Gå til innhold

Kjappe spørsmål om komponenter til ny maskin (CPU/HK/kjøler)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja .. 4790K har høyere klokk ut av boksen enn 4790. Og de koster jo nesten likt. Hvorfor ikke kjøpe den?

Det du heller må spør deg er om du trenger 4790K eller 4690K ..

Sparer jo over en tusenlapp da. ;)

Er det vanskelig å gjøre noe feil ved montering av slik vifte? Cooler Master 212.

Lenke til kommentar

Kjøper jo HK samtidig så spiller vel ingen rolle det.

Selvsagt :) Men kjekt med cut-out uansett hvis du vil bytte ..

Jada, det er enkelt. Det et litt klønete montering på disse kjølerene (det krysset er litt døvt), men ikke akkurat hjernekirurgi heller. Bare kryss-stram så det blir likt press på hele flaten.

Lenke til kommentar

Stalltips, X-en som man klapper sammen og setter inn i kjøleren for å så åpne som en x har 2 hakk i seg og kjøleren har et hakk som passer inn i de når kjøleren står rett.

Sjekk at mønstrene er rett etter man har festet alle fire skruene 1 runde.

Stalltips to, den x-en har 4 skruer som sitter fast, press de ned og flytt skruene til hullet i midten av tre hull om du bruker socket 1150.

Stalltips 3, monter cpu, pasta, kjøleren og minnebrikker på HK, så monter hele greia ned i kassa.

I små kasser burde man montere kablene fra kabinettet som power og reset osv før man monterer hk.

Det kan bli litt trangt ellers i små kasser.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut av hvilken vei luften blåser på den CM 212 - kjøleren. Luften trekkes inn fra viften inn mot kjølerne, ikke sant? Jeg bare lurer på om det blir trangt ved minnebrikkene. Men hvis jeg snur kjøleren så vil luften trekke motsatt vei, og det blir feil vei (sett at kjøleren trekker inn fra viften), med tanke på luftretningen i kabinettet...

Det er disse minnebrikkene jeg allerede har: https://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/618010

De bygger endel...

Men, jeg ser at selve monteringsklipsene på viften på kjøleren kan tas av. Betyr det at jeg kan sette viften på andre siden (enn ved minnebrikkene), og snu selve viften, slik at den trekker luften ut fra kjøleribbene i stedet for inn?

Lenke til kommentar

Min anbefaling må være at du trekker eller dytter luften fra CPU kjøler mot baksiden av kabinettet. Hvis du skal snu på på dette må du snu på alle viftene i kabinettet. Altså ..

1. Ha viften til å dytte luft gjennom kjøleribben (såkalt push). Hvis du syntes det blir for trangt mot rambrikkene kan du heve viften litt på ribben (plastklipsene viften sitter på gjør at man enkelt kan heve/senke viften på ribben).

2. Ha viften til å trekke luft gjennom ribben (såkalt pull). Du må da snu viften som du sier, og sette den på motsatt side.

Det blir litt hipp som happ det der. Du kan jo prøve deg litt frem. De fleste vifter har pil-indikatorer som viser hvilken vei luften blåser, og hvilken vei bladene roterer. Det er også enkelt å se hvilken vei luften blåser: Den siden av viften som elektromotoren sitter på (der hvor det gjerne er et klistermerke på midten, og der det er 4 støtter ut til sidene for å stive opp viften), er trykksiden (altså der det blåser ut).

Lenke til kommentar

Så det blir uvesentlig om det er "push" eller "pull", ja. Det var jo kjekt.

Luftstrømmen i kabinettet er bakover. Så da setter jeg nok viften på baksiden av kjøleren (slik at de ikke ev. kommer borti minnebrikkene), og snur den slik at det blir "pull", for å matche luftstrømmen i kabinettet.

Takker. ;)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke heeelt uvesentlig .. Det sies at push er bedre enn pull, men forskjellene er relativt små.

I vannkjølingsammenheng så er pull å foretrekke, fordi dette letter rengjøring av radiator. Hvis effekten til push hadde vært formidabel ift pull, så hadde folk flest alltid gått for nettopp push.

Et kjøletårn og en radiator er ikke veldig ulike. Jeg tipper du kommer greit unna med å ha pull.

Skulle du av en eller annen grunn få horrible temperaturer på CPU så kan du heller sette på en vifte til, da med å heve den klar av rambrikkene. Alternativt så mente jeg jo at viften skal gå klar av rambrikkene (gjorde iallfall det sist jeg monterte en slik), viften blir bare litt blokkert helt nederst. Ingen krise det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...