Bozzeye Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Klart han kan. Det er bare å la være å betale. Hva skal lærerne gjøre med saken? Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Men gennerelt sett da, så er det jo sånn at hvis man har gått til det skrittet og er så dum at man holder på med ball i et klasserom, så må man bare ta den lærepengen som kommer. Men uannsett, så får vel trådstarter høre det i morra på skolen sikkert. Det må jo være noe som gjør at lærerne mener at trådstarter skal betale. Det må jo ha blitt sagt noe som gjør det. Hvis trådstarter er den personen som blir utpekt som ansvarlig for å ha ødelagt PC`en, så er det vel sånn da. Er ikke så mye å gjøre med. Endret 1. mars 2015 av wil Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 ......På skolen som hjemme har man regler . Ball inne er ikke lov. Det er et faktum enten det er på skolen eller hjemme. Et sprett eller 100 triksinger er uvesentlig. Og som man ser her er det en grunn til å inrette seg etter disse reglene. Gjør man ikke det og noe skjer så må man ta konsekvensene. Jammen .. hjelper ikke da. Du kommer til å erfare dette med regler uaktsomhet og hva som kommer til nå skje hjemme hos deg når du får egne unger. Man leker ikke med ball, fjernstyrte fly eller helikoptere i stuen hjemme. Ei heller inne i et klasserom. Bryter man reglene og noe skjer så er man ansvarlig og mann kan føle så mye urettferdighet man vil. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Nei, man er ikke ansvarlig for andres handlinger bare fordi man selv bryter reglene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Nei, man er ikke ansvarlig for andres handlinger bare fordi man selv bryter reglene.Det er ikke det jeg sier heller.Men at man har en del i det , og er delvis ansvarlig for situasjonen som oppstår på grunn av egen uaktsomhet fordi man begynner med å bryte en regel som utarter seg. Det er ikke det samme. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Men gennerelt sett da, så er det jo sånn at hvis man har gått til det skrittet og er så dum at man holder på med ball i et klasserom, så må man bare ta den lærepengen som kommer. Hvilken lærepenge mener du de som kastet ballen skal ta? Det er ikke det jeg sier heller. Så hva er det du sier? I et tidligere innlegg mener du skylden bør deles mellom trådstarter og andre. Står du fortsatt bak dette? Hvor går grensen, mener du? Hadde trådstarter vært delvis skyldig om han bare hadde hatt ballen med seg i klasserommet, men ikke brukt den? Hva om han hadde den pakket ned i sekken? Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Virker ikke som Bozzeye skjønner helt hvordan ting fungerer og at det er regler både på hjemmebane og på skoler. Lærepengen skal være at man IKKE skal kaste/spille ball hverken inne eller i klasserommet. Men altså. Hvis han hadde hatt den med seg i klasserommet, uten å bruke den, så hadde det ikke skjedd noe skade, men det var jo ikke det han gjorde. Han holdt jo faktisk på med ball i klasserommet (Noe som ikke er lov). Det hadde heller ikke skjedd noe skade hvis trådstarter hadde lagt den i sekken, bortsett fra hvis de hadde vært skolen sin ball da naturligvis. Det vet vi jo ikke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Men gennerelt sett da, så er det jo sånn at hvis man har gått til det skrittet og er så dum at man holder på med ball i et klasserom, så må man bare ta den lærepengen som kommer.Hvilken lærepenge mener du de som kastet ballen skal ta?Det er ikke det jeg sier heller.Så hva er det du sier? I et tidligere innlegg mener du skylden bør deles mellom trådstarter og andre. Står du fortsatt bak dette? Hvor går grensen, mener du? Hadde trådstarter vært delvis skyldig om han bare hadde hatt ballen med seg i klasserommet, men ikke brukt den? Hva om han hadde den pakket ned i sekken?Jeg har hele tiden sagt at ts har delansvar og at han skal være med å betale sammen med den/de ander.Men at han er selv hoved ansvarlig for at situasjonen oppsto i utgangspunktet ved å medbringe ball og starte med ball spretting inne. Leser du annethvert ord og setning ? Hvor gammel er du egentlig. Endret 1. mars 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
LawZax Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Men, det var ikke jeg som tok med ballen inn vi hadde et skuespill så vi trengte et ball... Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Klart han kan. Det er bare å la være å betale. Hva skal lærerne gjøre med saken? Du er ikke en av disse mammadaltene i oljebarna serien? 2 Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Så det var et skuespill og der var det en ball med i bilde? Jaha. Så hvorfor i alle dager begynte du å sprette den ballen i det hele tatt? Kan du ikke skolens regler? Uannsett da. Du har gjort noe du ikke har lov til nemmelig å spille ball i klasserommet. Når noen tar ballen, kaster den på noen andre og den spretter inni et skap og en PC faller ned da har nok du delvis skyld allikevel. Hvis da eier/ansvarlig for PC`en peker ut deg som skyldig så er du iallefall medskyldig. Hvorfor kan du ikke bare betale også er saken ut av verden. Jeg tror ikke du kommer deg unna uannsett. Eventuelt så må du snakke med foreldrene dine og få ordna en løsning. Du vet vel kanskje det at hvis du IKKE sier noe til foreldrene dine, så kan nok skolen ringe hjem til dine foreldre og fortelle hva du har gjort/vært med på. Da kan det være greit å fortelle det til foreldrene først slik at de ikke får seg en overaskelse hvis de får en Telefon fra skolen. Lenke til kommentar
LawZax Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Så det var et skuespill og der var det en ball med i bilde? Jaha. Så hvorfor i alle dager begynte du å sprette den ballen i det hele tatt? Kan du ikke skolens regler? Uannsett da. Du har gjort noe du ikke har lov til nemmelig å spille ball i klasserommet. Når noen tar ballen, kaster den på noen andre og den spretter inni et skap og en PC faller ned da har nok du delvis skyld allikevel. Hvis da eier/ansvarlig for PC`en peker ut deg som skyldig så er du iallefall medskyldig. Hvorfor kan du ikke bare betale også er saken ut av verden. Jeg tror ikke du kommer deg unna uannsett. Eventuelt så må du snakke med foreldrene dine og få ordna en løsning. Du vet vel kanskje det at hvis du IKKE sier noe til foreldrene dine, så kan nok skolen ringe hjem til dine foreldre og fortelle hva du har gjort/vært med på. Da kan det være greit å fortelle det til foreldrene først slik at de ikke får seg en overaskelse hvis de får en Telefon fra skolen. Jeg vet, foreldra vet om dette, læreren var ute av klasserom så alle gjorde hva de ville osv... Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Hva sier foreldrene dine til at lærerne krever penger av deg? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Men, det var ikke jeg som tok med ballen inn vi hadde et skuespill så vi trengte et ball...Så historien i første post er ikke helt riktig , eller er litt mangelfull og ikke beskriver hele situasjonen inklusive omstendighetene ? Var lærer tilstede under hendelsen eller ikke. Var dette "skuespillet" en oppgave fra skolen iscenesatt av dere i undervisningen. Eller egen initiert som "lek" utenfor undervisningen. Det er jo en forutsetning at du gjengir hele hendelsen med bakgrunn her i diskusjon.no forumet. Se på diskusjomen i tråden i ditt fravær. Det første dere som var til stede / deltok burde gjøre sammen i klassen på skolen og med læreren er å fastsette hele hendelsen fra a til å . For så å være enig. Så kan man sammen komme frem til hvordan erstatningen skal rettferdig fordeles etter det. Eller om kun en person var ansvarlig og hvem. Så har man aspektet med disse skole ordene reglene som alle elever og foresatte skal ha satt seg inn i. Er disse brutt eller ikke og av hvem og i hvilken grad. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Så det var et skuespill og der var det en ball med i bilde? Jaha. Så hvorfor i alle dager begynte du å sprette den ballen i det hele tatt? Kan du ikke skolens regler? Uannsett da. Du har gjort noe du ikke har lov til nemmelig å spille ball i klasserommet. Når noen tar ballen, kaster den på noen andre og den spretter inni et skap og en PC faller ned da har nok du delvis skyld allikevel. Hvis da eier/ansvarlig for PC`en peker ut deg som skyldig så er du iallefall medskyldig. Hvorfor kan du ikke bare betale også er saken ut av verden. Jeg tror ikke du kommer deg unna uannsett. Eventuelt så må du snakke med foreldrene dine og få ordna en løsning. Du vet vel kanskje det at hvis du IKKE sier noe til foreldrene dine, så kan nok skolen ringe hjem