Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norwegians kansellerte flyvninger - hva har de lov til?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kjæresten min skulle fly hjem fra Kastrup i kveld med Norwegian, men fikk kl 16 melding om "Flight is cancelled due to operational reasons". Siden streiken i Norwegian eventuelt ikke starter før ved midnatt, har de da lov til å kansellere flyvninger som går på kvelden før de vet om det blir streik? Burde ikke flyvningene gått som normalt frem til midnatt?

Med forbehold om at de ikke har blitt frastjålet en flymotor eller annet uforutsett som ligger utenfor deres makt.

Anonymous poster hash: 35076...953
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Force majeure-unntaket beskytter ikke bare forhold som har en tidsmessig sammenheng med streik, men mer generelt forhold som har en funksjonsmessig sammenheng med streik. Bedømmelsen av om streik vil inntreffe tror jeg Norwegian kan gjøre bedre enn meg.

En hypotetisk sak som vil være vernet kan være at streiken vil ramme viktigere tjenester (som for eksempel - nå finner jeg på noe, jeg vet ikke om Norwegian driver med dette - ambulansefly), og at det må trekkes inn piloter fra andre områder.

Lenke til kommentar

Force majeure-unntaket beskytter ikke bare forhold som har en tidsmessig sammenheng med streik, men mer generelt forhold som har en funksjonsmessig sammenheng med streik. Bedømmelsen av om streik vil inntreffe tror jeg Norwegian kan gjøre bedre enn meg.

En hypotetisk sak som vil være vernet kan være at streiken vil ramme viktigere tjenester (som for eksempel - nå finner jeg på noe, jeg vet ikke om Norwegian driver med dette - ambulansefly), og at det må trekkes inn piloter fra andre områder.

Såvidt jeg vet er ambulansefly tjenesten eid av staten norge : http://no.wikipedia.org/wiki/Luftambulansetjenesten

I farta kan jeg ikke komme på noen viktige tjenester som Norwegian dekker med sine passasjer fly , kan selvsagt forhøre meg med en av søstrene mine som jobber der.

Det er svært tydelig dog at Norwegian prøver å knuse fagforeningene , tipper at man kommer til å ta inn piloter og bryter dermed med streiken. Det kan selvsagt bli full krise etterpå om andre selskaper støtter Norwegians streikende piloter.

Lenke til kommentar

Nå vet du jo ikke om flygingen ble kansellert med streiken som årsak. "Operational reasons" kan være så mangt, men sannsynligvis ikke streik. En streik vil muligens falle innenfor "forhold som er utenfor flyselskapets kontroll" og da har passasjerene lite de skulle ha sagt med tanke på erstatning og kompensasjon. Noen skal jo en streik ramme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...