Gå til innhold

Strømforbruk, noen som har peiling?


Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Jeg har begynt å tenke litt mer på hva som egentlig trekker strøm. Er student og bor med min samboer i en 50 kvm leilighet. Vil tro at varmtvann trekker mest strøm spesielt da vi ikke har oppvaskmaskin, men vasker opp for hånd. Ellers er det vel komfyren og vannkoker. Vi har selvsagt også varmekabler, men de slåes av automatisk når temperaturen er der den skal være. :-)

Jeg har og tenkt litt på om pc'er trekker mye strøm? Og hva med mobiler?
Bruker sikkert den bærbare pc'en min 3-4 timer hver dag. Av og til 5 om jeg gjør skolearbeid hjemme. Vi har og en stasjonær pc. Er dette veldig store strømslukere? Må lade pc'en og mobilen hver dag så har nesten litt dårlig samvittighet når jeg gjør det for jeg tenker på at det sikkert trekker mye strøm.

Er det noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PC,TV, komfyr, osv. bidrar også til oppvarming, altså, ikke bortkastet strøm når man trenger oppvarming, noe man gjøre store deler av året.

Har du en vanlig ovn med termostat er det i praksis gratis å bruke PC`er osv. da disse bruker like mye strøm på oppvarming enn en ovn. Har du ikke termostat vil temperaturen hjemme øke om du bruker PC, TV osv.

Dette gjelder ikke varmepumpe...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Vi har gulvkabler med termostat som, som sagt slår seg av når det er oppnådd ønskelig temperatur så hvis jeg forstår deg riktig så er jo det kjempebra. :-) Både stasjonær pc og bærbar pc brukes veldig mye så det er det jeg har vært mest bekymret for. Har og tenkt litt på dusjing, så prøver å holde det på ti minutter max.

Lenke til kommentar

Det er watt-timene du betaler for. Altså Watt x timer. Om jeg skal tippe så tenker jeg at det som trekker flest WattTimer er:

 

1) Varmekablene (dem er sikkert på +/- rundt 1500Watt, men koples inn/ut av en termostat).

2) Varmtvann (tipper på +/- 2000Watt. Koples inn/ut av en termostat- veldig avhengig av hvor mye vann som brukes).

3) Vaskemaskin (for klær)

4) TV/stereo PC-skjermer og dubbedingser som står i "Stand-by" og ikke blir slått av med den manuelle bryteren.

5) Komfyr (2-4000Watt, dog bare ca 20 minutt pr dag.

6) Belysning, ca 2-300Watt, ca 10 timer hver dag).

6) Vannkoker (2000Watt, 2 minutt, 3 gang hver dag).

7) Stasjonær PC med ekstern skjerm, ca. 200W ca. 1 time hver dag.

8) Lader for bærbar PC, ca 40Watt, ca 4 timer hver dag.

9) Lader for mobiltelefon, ca. 5W, ca 3 timer hver dag.

 

Gode tips er å senke temperaturen i rommet (bruk tøffler, lester og ullgenser), montere sparedusj, dusje kortere tid, samt å slå av alle apparater som ikke er i bruk (slå av med bryteren, ikke med fjernkontrollen). Ladere og strømforsuninger som ikke kan slås av bør trekkes ut (også med tanke på faren for brann). Skift gjerne til LED-pærer på de lysene som alltid er påslått, men dette gir ikke SÅ store innsparinger. En stasjonær PC bruker ofte rundt 4 gang så mye strøm som en bærbar. Kjøp gjerne en strømlist med bryter. Da er det enkelt å slå av alt samtidig. På toalettet og i yttergangen kan du gjerne ha bevegelsessensor på lyset.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
samt å slå av alle apparater som ikke er i bruk (slå av med bryteren, ikke med fjernkontrollen). Ladere og strømforsuninger som ikke kan slås av bør trekkes ut (også med tanke på faren for brann). Skift gjerne til LED-pærer på de lysene som alltid er påslått, men dette gir ikke SÅ store innsparinger. En stasjonær PC bruker ofte rundt 4 gang så mye strøm som en bærbar. Kjøp gjerne en strømlist med bryter. Da er det enkelt å slå av alt samtidig.

Hvordan sparer man penger på dette?

F.eks, en 40w lyspære er i praksis en ~40w varmekilde som gir lys, fjerner man denne varmekilden må en annen kompansere for det, altså, varmekablene bruker 40w mer på å varme opp.

 

Ok, det er nok ikke helt 100% likt, da varmen spres anderledes osv. men tilnærmet all strøm går med til oppvarming, selv fra f.eks en stasjonær pc.

En stasjonær pc som bruker 200W er i praksis en 200W varmeovn. Varmekablene bruker da 200W mindre på å varme opp :)

 

Det som er viktig er varme steder man ikke trenger varme og varme som forsvinner ut av huset. Dusjer man går varmen ut av huset. Står varmtvannsbrederen i en kjeller man ikke trenger noe oppvarming i er også dette bortkastet.

 

Trenger man 1500w for å varme opp boligen er det likegyldig hvor denne varmen kommer fra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Takk så mye for svar! Vi prøver å vente litt med oppvasken til det har samlet seg opp slik at vi ikke kaster bort vann på småvasking.
Men det blir jo så klart oppvask hver dag så tenker litt på vannforbruket.

Lenke til kommentar

 

samt å slå av alle apparater som ikke er i bruk (slå av med bryteren, ikke med fjernkontrollen). Ladere og strømforsuninger som ikke kan slås av bør trekkes ut (også med tanke på faren for brann). Skift gjerne til LED-pærer på de lysene som alltid er påslått, men dette gir ikke SÅ store innsparinger. En stasjonær PC bruker ofte rundt 4 gang så mye strøm som en bærbar. Kjøp gjerne en strømlist med bryter. Da er det enkelt å slå av alt samtidig.

Hvordan sparer man penger på dette?

F.eks, en 40w lyspære er i praksis en ~40w varmekilde som gir lys, fjerner man denne varmekilden må en annen kompansere for det, altså, varmekablene bruker 40w mer på å varme opp.

 

Ok, det er nok ikke helt 100% likt, da varmen spres anderledes osv. men tilnærmet all strøm går med til oppvarming, selv fra f.eks en stasjonær pc.

En stasjonær pc som bruker 200W er i praksis en 200W varmeovn. Varmekablene bruker da 200W mindre på å varme opp :)

 

Det som er viktig er varme steder man ikke trenger varme og varme som forsvinner ut av huset. Dusjer man går varmen ut av huset. Står varmtvannsbrederen i en kjeller man ikke trenger noe oppvarming i er også dette bortkastet.

 

Trenger man 1500w for å varme opp boligen er det likegyldig hvor denne varmen kommer fra.

 

Ja, dersom du har behov for å varme opp det aktuelle rommet og dersom dette gjelder HELE året så har du et poeng. Uansett er vel trådstarter ute etter metoder for å spare strøm, ikke etter argumenter for at "det ikke er så nøye med å spare" siden rommet må varmes opp uansett. Men JA, det er ikke alltid at gevinstene av tiltak blir så store som en først hadde tenkt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...