_X_ Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Hei, jeg har et spørsmål... Hvordan ble egentlig nettverksadministrasjon gjor FØR Active Directory? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Hva mener du med nettverksadministrasjon? 1 Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Hva mener du med nettverksadministrasjon? Administrere nettverket slikt som man gjør det i AD. Hvordan gjorde man det før AD kom? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Har aldri sett noen administrere ett bedriftsnettverk(nå snakker jeg om selve nettverket) ifra AD. Tenker du på search domain osv gjennom GPO? Kan du beskrive "hva" du administrerer gjennom AD, og nettverk er da alt for vidt begrep(ihvertfall for meg). Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Før AD brukte ein NetWare, frå novell. Dette var for GPO, og drive maps osv. Nokon brukar vel også Samba. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 I riktig gamle dager ble NIS brukt, da PC nettverk begynte, så var Banyan Vines tidlig ute med StreetTalk, osv. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) ...bruker fremdeles nis ? eller yp om du vil.. Og før dns brukte man ftp til å distribuere hosts filer, nis ble brukt også til dette. Men igjen, nettverksadministrasjon for min del går mer på lag2 og lag3. Og her synes jeg AD har fint lite å komme med. Endret 27. februar 2015 av kpolberg 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) AD er ikke nettverkadministtrasjon,,, AD er brukerkontroll Jeg er nettverksafmin og jeg styrer servere, switcher, brannmurer etc... Endret 7. mars 2015 av ARJ Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 AD er ikke nettverkadministtrasjon,,, AD er brukerkontroll Jeg er nettverksafmin og jeg styrer servere, switcher, brannmurer etc... Eg trur det fleste veit det.... Men det eg trur han meiner er DNS, DHCP, Brukarkontol osv. Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 AD er ikke nettverkadministtrasjon,,, AD er brukerkontroll Jeg er nettverksafmin og jeg styrer servere, switcher, brannmurer etc... Eg trur det fleste veit det.... Men det eg trur han meiner er DNS, DHCP, Brukarkontol osv. Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 I veldig mange større bedrifter brukes ikke AD direkte til disse oppgaver selv idag. De aller fleste knytter AD inn mot HR systemer for brukerkontoer. DNS / DHCP er det gjerne andre applikasjoner som igjen tar seg av. 1 Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 La meg gjette. IS-204? Hva for noe? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Nvm. Høres bare veldig ut som et spørsmål i en oppgave fra det faget på UiA. Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Nvm. Høres bare veldig ut som et spørsmål i en oppgave fra det faget på UiA. Åja, hehe. Nei, vet ikke hva verken IS-204 eller UiA er. Noen som vet viktigste grunnen til at RMON ble lansert? Endret 18. mars 2015 av _X_ Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Det er jo bare å se på hva IETF sier selv det. 3. Goals of RMON o Offline Operation There are sometimes conditions when a management station will not be in constant contact with its remote monitoring devices. This is sometimes by design in an attempt to lower communications costs (especially when communicating over a WAN or dialup link), or by accident as network failures affect the communications between the management station and the probe. For this reason, RMON allows a probe to be configured to perform diagnostics and to collect statistics continuously, even when communication with the management station may not be possible or efficient. The probe may then attempt to notify the management station when an exceptional condition occurs. Thus, even in circumstances where communication between management station and probe is not continuous, fault, performance, and configuration information may be continuously accumulated and communicated to the management station conveniently and efficiently. o Proactive Monitoring Given the resources available on the monitor, it is potentially helpful for it to continuously run diagnostics and to log network performance. The monitor is always available at the onset of any failure. It can notify the management station of Kilde: https://www.ietf.org/rfc/rfc3577.txt Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Det er jo bare å se på hva IETF sier selv det. 3. Goals of RMON o Offline Operation There are sometimes conditions when a management station will not be in constant contact with its remote monitoring devices. This is sometimes by design in an attempt to lower communications costs (especially when communicating over a WAN or dialup link), or by accident as network failures affect the communications between the management station and the probe. For this reason, RMON allows a probe to be configured to perform diagnostics and to collect statistics continuously, even when communication with the management station may not be possible or efficient. The probe may then attempt to notify the management station when an exceptional condition occurs. Thus, even in circumstances where communication between management station and probe is not continuous, fault, performance, and configuration information may be continuously accumulated and communicated to the management station conveniently and efficiently. o Proactive Monitoring Given the resources available on the monitor, it is potentially helpful for it to continuously run diagnostics and to log network performance. The monitor is always available at the onset of any failure. It can notify the management station of Kilde: https://www.ietf.org/rfc/rfc3577.txt Takk! Mye bra info her. Kan jeg spørre om en ting til? Brannslukkingsdrift og forebyggende drift er jo dyrt å gjennomføre hver for seg, hverfall dersom man rendyrker en av metodene. Men hva er egentlig årsaken til det? Og hvor bør man plassere seg i forhold til de 2 metodene? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hvilket fag er det du får disse spørsmålene i? Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Hvilket fag er det du får disse spørsmålene i? 2. året IKT. Lenke til kommentar
Starbuck Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Brannslukking er dyrt fordi man gjerne mister oppetid på tjenester som skal være tilgjengelig. I tillegg krever det ressurser i form av f.eks ny HW, konsulenter/ekstra personell osv. Forebyggende kan fungere som en forsikring. Man betaler for å være sikker på at man er trygg, uavhengig av om man har behov for denne forsikringen. Veldig forenklet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå