Gå til innhold

statsborgertesten

Anbefalte innlegg

Hvilket hensikt har denne testen? og sile ut dem som kan få og ikke få, statsborgerskap?

Dette er etter min mening det mest meningsløse og lite gjennomtenkte integreringstiltaket jeg har vært borti.

Det dette egentlig fører til, er at man faktisk kan lese og pugge seg til et statsborgerskap.

Det forteller overhodet ingenting om hvem du er som person, hva du står for og dine verdier. Kun hvor flink til har vært til å pugge spørsmål og svar. Mulla Krekar kjenner godt til det norske samfunnet, og kunne svart på disse spørsmålene, for så bli belønnet med Norsk statsborgerskap. Nettopp det viser jo, at statsborgertesten gir helt fullstendig feil utslag og må for guds skyld ikke brukes til å avgjøre om du får statsborgerskap eller ikke. Hvem var det som forresten innførte dette tiltaket? vedkommende kan ikke være særlig intelligent...

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyt meg om jeg tar feil, men den språklige testen er vel ikke foreslått å være det eneste grunnlaget man trenger for å bli norsk statsborger? Såvidt jeg har fått med meg er det ett krav det nå diskuteres om man skal legge til, ikke perleporten.

Lenke til kommentar

Jeg synes den testen var ganske vrien. Mange spørsmål som gjaldt innvandring og barn. Det var ingen spørsmål om det jeg er interessert i: hunder og fotballaget Branns historie. Jeg tror det bør inn flere spørsmål om fotball og andre ting som faktisk er viktige for oss nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Tester om norsk statsborgerskap skal være vanskelig, og de skal være på norsk ettersom du søker norsk statsborgerskap. Har et personlig ønske at personer som ønsker å få seg norsk statsborgerskap må ha vært her i minst 12 år samt ha tatt et obligatorisk norsk kurs slik at du mestrer norsken når/hvis du søker.

Lenke til kommentar

Hvor er denne testen? Usikker på om jeg består.

EDIT: Ok, man kan i hvert fall ta en miniutgave her http://www.nrk.no/norge/feil-og-tungt-sprak-i-_statsborgertest_-for-utlendinger-1.12227093og jeg fikk 94%. Men jeg er usikker på om det burde være utslagsgivende for norsk statsborgerskap om man vet når menneskerettighetskonvensjonen ble nedtegnet. Eneste grunnen til at jeg vet det er at jeg har vært på pubquiz.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I rettferdigheitas navn så bør ståkarakteren være den same karakteren som nordmenn flest vil få.

Kvifor innvandrere skal kunne meir om grunnpilarane i samfunnet enn andre nordmenn har eg vanskelig for å forstå.

Men eit krav om ei grunnleggande forståelse for dei etiske og juridiske reglane i Norge vil kanskje være fornuftig.

Lenke til kommentar

Kvifor innvandrere skal kunne meir om grunnpilarane i samfunnet enn andre nordmenn har eg vanskelig for å forstå.

Poenget er nok ikke at de skal kunne mer om temaet enn den jevne nordmann, men at de fleste innvandrere ikke er oppvokst i dette systemet og derfor er det hjelpsomt å pugge litt. Som da man gikk på skolen. Man gjorde ikke èn matteoppgave og så kunne man det temaet. Man repeterte mattestykkene om igjen og om igjen til teorien bak det glei inn og man lærte det. I ettertid forsvinner såklart mye av minnene som gjorde at du lærte, men du sitter igjen med forståelsen. Og det er nok det som er poenget her. At man lærer seg hvordan samfunnet fungerer, og ikke bare på et overfladisk nivå som man glemmer like fort som de repeterte mattestykkene, men på et nivå hvor man forstår det. Og det er absolutt ikke dumt. For om man ikke vet hvordan samfunnet fungerer og hva det er basert på, hva hjelper det at noen prøver å fortelle dem at "blabla vi har så god etikk".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor ikke en test i matematikk, data eller engelsk? Det kan være viktigere om man søker jobb. De som bruker internet vil komme lenger med engelsk enn med norsk. Jeg husker også fra min tid i arbeidslivet at noen av de beste programmererne og matematikerne var elendige i norsk. Og hvorfor ikke en test i nynorsk?

Et kriterium - kriteriet

flere kriterier - kriteriene

En selvfølge

Lytt selv.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hva er kravet for å bestå denne testen egentlig? Over 90%? Jeg fikk 92% og får vel bare håpe at det gjør meg Norsk verdig.. :p

Testen i seg selv er grei, men ser ikke helt hva det har med noenting å gjøre om man vet dette eller ikke. Skjønner ikke at en test kan være avgjørende for statsborgerskap. Det burde jo gå på vandel, hva vedkommende har gjort i Norge i disse syv årene og en helhetsvurdering av mennesket. Alle har forskjellig utgangspunkt så å klemme alle ned i en og samme prøve blir bare rart for meg. Dette er jo ikke en test for å skille ekstremister eller potensielle kriminelle ifra de andre, så det eneste vi sitter igjen med er om vedkommende har lest seg opp på disse tingene, noe en religiøs ekstremist kan klare på lik linje med en human ateist. Er det ikke dette vi vil prøve å forhindre? Nye Bahatti`r som kan paradoksalt nok kjempe mot Norge og landets interesser samtidig som man har rett på alle Norges goder? Kan ikke se at denne prøven klarer å skille ut disse på noen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så du det korte innslaget om statsborgerskap i NpN?

Er ikke så dum :roll: at jeg tar den testen for å bekrefte eller avkrefte mitt statsborgerskap. Om jeg noen gang må ta den testen (hvem vet om nazister skulle komme til makten), så vil jeg ha en høyesterettsdom på at det trengs. En slik sak ville dog sikkert ikke blitt akseptert fremmet for retten i dagens Norge.

Er Høyre med på dette tøvet?

Lenke til kommentar

Så du det korte innslaget om statsborgerskap i NpN?

Er ikke så dum :roll: at jeg tar den testen for å bekrefte eller avkrefte mitt statsborgerskap. Om jeg noen gang må ta den testen (hvem vet om nazister skulle komme til makten), så vil jeg ha en høyesterettsdom på at det trengs. En slik sak ville dog sikkert ikke blitt akseptert fremmet for retten i dagens Norge.

Er Høyre med på dette tøvet?

Tror faktisk alle partiene stiller seg bak denne prøven i en eller annen form, virket som i debatten vedr dette for noen dager siden at det kun er kosmetiske forskjeller i prøven som de forskjellige partiene er uenige om samt hvilket språk den skal være på. Man må vel helt over til Rødt for å finne de som er uenige i hele prosjektet, at en teoriprøve skal kunne avgjøre om du blir norsk eller ikke. Sjelden jeg sier meg enig med Rødt, men.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. Ja og hvem har funnet på dette tullet?

Hva om man stammer og har dysleksi?

Erna Solberg har dysleksi.

Hadde hun bestått prøven?

Lenke til kommentar

1. Ja og hvem har funnet på dette tullet?
  2. Hva om man stammer og har dysleksi?
  3. Erna Solberg har dysleksi.
  4. Hadde hun bestått prøven?

1. FRP formoder jeg, støttet av Høyre og til dels de andre borgerlige partiene. Det lukter ihvertfall sånn lang vei med tanke på typen forslag og ikke minst prøvens enkle natur i seg selv. Man har som regel en prøve for å avdekke noe, ett bakenforliggende formål for det hele. Her ser jeg ikke noen rød tråd mellom denne "testen" og hva vi vil oppnå.

Syntes det må holde lenge at man delvis kan skrive og prate norsk, altså gjøre seg forstått. Kunnskap i alle andre felt enn språk blir så irrelevant i forhold til dette og er ene og alene farget av vedkommendes generelle bakgrunn og derav mulighet for å kunne høyne sitt samfunnsfaglige kunnskapsnivå. Dette går jo på bakgrunn, skolegang, etc. Man kan ikke ekskludere noen fordi de ikke har blitt født med en sølvskje bak og for eks har fått privatundervisning pga velstående foreldre i oppveksten e.l. Det hele blir å underkjenne alvoret i av hva denne testen nå faktisk fører til, altså i ytterste konsekvens ikke få de samme goder i samfunnet som en litt smartere/kunnskapsrik person. IQ kan ikke være ett kriterie for å kunne bli norsk (spør du meg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. FRP formoder jeg, støttet av Høyre og til dels de andre borgerlige partiene. Det lukter ihvertfall sånn lang vei med tanke på typen forslag og ikke minst prøvens enkle natur i seg selv. Man har som regel en prøve for å avdekke noe, ett bakenforliggende formål for det hele. Her ser jeg ikke noen rød tråd mellom denne "testen" og hva vi vil oppnå.

Om det er riktig, er det forbausende å se hvordan andre partier henger seg på denne testen som man kunne kalle populisme testen.

NpN testet i tråden vist til ovenfor en sentral talsmann for FrP i innvandringsspørsmål og han bestod tydeligvis ikke testen.

Lenke til kommentar

Om det er riktig, er det forbausende å se hvordan andre partier henger seg på denne testen som man kunne kalle populisme testen.

NpN testet i tråden vist til ovenfor en sentral talsmann for FrP i innvandringsspørsmål og han bestod tydeligvis ikke testen.

Hehe, jo han hadde visst bestått den offisielle testen men strøk på NpN egne lille språktest der han klarte å formulere seg feil (ikke hadde korrekt norsk), iløpet av de få setningene han kom med for å forsvare denne testen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...