til dine foreldre og fortelle hva du har gjort/vært med på. Da kan det være greit å fortelle det til foreldrene først slik at de ikke får seg en overaskelse hvis de får en Telefon fra skolen. På ungdomsskolen står det ikkje i reglemanget at man ikkje har lov å bruke ball inne i klasserommet (ikkje på ungdomsskolen eg gjekk på for 1 år siden i vertfall) På ungdomsskole er det svært uvanlig at elever in general har med seg pcer på skolen. Hvordan kan skolen begynne å kreve av ein elev at han betaler for ein pc, når skolen har fratatt seg det ansvaret i utgangspungtet? (vår skole sa alltid at om du tar med deg noe dyrt på skolen står ikkje skolen ansvarlig for det som eventuelt skjer med den "dyre" tingen, og det gjald uavhengig av hva som skjedde). Trådstarter tok ikkje med seg ballen inn i klasserommet og han var ikkje personen som ødelagte maskinen. Ballen hadde vært i klasserommet uansett og den 13 åringen som tok ballen ville sannsynligvis lekt med ballen uansett, og det samme hadde sikkert skjedd uavhengig at trådstarter lekte med ballen eller ikkje. Eg ville sagt at han er mer eller mindre ikkje skyldig, kanskje "litt" siden han lekte med ballen og det "kanskje" gjor at andre ville gjøre det. Men 25% av beløpet trur ikkje eg er "rettferdig". Med mindre det står i reglemanget at han ikkje har lov å leke med ball inne, noe det IKKJE gjor i mitt reglemang. (Men skolen vår regnet vel gjerne med at når man begynner på ungdomsskolen så skjønner man at man ikkje skal leke inne). Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 På ungdomsskolen står det ikkje i reglemanget at man ikkje har lov å bruke ball inne i klasserommet (ikkje på ungdomsskolen eg gjekk på for 1 år siden i vertfall) Hva sa regelverket om bruk av motorsag, flammekaster og traktor i klasserommet? Dersom det ikke var eksplisitt nevnt i regelverket, tolket du det dit hen at det var fritt frem? 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Hvordan kan du mene at TS spilte en stor rolle for at dette uhellet skulle skje? Hvis han spretter en ball for seg selv 2-3 ganger, for å deretter legge den på bakken, har han ikke gjort noe som burde medføre skyld i å ødelegge en PC? Greit nok at han tok med seg en ball i et klasserom, men det kan du si om all slags objekter. Hvis jeg tar med meg en stein inn i et klasserom, og en annen elev tar denne fra meg og kaster den på et vindu, er det da min feil? Kanskje han må betale kun fordi han ikke har nok "bevis" på at han ikke var innblandet, men mitt poeng er at hvis hendelsesforløpet er slik som TS beskriver, så burde han ikke måtte betale. Det er også nevnt at han var årsaken til at hele uhellet skjedde, noe som for så vidt kan være sant. Men, slik kan det være i mange situasjoner. Om en person tar med seg noe som har potensiale til å skape en uhyggelig situasjon, så trenger det fortsatt ikke være hans feil at en slik situasjon skjer. Hvis det derimot står i reglementet at det ikke er lov å leke med ball inne i klasserom, så endrer det saken litt, men han burde fortsatt ikke få mesteparten av skylda ettersom det faktisk var noen andre som begynte å kaste ball frem og tilbake i klasserommet. Endret 1. mars 2015 av Toane Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Jeg lurer hva en PC gjorde på toppen av ett skap? Og selvfølgelig må ikke trådstarter betale, ett uhell er ett uhell.. Om det er vitner til hendelsen som er myndiige ville det ikke vært noe problem, og tråstarter er jo ikke pliktig til å betale noe som helst så sant det ikke kan bevises at han er direkte årsak til at PC ble skadet.. Endret 1. mars 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 På ungdomsskolen står det ikkje i reglemanget at man ikkje har lov å bruke ball inne i klasserommet (ikkje på ungdomsskolen eg gjekk på for 1 år siden i vertfall) Hva sa regelverket om bruk av motorsag, flammekaster og traktor i klasserommet? Dersom det ikke var eksplisitt nevnt i regelverket, tolket du det dit hen at det var fritt frem? Klasserommet var mer eller mindre ikkje nevnt i reglemanget. Trur det var noke vagt som "vær snill og grei, oppfør dere, blablabla" (selvsagt ikkje formulært slik) og at det gjald på skoleområdet. Skolen var mer spesefikk innenfor mobbing og slikt og respekt og masse slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå