Gå til innhold

NB! Windows Backup and Restore på disker >2TB

Anbefalte innlegg

(Søkte litt i forumet, men kunne ikke finne dette nevnt noe sted. Velger derfor å opprette dette innlegget her)

Windows Backup and Restore, eller "Windows sikkerhetskopiering og gjenoppretting", har en svært kjedelig liten bug. På disker over 2,2TB får man denne morsomme feilmeldingen når man prøver å kjøre en backup:

"One of the backup files could not be created. Detailed Error: The request could not be performed because of an I/O device error"

Kom borti problemet på min 4TB eksterne disk i dag, og fryktet det var en eller annen fysisk feil på denne. Etter mye bruk av sterke gloser i retningen alt konstruert av Microsopp, kom jeg over denne linken. Det viser seg at Backup and Restore har et problem med den standard NTFS clusterstørrelsen på 4096 byte. Vanlig filkopiering til/fra disken funker uten problemer.

Så nå lurer jeg på om jeg bør formatere disken med exFAT? Vil det løse problemene mon tro? Noen som har lignende erfaringer med store disker?

Kjører Win7 Home Premium Edition forresten.

Endret av reidarbippe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge innlegget på WindowsSecrets så er forutsetningen for det problemet at disken bruker Advanced Format. Så det er ikke så generellt som at det alltid skjer med disker over 2 TB.

Så vidt jeg forstår er det ikke noe mer avansert enn at disken er formatert med 4K klusterstørrelse (4TBen min er formatert med 4K clusterstørrelse fra fabrikk). Slik jeg forstår det er 4K er standardvalget til windows på NTFS på alle disker opp til 16TB? En mindre ekstern disk jeg har, har 512bytes pr sektor. Denne har ikke Backup and Restore noen problemer med.

Så jeg lurer på om det er lurere å velge 512 eller gå for exfat på 4TBen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Tror ikke du kan ta backup til en exFat disk. Er ikke helt sikker, men tror den må være NTFS. exFat har jo ikke filsikkerhet/rettigheter.

Har selv en SSHD på 4TB som er formatert som exFat der partisjonstabellen har forsvunnet to ganger nå på serveren (Windows 2008 R2).
Ved neste forsvinning blir NTFS valgt og STANDARD (det øverste valget) cluster size...

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan ta backup til en exFat disk. Er ikke helt sikker, men tror den må være NTFS. exFat har jo ikke filsikkerhet/rettigheter.

Tusen takk for svar! Ok, da holder jeg meg unna exFat.

Har selv en SSHD på 4TB som er formatert som exFat der partisjonstabellen har forsvunnet to ganger nå på serveren (Windows 2008 R2).

SSHD? Hybrid disk? Det har ikke noe med saken at det blanding av harddiskplater og fastminne oppi der da?

Ved neste forsvinning blir NTFS valgt og STANDARD (det øverste valget) cluster size...

Jeg lurer på om jeg skal gå for 512k cluster på min. Selv om det sikkert kaster bort noe av plassen. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

512k cluster er det nok ikke, men 512... he he

Gå for standard.... Det er et valg som heter standard.

Vet ikke om SSHD kan noen problemer med strøm og sånt. Vet ikke om exFart bruker minne til FAT tabellen sin eller ikke. Om den bruker minne og strømmen glipper så kan jo tabellen gå fløyten. Anyway så har jeg nå skiftet til NTFS på den disken og forventer ikke flere tap av partisjonsdata.

Lenke til kommentar

512k cluster er det nok ikke, men 512... he he

Oops.

Gå for standard.... Det er et valg som heter standard.

Som windows gjerne vil sette til 4K, som er det som gjør at Windows Backup and Restore feiler.

Kanskje jeg heller burde prøve meg med mer enn 4K, doble det f.eks? Jeg kommer vel neppe til å fylle denne backupdisken med massevis av bittesmå loggfiler uansett.

Vet ikke om SSHD kan noen problemer med strøm og sånt. Vet ikke om exFart bruker minne til FAT tabellen sin eller ikke. Om den bruker minne og strømmen glipper så kan jo tabellen gå fløyten. Anyway så har jeg nå skiftet til NTFS på den disken og forventer ikke flere tap av partisjonsdata.

Ok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg leser at eksterne disker kan bli formatert forskjellig fra interne disker.

Enkelte disker må bli formatert med medfølgende programvare.

Jeg såg på min 4TB at jeg ikke fikk formatert den som exFAT, når den var koblet internt, men det gikk fint når jeg koblet den til en USB dongel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...