Jakoozie Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hei! Jeg er en person som spiser relativt usunt og ujevnt, og er i ganske lite fysisk aktivitet. Jeg spiser ekstremt lite grønnsaker og frukt. Likevel blir jeg omtrent aldri syk. I flere tilfeller samboeren fått svært smittesomme sykdommer, nylig en ekstremt kraftig influensa som slo henne ut i to uker. Jeg? Var litt snufsete i halvannen dag og hostet noen ganger. Er ikke sikker på om min "sykdom" og den hun hadde i det hele tatt hang sammen. Vi bor i en bitteliten leilighet, og jeg pleier aldri prøve noe særlig å unngå smitte. Samboeren min er ekstremt sunn, og trener en normal mengde. Hva kan ligge bak? Er det genetikk? Er jeg bare heldig? EDIT: Jeg sover også ganske lite, eller i alle fall veldig ujevnt. Endret 26. februar 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Så godt som 70% av de jeg jobber med har hatt spysjuka siden nyttår. Jeg har fortsatt ikke fått den, og har heller ikke blitt så syk på smittefronten siste årene at jeg har blitt hjemme fra jobb. Jeg overlevde også spysjuka hjemme med familien i jula. Har vært veldig lite sykdom i kroppen. En teori til dette er at jeg som barn hadde hjerneinnebetennelse, og siden da har immunforsvaret mitt blitt sterkere. Jeg tipper det er litt flaks/uflaks hvor lett en person er for å bli smittet. Det kan også være at kroppen er flink til å produsere antistoffer når det trengs mot de forskjellige uhumskhetene du kan få i kroppen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Eneste gangen jeg har vært rimelig syk var kyssesyken. Den var rimelig brutal. Tok et par uker, og jeg sov vel 23 av 24 timer på det verste, eller har det nesten aldri vært noe problemer med mindre det var selvforskyldt p.g.a rovdrift på en selv. Vet også om folk som får "alt". Må være rimelig kjipt å jobbe så mye for å forebygge, og så skjer det uansett. Sukker er forresten noe av det som demper deler av immunforsvaret. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Kanskje dere har bedre håndhygiene enn dem dere er rundt som har blitt smittet. Omgangssyke kommer jo av virus i fra tarmene. Det kommer ut av kroppen via oppkast eller avføring, og må ende i munnen til nestemann for at de skal bli smittet. Derfor er det ofte dårlig håndhygiene som er årsaken til smitten. Har noen som er syke tatt på samme dørhåndtak, pc osv uten å ha vasket seg skikkelig så kommer neste person å tar på samme sted. Derfra er veien kort fra hendene til ansikt og munn. Samme gjelder forøvrig influensa, selv om en her kan bli smittet om noen hoster på deg osv. Så vask hender og bruk gjerne desinfeksjon før måltider eller tilbereding av mat, hjelper mye på. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Mulig du får utbrudd snart da !? Hvor lenge siden var det hun kom igjennom influensaen sa du? Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det er sannsynlig 3 årsaker til at du "holder" deg frisk. 1. Du spiser dine nesebuser. 2. Du er ikke flink til å vaske hendene etter do 2. Du har ikke barn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 EDIT: Jeg sover også ganske lite, eller i alle fall veldig ujevnt. Du er bare en organisme som i kraft av ung alder enda opplever stort sett friskhet i alle lemmer av kroppen, men siden den er på evig reise til en mer eller mindre fortjent grav, kan du være helt sikker på at den tilstanden du har nå vil endre seg mange mange ganger i løpet av livet. Kos deg med den gode helsen du opplever, men ikke hold på å ta store risiko, fordi det kan du få angre på når noen år har gått Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Velkommen i klubben Jeg har ikke hatt en eneste fraværsdag fra jobb grunnet sykdom i hele min yrkesaktive karierre (7 år) Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Finnes det noe spesiell forskning på dette med sterkt immunforsvar, som er av interesse å lese om? Det hele er jo noe ullent. Ja, man har et immunforsvar, ja det er sterkt. Men, "mere enn" det vet jo ikke vanlige folk. Jeg vedder på at om noen plantet (injiserte), ebola for å ta en som har litt futt, HIV i samme klasse, Dengfebervirus, hepatitt C, Meningokokk B, Borrelia, Rabies, Herpes, med flere, så ville du med la oss ta et tall fra løse luften 94 % sannsynlig hatt en sykdomsperiode, blitt kvestet for livet i større eller mindre grad, og for enkelte sykdommer blitt en bærer livet ut dersom man ikke får spesiell behandling om det hadde eksistert. Ja til og med dødd av det i noen tilfeller. Noe som ikke er til å kimse av, er f.eks. Koronavirus (Corona på engelsk). Dette er en virusgruppe som spesiellt ikke er nådig mot unge mennesker som har et sterkt immunforsvar. Det kommer muligens av at kroppen går i en overproduksjon i sitt immunforsvar som kalles "Cytokine storm". Det vil si at ditt eget sterke immunforsvar har den konsekvens at det dreper deg. Role in pandemic deathsIt is believed that cytokine storms were responsible for many of the deaths during the 1918 influenza pandemic, which killed a disproportionate number of young adults. In this case, a healthy immune system may have been a liability rather than an asset. Preliminary research results from Hong Kong also indicated this as the probable reason for many deaths during the SARS epidemic in 2003. Human deaths from the bird flu H5N1 usually involve cytokine storms as well. Recent reports of high mortality among healthy young adults in the 2009 swine flu outbreak has led to speculation that cytokine storms could be responsible for these deaths, since the Swine Flu results from the same influenza strain as the Spanish Flu of 1918. However, the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) have indicated that symptoms reported from this strain so far are similar to those of normal seasonal flu, with the CDC stating that there is "insufficient information to date about clinical complications of this variant of swine-origin influenza A (H1N1) virus infection." Cytokine storm has also been implicated in hantavirus pulmonary syndrome. http://en.wikipedia.org/wiki/Cytokine_storm Koronavirus kan være så mangt, f.eks. den fryktede fugleinfluensaen fra Asia, SARS, MERS etc. Endret 28. februar 2015 av G Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Kanskje du har nedsatt immunforsvar, med svake immunresponser? Jeg kjenner noen med nedsatt immunforsvar som aldri blir noe særlig syk, og det kunne i hvert fall være en forklaring for vedkommende, i følge legen. Det betyr i hvert fall at dette er litt mer komplisert enn man skulle tro! Endret 28. februar 2015 av Kakofoni Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Mulig du får utbrudd snart da !? Hvor lenge siden var det hun kom igjennom influensaen sa du? Der er noen ukee siden Jeg er ikke spesielt flink å vaske hendene, jeg gjør det bare etter toalettbesøk og før mat. Samboeren min er ikke noe dårligere på det . Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Egentlig så tåler kroppen utrolig mye "dritt". Men det er selvfølgelig ekkelt å se andre "mannfolk" bare spasere ut fra et større offentlig fellestoalett uten å vaske hendene. Tastaturet du skriver på skal jo være skitnere enn et offentlig toalett. Og det bruker de fleste nesten hver dag blant de yngre. Så da kan man spørre seg om legen, tannlegen etc. praktiserer god nok hygiene, siden også disse klaprer på tastaturer i våre dager. Å vaske hendene kan også bli en overdrivelse. Alt etter hvilket såpeprodukt du velger, så tørkes huden ut i forskjellig tempo. Temperaturen på vannet er også vesentlig. Viktig å holde den lav nok for huden. Og så høy som forsvarlig mulig for bestikk i oppvasken, eller hva det måtte være som kroppen ikke må lide for. Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid bruker såpe etter toalettbesøk. Ikke noe hyggelig tema å fortelle om seg selv for. Likevel anser jeg meg selv for å være rimelig renslig av meg. Det kommer selvsagt an på hva jeg har fått på hendene. Det hender jeg også vasker meg både før og etter et toalettbesøk. Har man kun fått en skvett urin på hendene, som normalt sett er rimelig ufarlige greier, så kan det holde med en lunken eller kald avskylling av hendene uten såpe. I mitt hode er dette fornuftig. Likevel tar også jeg og tyr til såpe oftere enn nødvendig. Og kanskje dette er en bra ting for befolkningsgruppen, at man heller bruker litt for ofte og mye midler enn å la være. Urin som kommer fra urinrøret, ikke som har vært i kontakt med/fra under forhuden, er normalt sett hos friske folk helt sterilt. Visste dere det!! Men, når det har fått ligget en stund i en krok på gulvet i et offentlig toalett, så gror det selvfølgelig noe, og forråtnelsen over tid av døde blodlegemer vil også bidra til ekle forhold. Det er betydelig eklere bakteriellt sett å kysse noen, framfor å leke med rene kjønnsorganer under seksualakten. Har jeg tørket meg i ræva, så vasker jeg alltid hendene prompte. Avføring er en stygg smittekilde. Disse E.coli-bakteriene hører hjemme i nedre del av tarmsystemet. Man, kan også gjøre seg mer robust mot slike ved å ta drikkevaksinen Ducoral. Det er også andre ting som smitter gjennom avføring. Verdt å tenke på om man besøker la oss si Sør-Amerika eller liknende. Tenker da på Hepatitt A. Det er flere andre ting også som smitter i avføringen. Parasitter som bendelorm eksempelvis må man heller ikke utelukke. Det finnes mange flere.. Endret 28. februar 2015 av G Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ta med i beregningen at bare ca. 7% av befolkningen får influensa hvert år. Gjennomsnittlig får man influensa ca. en gang hvert tiende år. Noen er genetisk immune mot Norovirus (spysjuken) Ellers er det nok også forskjell på folk ja. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hei! Jeg er en person som spiser relativt usunt og ujevnt, og er i ganske lite fysisk aktivitet. Jeg spiser ekstremt lite grønnsaker og frukt. Likevel blir jeg omtrent aldri syk. I flere tilfeller samboeren fått svært smittesomme sykdommer, nylig en ekstremt kraftig influensa som slo henne ut i to uker. Jeg? Var litt snufsete i halvannen dag og hostet noen ganger. Er ikke sikker på om min "sykdom" og den hun hadde i det hele tatt hang sammen. Vi bor i en bitteliten leilighet, og jeg pleier aldri prøve noe særlig å unngå smitte. Samboeren min er ekstremt sunn, og trener en normal mengde. Hva kan ligge bak? Er det genetikk? Er jeg bare heldig? EDIT: Jeg sover også ganske lite, eller i alle fall veldig ujevnt. Det er store individuelle forskjeller , noen av oss har et svært bra immunforsvar , andre har ren flaks... Uansett dette er ikke en indikasjon på om du faktisk har et sterkt immunforsvar (men gode muligheter for det) så ikke begynn å løpe rundt omkring når anthraxen koser seg i lufta og folk faller som fluer. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Etter at jeg sluttet å ta offentlig buss til og fra jobb, skole og liknende. Så har jeg vært betydelig sjeldnere syk av influensa og norovirus. Jeg vet at jeg ikke tåler norovirus. En kompis har testet seg hos 23andme og hevder at han er genetisk immun mot Norovirus. Finnes det ikke også andre ting som gir spysjuke, enn kun Norovirus? Jeg trodde ihvertfall det. Men Norovirus er jo hypersmittsomt, så det er jo den som får mest blest i media. Endret 28. februar 2015 av G Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Finnes det ikke også andre ting som gir spysjuke, enn kun Norovirus? Jo, vi har også Rotavirus. Så er det ecoli (tarmbakterier), Campylobacter og Salmonella. Disse smitter oftest via mat. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Samt man må jo ikke glemme vin og øl i den rekkefølgen. men man lærer fort Heldigvis er den betraktelig mer kortvarig enn sykdommene som har blitt nevnt.. Endret 1. mars 2015 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå