønne bilen i rundkjøringen er på vei "rett frem".

Lenke til kommentar

det vil muligens være naturlig ja, men det er ikke forbudt å ligge i høyre felt.

Jeg kommer på minst ett eksempel her i Bergen hvor kjørelæreren min fortalte meg at parkeringsplassen som er til venstre skal regnes som en vei i forhold til rundkjøringen, og derfor er rundkjøringen egentlig 4-armet. Men akkurat her er det er så innarbeidet og naturlig for ALLE at dette er en tre-armet rundkjøring hvor det ikke er "vanlig" å kjøre til venstre, derfor blir det mest naturlig å ligge i venstre felt når man skal rett frem.

På grunn av dette flyter trafikken i denne rundkjøringen dårlig flere ganger hver eneste dag, fordi folk ikke er så flinke til å bruke blinklys som de tror de er.

Rundkjøringen jeg mener er denne:

https://www.google.no/maps/@60.386356,5.316957,3a,75y,152.81h,78.32t/data=!3m4!1e1!3m2!1smbo4dW75jrLrffqibjBemQ!2e0

Den grønne bilen i rundkjøringen er på vei "rett frem".

Ville ikke du lagt deg til høyre i rundkjøring hvis du skulle rett frem? Med tanke på at dette er 4 armet. Eller tar jeg helt feil her.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Ikke i denne rundkjøringen nei. Da ville 99% av alle biler lagt seg til høyre, og det "innerste" feltet hadde nesten ikke blitt brukt i det hele tatt, som da hadde skapt dårlig flyt.

Det er dog noen som gjør det allikevel, og det er selvsagt ikke feil, men det gjør det vanskelig for de som skal inn i rundkjøringen fra høyre. Det burde ha vært skiltet bedre akkurat her, for å skape bedre flyt.

edit: men hvis du mener andre rundkjøringer, så vil jeg stort sett legge meg til høyre når jeg skal rett frem.

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Bor selv i Bergen. Av og til pleier jeg å kjøre i denne rundkjøringen. Jeg vet man må legge seg til venstre hvis man skal rett frem i rundkjøringen, men hvorfor er det slik? Er det for å skape bedre flyt?

https://www.google.no/maps/@60.308192,5.269659,3a,75y,101.84h,76.51t/data=!3m4!1e1!3m2!1sy1CgXqvYDJ6QmMEXVKglcA!2e0!6m1!1e1

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

I den rundkjøringen som du linker til ville jeg ha lagt meg til høyre når jeg skal rett frem, men dette er en rundkjøring jeg bare har kjørt i et fåtall ganger, og da har jeg alltid kommet andre veien...

Men hvis det er sånn at veien til venstre mer eller mindre ikke er i bruk vil det ikke være helt unaturlig at venstre felt også brukes til å kjøre rett frem

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Jepp, er slik jeg gjør det. Men når jeg kommer til trearmet rundkjøring sitter jeg litt fast, har fått mer greie på hvordan det fungerer nå. Har lest at hvis den trearmete rundkjøringen ikke har utkjøring til venstre skal man ligge til venstre hvis man skal rett frem. Stemmer dette?

Det er ingen regler som sier at du skal. Bytt ut ordet skal med bør så blir det riktig.

Bor selv i Bergen. Av og til pleier jeg å kjøre i denne rundkjøringen. Jeg vet man legge seg til venstre hvis man skal rett frem i rundkjøringen, men hvorfor er det slik? Er det for å skape bedre flyt?

Det er ingen regler som sier at du . Bytt ut ordet med bør så blir det riktig.

Bør betyr foreslått, anbefalt, gunstig eller smidig i denne sammenhengen. Du kan ikke få bot bare for å ha valgt noe annet. Andre valg er lovlige.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...