Hvitetennposer Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Norge trenger nye, unge og gode lærere! + man får mye mer ferie enn mange andre! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Det er lett å få jobb som lærer. Det betyr blant annet at man står veldig fritt til å flytte på seg. Faren min er adjunkt og flyttet nettopp til et nytt sted. Ringte to skoler og lurte på om de trengte folk, tilbud om 100%-stilling fra begge. Og han begynner å nærme seg pensjonsalder, så det at man kan glemme å få jobb om man ikke er ung voksen kan man tydeligvis ta med en klype salt om man er lærer. Lønna er ikke fantastisk, men tryggheten og friheten er noe mange ikke vurderer når de er tenåring. Kunne godt tenke meg å være lærer selv, men jeg tror jeg er for innadvendt og konfliktsky. Du må tørre å bli sint, og du må like å jobbe med mennesker. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Grunnen til at jeg ikke kan tenke meg å bli lærer, er at det ikke virker veldig spennende å jobbe for en klasse utakknemlige drittunger hvorav de fleste ikke ønsker å være i klasserommet og høre på hva du har å si. Lærerne har også forholdsvis liten frihet til å styre undervisning og fagopplegg selv, samtidig som de mottar kritikk fra elever, foreldre, politikere og så godt som alle interessentene som finnes i samfunnet. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Fordeler: Lett å få jobb. Lang ferie. Du gjør en av samfunnets viktigste jobber. Ulemper: Lav lønn i forhold til lengden på utdannelsen. Mye papir- og rettearbeid du kan måtte ta med deg hjem. Du får ansvar for potensielt vrange, umotiverte eller handicappede elever. Lenke til kommentar
bellina Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 <p> Fordeler: Lett å få jobb. Lang ferie. Du gjør en av samfunnets viktigste jobber. Ulemper: Lav lønn i forhold til lengden på utdannelsen. Mye papir- og rettearbeid du kan måtte ta med deg hjem. Du får ansvar for potensielt vrange, umotiverte eller handicappede elever. Hva har du i lønn ? Er det et yrke du vil anbefale ? Hvilke trinn er det best å jobbe på ? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hva har du i lønn ? Er det et yrke du vil anbefale ? Hvilke trinn er det best å jobbe på ? Jeg er nok dessverre ikke lærer, jeg listet simpelthen opp de tanker jeg har gjort meg om yrket. Angående trinn så kommer det helt an på hva du har lyst til å drive med. Skal du være lærer for de aller yngste må du regne med å hjelpe til å knyte sko og være med ut og leke like mye som du underviser. Arbeider du derimot på videregående får du et mindre personlig forhold til elevene. Fagområde er selvfølgelig også relevant. Hvis spesialiteten din er fysikk kan du ikke jobbe på en barneskole. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Jeg har ingen erfaringer selv, men jeg kjenner noen som er lærer. Typisk for læreryrket: jobber selvstendig; er ikke sånn at du jobber i team og er avhengig av andre for å gjøre jobben kan jobbe en del hjemmefra, som å rette prøver, osv en viss råderett over egen hverdag; bortsett fra planlagt undervisning så har du en viss frihet til å bestemme hvordan arbeidsdagen skal se ut Åpenbare fordeler: trygg jobb; skal litt til at skolen blir lagt ned og at du mister jobben du trenger ikke være på skolen når elevene har ferie (men du må mest sannsynlig jobbe likevel) Åpenbare ulemper: kan være uheldig å komme i en klasse med umotiverte og bråkete eleverHvilket trinn du burde jobbe på, avhenger helt av hva du selv foretrekker. Det stor forskjell på å lære 8-åringer å lese, kontra og undervise matte for 10. klassinger. Jeg tror du burde tenke litt over om du helst vil jobbe med unger eller ungdommer. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hvilke trinn er det best å jobbe på ? Hvis det er viktig for deg at elevene er litt selvstendige, forstår hvorfor de er på skolen og i minst mulig grad bråker og har atferdsproblemer, bør du jobbe med eldre elever. Men også på videregående er det nok tidvis vanskelig å være lærer, spesielt i obligatoriske fag som norsk, som mange har vanskeligheter med å se nytten av og ikke kan bytte ut med et valgfag. Faglig kan det også være mer spennende å undervise på at høyt nivå. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Her er lønnstrinn http://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomrade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.htmlFor å bli lærer (eller lektor) må en være interessert i å lære bort, og like å stå foran andre. Å vite at det du gjør påvirker utdanningen/ karriereløpet til 30 unger er en byrde som ikke alle takler. Samtidig må tåle varierende grad av ubetalt overtid, hvor en gjerne kan rette par hundre oppgaver mot jul. Lektor er noe en blir fordi en liker det, ikke fordi en for bra betalt, eller mye ferie. Og de som begynner av de feile grunnene slutter. Tenker en på penger kan en ta en like lang utdanning som ingeniør, og ende opp med en sluttllønn på det dobbelte av en lærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå