Torstein Norum Bugge Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Regjeringspartiene begynner forhandlingene snart.Nå kan elbil-fordelene forsvinne Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Det ligger vel an til en reduksjon i fordelene. FrP og Venstre skal begge gå fra denne "forhandlingen" med flagget til topps og skinnende TV-smil.Hvis jeg forstår det riktig, kan man få problemer med trafikkavviklinga dersom alle elbilene jages ut av kollektivfeltet samtidig? Så mulig endrede regler for bruk av kollektivfeltet uten sjalusiparagrafen "ha dere vekk nå!" Direktører må ha med seg personlig sjåfør i stedet for å kjøre alene. Og momsfordelen kan jo reduseres over flere år i stedet for å fjernes.Jeg har ikke tro på at alle fordelene skal bort enda, og heller ikke at de får stå urørt. De transportøkonomiske grunnene til at man ønsket flere elbiler i utgangspunktet har vel neppe forsvunnet med regjeringsskiftet. Kun de politiske. Endret 27. februar 2015 av tommyb Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Og hvem så ikke dette komme? Det er jo bare å vente til nok personer har gått i garnet får du snurper det til og håver inn fangsten. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Og hvem så ikke dette komme? Det er jo bare å vente til nok personer har gått i garnet får du snurper det til og håver inn fangsten. Alle har sett dette komme siden reglene ble offentliggjorte. Men jeg er motvillig interessert i å høre hva du mener fangsten skal være når garnet snurpes igjen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Og hvem så ikke dette komme? Det er jo bare å vente til nok personer har gått i garnet får du snurper det til og håver inn fangsten. Antakelig veldig få, siden det har vært kommunisert svært tydelig at disse fordelene antakelig er midlertidige. Personlig synes jeg de ihvertfall bør ha moms på elbiler, det er ganske dustete slik ting er i dag, hvor elbil subsidieres langt mer en vesentlig mer miljøvennlige alternativ. AtW Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Og hvem så ikke dette komme? Det er jo bare å vente til nok personer har gått i garnet får du snurper det til og håver inn fangsten. Alle har sett dette komme siden reglene ble offentliggjorte. Men jeg er motvillig interessert i å høre hva du mener fangsten skal være når garnet snurpes igjen. Det jeg mener er rett og slett at det er vel lite interessant å legge avgift når det er bare 1000 elbiler i norge. Da vil folk automatisk rygge litt, men om man lar fordelene ligge lenge nok, gratis parkering, nesten gratis lading, gratis ferge osv vil folk automatisk velge elbil forran bensin/diesel. Og til slutt har du en svimlende sum elbiler på veiene og da kan du starte å innføre avgifter. Dette vil garantert gi mange hundre millioner i statskassen, noe som var planen hele veien. Du vil vel ikke dra inn trålen når du har 10% av kapasiteten i garnet? Endret 27. februar 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 For at denne konspirasjonsteorien din skal ha noe for seg, så må de jo for det første ha avgifter på selve bruken, ikke på innkjøpet, og for det andre må avgiftene være større enn på bensinbiler. I sum: jeg kjøper ikke den. AtW 3 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Jeg nevner ikke om det kommer til å bli en kjøpsavgift eller bruksavgift. Men slik det tyder på er jo at dette kommer til å bli en avgift på bilene som allerede er på veiene pr i dag. Om de innfører avgift på nykjøp vil jo folk begynne å se på bensinbil igjen, og det er vel ikke det de ønsker mht miljø. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Det blir jo ikke flere inntekter/biler av at noen velger elektrisk i stedet for by-SUV. Man får først og fremst et tap i engangsavgifter, slik jeg ser det. Små elbiler er ikke vesentlig billigere enn sammenlignbare småbiler selv etter momsfritaket. Kanskje heller tvert imot. Dermed er mangel på engangsavgift og moms noe som tillater kjøp av elbiler, ikke noe som gir det en vesentlig fordel. Elbiler produseres i så små antall at de foreløpig er dyrere å produsere. Full MVA, og elbilsalget stopper raskt helt opp. De vesentlige fordelene en elbil har er bensininnsparingene, bompengeinnsparingene, kollektivfelt-fordelen for de som bor sentralt og miljøfordelen for den lille andelen som bryr seg så mye at de er villige til å ta personlige økonomiske og praktiske bakdeler basert på dem. For ja, det er jo noen tydelige bakdeler man velger seg. Rekkevidden, jada. Dette minnes jeg på hver gang dieselindikatoren begynner å lyse gult. Da vet jeg at jeg fortsatt har like lang rekkevidde igjen som en fulladet elbil. Og selv vi som likevel synes det kan ha noe for seg ser jo raskt at man kan bare glemme å få noe særlig igjen om disse noen gang skal selges videre. Og om man trenger nytt batteri, koster det fortsatt like mye som en halvgammel Polo. Elbilfordelene er, såvidt jeg kan forstå, et politisk ønsket tiltak begrunnet med at det er trafikkøkonomiske og miljømessige fordeler med elbiler. Det er sagt at de skal brukes for å få markedet for elbiler til å komme i gang og kunne stå på egne bein/hjul. Legges det på MVA nå, så blir elbiler for dyre i innkjøp sammenlignet med andre småbiler. Da har man ikke oppnått det politiske målet. Da vil folk kjøpe små, gjerrige dieselbiler i stedet. Eller når det innføres straffetiltak for disse astmabombene, små, gjerrige bensinbiler. De har uansett lavere utslipp enn det man erstatter det med, så man kan føle man har god miljø-samvittighet uansett. Men da oppnår ikke til enhver tid sittende regjering den reduksjonen i CO2-utslipp som man budsjetterer med. Så dette må også tas inn i regnestykket om regjeringen egentlig ønsker å avskaffe fordelene enda. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Biller er ikke spesielt miljøvennlig, det er i mine øyne lite meningsfylt at det er mindre avgifter på en elbil enn en bussbillet, eller en sykkel, eller en elsykkel, eller en elmotorsykkel eller en elscooter, osv. AtW 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Jeg er helt enig, samt forstår jeg ikke at de har gratis parkering enkelte plasser. De tar jo opp nøyaktig like mye plass som en hvilken som helst annen bil. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Jeg tar kortversjonen. Det er fordeler som gratis parkering fordi uten fordeler vil ikke det selges så mange elbiler som politikerne ønsker. Det er ikke bare elbiler som nyter godt av politisk vilje. Som AtW sier er det tilsvarende gode grunner til å oppmuntre til salg av bussbilletter, sykler mm. Der eksisterer det faktisk subsidiering av billettene i store deler av landet, og selskapene er også i deler av landet eid av kommuner og fylkeskommuner, som setter krav til bussdrift også der det ikke finnes lønnsomt. Sykler har vel derimot full avgiftsbelastning, men det skjer endel kampanjer for å oppmuntre til sykkelbruk, spesielt i offentlige etater. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Og hvem så ikke dette komme? Det er jo bare å vente til nok personer har gått i garnet får du snurper det til og håver inn fangsten. Antakelig veldig få, siden det har vært kommunisert svært tydelig at disse fordelene antakelig er midlertidige. Personlig synes jeg de ihvertfall bør ha moms på elbiler, det er ganske dustete slik ting er i dag, hvor elbil subsidieres langt mer en vesentlig mer miljøvennlige alternativ. AtW Enig. Momsfritaket bør ryke først. Privatbilisme er uansett ikke mijøvennlig. Økt bilisme krever dyr infrastruktur. Endret 28. februar 2015 av tlwrtpmc Lenke til kommentar
awesome87 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Biller er ikke spesielt miljøvennlig, det er i mine øyne lite meningsfylt at det er mindre avgifter på en elbil enn en bussbillet, eller en sykkel, eller en elsykkel, eller en elmotorsykkel eller en elscooter, osv. AtW Miljømessig er ikke elbiler så mye bedre enn bensinbiler I DAG. Man slipper jo eksos som inneholder kreftfremkallende stoffer. Dessuten plages asmatikere av for mye eksos i luften. Men når det kommer til global oppvarming er det ikke stor forskjell mellom elbiler og bensinbiler, og det er jo det folk flest tenker på i denne diskusjonen. Strømmen må jo produseres et sted, og den kan like godt ha blitt produsert av kullkraft i Kina som vindkraft i Tyskland. Når jeg likevel slår et slag for elbiler er det med tanke på fremtiden. Spørsmålet er hvordan bilpark vi ønsker oss om 20-30 år. Jeg tror og håper strømmen er renere da. Men jeg er enig i at bussbilletter burde være langt billigere og at man kunne ha stimulert til økt sykkel- og elsykkelindustri. Lenke til kommentar
hamiso Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 "Det ser dermed ut som om elbilenes fredningstid kan gå mot en snarlig slutt." Det var då litt av ein journalistisk konklusjon. Det kan heller bli slik at incentivane blir vidareført, noko som vel blir avgjort på Stortinget. Og så vidt eg kan sjå, er det eit klart fleirtal på Stortinget for å vidareføra dei. For kva hensikt er det å slå seg til ro med berre 50.000 elbilar? Var det eigentleg det endelege målet? Nei, det langsiktige målet er å elektrifisera store deler av bilparken. Og då nyttar det ikkje å stoppa opp når me så vidt har begynt. Så eg trur at me kan sjå fram mot mange år med ein glimrande elbilpolitikk. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Deretter skal man ikke se bort ifra at de finner på noe som gjør at elbiler forurenser såpass mye at de må ha en "avgift" for å kompensere. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Miljømessig er ikke elbiler så mye bedre enn bensinbiler I DAG. Man slipper jo eksos som inneholder kreftfremkallende stoffer. Dessuten plages asmatikere av for mye eksos i luften. Men når det kommer til global oppvarming er det ikke stor forskjell mellom elbiler og bensinbiler […] Nei, elbiler er faktisk mye bedre enn tradisjonelle fossildrevne biler. Selv om du produserer all nødvendig strøm på de mest skitne kullkraftverk, viser forskning at elektrisk drevne biler er langt gunstigere for miljøet. De som hevder noe annet, har ikke sett på hele well-to-wheel-kjeden. Se for eksempel: https://www.theguardian.com/environment/2017/oct/25/electric-cars-emit-50-less-greenhouse-gas-than-diesel-study-finds Selv mener jeg forøvrig at olje er et fantastisk produkt -- som er alt for verdifullt til å bare brukes opp i bilparken vår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg