Gå til innhold

Kjappe spørsmål om komponenter til ny maskin (CPU/HK/kjøler)

Anbefalte innlegg

Åja, slik ja. :) Det ville jo være det beste. Men kommer kanskje an på hovedkortet?

Jeg fortsetter å spørre...

Hvis temperaturen skulle bli høy, da er det kanskje noe feil med mengden eller fordelingen kjølepasta? Av den videoen så det jo ut til at en ertestørrelse på midten var nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok det ja.

Det skal egentlig godt gjøres å drite seg ut mhp termisk pasta. Legg en liten ert i senter av IHS. Monter på kjøleren og dette sprer seg utover. Ta gjerne av kjøleren igjen for å se: Tyter det helt ut til sidene på IHS har du egentlig tatt på for mye. Det går fint å ta av kjøleren i en kortere periode uten at du trenger å vaske IHS ren og legge på ny termisk pasta.

Edit: På socket 2011-3, som er en del større enn 1150, virker det som jeg har best effekt av å legge litt termisk paste i senter, og så helt forsiktig fordele dette litt utover til en noe større sirkel/firkant i senter. Da fordeler den termiske pasta'n seg bedre når jeg presser på blokka. Jeg har her også forsøk å spre det nesten helt utover (smøre) vba en liten plastskje (følger feks med Gelid GC Extreme). Jeg har hatt litt forskjellig hell med dette, og har altså kommet frem til at å legge på litt, spre det litt utover og så klemme på blokka er beste metode. Men dette gjelder ikke 1150 så mye, fordi den chip'n er mye mindre. Det som er litt viktig er å kryss-stramme hele veien ned, litt forsiktig (få turn på skrujernet per bolt/mutter/skrue whatever), slik at presset fordeler seg jevnt hele veien ned. Skrur man for mye i en side først fordeler den termiske pastan seg noe ujevnt. (Derfor jeg sier Ta av kjøler å se, den skal fordele seg helt jevn i fra senter og mot kantene, men ikke helt ut til kanten. Og her gjelder Less is More altså ..

Ble mye tekst dette, kanskje bare forvirrende haha

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hm... jeg fikk prosessoren i dag... boksen var forseglet, men når jeg åpner opp var det ingenting som dekket kjøle-klisteret på vifta, og den plastesken til prosessoren var bare å "vippe" opp... syns det virket til å ha vært åpnet tidligere...

Det var ikke forsegling på boksen til hovedkortet heller, selv om posen til det var forseglet.

Og ting lå løst i esken fra Komplett, det var ikke nok bobleplast til at de lå stødig.

Endret av Mekke-Larsen
Lenke til kommentar

Hvis alt fungerer og ikke er fysisk skadet eller visuelt skrapet opp så ikke bry deg ..

Kjølevifta som følger med CPU skal vel uansett rett i søpla?

Ja er sikkert i orden. :) Komplett pleier vel å være greie uansett, min erfaring fra tidligere er veldig god.

Hehe, nja her kastes ingenting. ;) Men ja, har bestilt 212.

(Føler egentlig et CPUen er en veldig skjør ting, men den er vel egentlig ikke det...)

Nå kan det vel hende noen har tatt på undersiden av CPUen, griset til med fett. Men det er vel lite sannsynlig igrunn.

Endret av Mekke-Larsen
Lenke til kommentar

Jeg har hatt prosessorer opp ned, fast-låst i skruestikke og dunket (forsiktig) på IHS med kloss + hammer. En av gangene glapp CPU fra tvinga, og datt på arbeidsbenken. Gikk helt fint

De tåler mer enn man tror. Jeg ville vært mye mer forsiktig med CPU-socket på HK enn med CPU'n selv, spesielt på Intel plattform.

Men det er jo ingen vits å utfordre skjebnen, hvis man ikke har råd til å ta eventuelt tap :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet ikke jeg. Bare bekymrer meg for at det ikke virker, dyrt nok som det er. ;) Men det går sikkert helt fint. Jeg tror ikke det er noe fett på CPU.

Bekymringsangst? :lol:

Kjøpte meg 4790K. Den kosta 3300. Det er endel penger. :p

Nå gleder jeg meg til å sette den sammen. Må vente på deler da, den CM 212 var ikke på lager hos komplett.no.

Lenke til kommentar

Såkalt de-lid av Ivy Bridge eller Haswell prosessor.

Gjør underverket for varmeoverføring mellom chip og IHS.

Man gjør mer enn bare å dunke på dem altså :p

Man erstatter TIM (thermal interface material) under IHS fordi den som kommer fra intel er så dårlig (Edit: Gjelder vel ikke Haswell-Refresh).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Såkalt de-lid av Ivy Bridge eller Haswell prosessor.

Gjør underverket for varmeoverføring mellom chip og IHS.

Man gjør mer enn bare å dunke på dem altså :p

Man erstatter TIM (thermal interface material) under IHS fordi den som kommer fra intel er så dårlig (Edit: Gjelder vel ikke Haswell-Refresh).

Leste litt om det, kult det da. ;)

Det materialet som er på stock-vifter er i alle fall dårlig... ser også helt elendig ut, virker som sånn "sticky" man henger opp plakater med.

Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke ... Den fungerer jo, men den er dårlig. De selger primært prosessoren. Vifta er der nesten bare for at de skal kunne si til aksjonærene at "den selges med vifte". Men en ny prosessor i dag (med lav TDP), uten OC, så vil stock-kjøleren fungere greit nok. Den vil bråke litt mer, og den vil være dårligere festet til HK.

Intel selger jo også "K" prosessorer. Disse har åpen multiplikator, og da er det underforstått at kjøler skal byttes ut.

Edit: Mente jeg har lest om ny serie/lineup av stock kjølere, man kan ikke finne det akkurat nå.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...