Gå til innhold

Hær skal ingen fløtte!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et tøft motiv med et interessant budskap. Nordlyset er prikken over ien som gjør det enda mer severdig.

Jeg synes imidlertid du kunne ha utnyttet det litt bedre. Her er noen forslag:

- Komposisjon

Du har et tøft fisheye objektiv. For å virkelig utnytte mulighetene i objektivet prøv å komme deg nærmere motivet. Med 10mm brennvidde kunne du stått nesten helt inntil bussen og likevel fått med deg mye himmel og omgivelser. Da ville det også bli enklere å se hva som er hovedmotivet her og bildet hadde vært mer interessant. Nå blir bussen litt liten og "forsvinner" i landskapet.

-Teknisk

Er usikker på om du tok det håndhold eller om du har stativ. Det siste er uansett å anbefale til slike bilder. Da kan du bruke lavere ISO slik at bildet blir skarpt og støyfritt.

Med så ekstrem vidvinkel kan du bruke lukkertider opptil 30-40 sekunder uten at stjerene blir uklare på grunn av jordens bevegelser. Så du kan gjerne lukke blenderen noe steg også. Da blir det enda skarpere. Som utgangspunkt ville jeg brukt

ISO 200

f. 5.6

30 sek.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et tøft motiv med et interessant budskap. Nordlyset er prikken over ien som gjør det enda mer severdig.

Jeg synes imidlertid du kunne ha utnyttet det litt bedre. Her er noen forslag:

- Komposisjon

Du har et tøft fisheye objektiv. For å virkelig utnytte mulighetene i objektivet prøv å komme deg nærmere motivet. Med 10mm brennvidde kunne du stått nesten helt inntil bussen og likevel fått med deg mye himmel og omgivelser. Da ville det også bli enklere å se hva som er hovedmotivet her og bildet hadde vært mer interessant. Nå blir bussen litt liten og "forsvinner" i landskapet.

-Teknisk

Er usikker på om du tok det håndhold eller om du har stativ. Det siste er uansett å anbefale til slike bilder. Da kan du bruke lavere ISO slik at bildet blir skarpt og støyfritt.

Med så ekstrem vidvinkel kan du bruke lukkertider opptil 30-40 sekunder uten at stjerene blir uklare på grunn av jordens bevegelser. Så du kan gjerne lukke blenderen noe steg også. Da blir det enda skarpere. Som utgangspunkt ville jeg brukt

ISO 200

f. 5.6

30 sek.

Joda, men var 22m/s vind der, så stativet sto planta nedi snøen og enda ikke stabilt over tid. Sto såpass langt fra for der var det en brøyte kant som tok av litt for vinden men det var minimalt. :)

Kjørte med 5sec på iso 800 og f3.5 der. mest for å ha minimal tid for vinden å ta med seg meg og kamera. Den bussen flytter seg ikke så få nokk masse muligheter til flere vinkler og avstander.

Tusen takk for konstruktiv kritikk og tipst. setter alltid pris på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott bilde som inneholder det meste, skyer, stjerner og nordlyset! Lyset fra byen og sjölyktene. Flyttebussen som står som en obelisk i det flate landskapet. Fyrte du av blitzen for å få opplyst snöen i forgrunnen?

Virkelig godt jobba dette :)

Ingen blitz, lyssatte bussen litt med hodelykta. kom litt mere lys i front enn det skulle være men men.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...