TobiasLaundal Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hei, Jeg har en stund tatt programmeringsoppdrag for forskjellige folk rundt om på nett og reparert et par iPhones ved siden av skolen. I løpet av det siste halve året har jeg tjent over 20 000 kr, så jeg har begynt å tenke litt på skatt og slikt, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg er ikke sikker på om det kompliserer noen ting, men jeg er ikke fylt atten enda (fortsatt et par år til). Det eneste dette har ført til hittil, er at jeg har måttet opprette en PayPal konto i moren min sitt navn, med samtykke så klart, og fått inn penger gjennom denne. Spørsmålet er kort og godt, hvordan kommer jeg i gang med å rapportere det jeg tjener til skatteetaten? Takk for alle svar! Endret 26. februar 2015 av TobiasLaundal Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Som mindreårig har du ikke lov til å drive næringsvirksomhet uten Fylkesmannens tillatelse, jfr. vergemålsloven § 11. Manglende tillatelse får imidlertid ikke betydning for skatteplikten. Inntekt fra næringsvirksomhet rapporteres inn via selvangivelsen. Som næringsdrivende kan du ikke bruke selvangivelsen for lønnstakere og pensjonister, som er den alle fårsom standard, du må fylle ut selvangivelse for næringsdrivende. Dersom du er 16 år eller yngre skal inntekten din tilordnes foreldrene dine, som også skatter av den. Dersom du er 17 år eller eldre skal du fylle ut egen selvangivelse. Arbeidsinntekt skal du skatte av selv fra du er 13. Så, eksakt hva ligger i "et par år til" du fyller 18? 2 Lenke til kommentar
TobiasLaundal Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Som mindreårig har du ikke lov til å drive næringsvirksomhet uten Fylkesmannens tillatelse, jfr. vergemålsloven § 11. Manglende tillatelse får imidlertid ikke betydning for skatteplikten. Inntekt fra næringsvirksomhet rapporteres inn via selvangivelsen. Som næringsdrivende kan du ikke bruke selvangivelsen for lønnstakere og pensjonister, som er den alle fårsom standard, du må fylle ut selvangivelse for næringsdrivende. Dersom du er 16 år eller yngre skal inntekten din tilordnes foreldrene dine, som også skatter av den. Dersom du er 17 år eller eldre skal du fylle ut egen selvangivelse. Arbeidsinntekt skal du skatte av selv fra du er 13. Så, eksakt hva ligger i "et par år til" du fyller 18? Jeg er 16, så da skal inntekten min tilordnes mine foreldre? Betyr det at en av dem må føre det jeg tjener på sin selvangivelse? Og må jeg egentlig ha tillatelse fra fylkesmannen for å gjøre det jeg gjør? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Dersom du fyller 17 i løpet av 2015 så skal inntekten din for 2015 fyller ut på din egen selvangivelse. Inntekten din for 2014 skal inn i dine foreldres selvangivelse. Fordelingen mellom dine foreldre kommer an på om begge bor sammen, om de er gift, osv. Ut fra den beskrivelsen du har driver du næringsvirksomhet - med et overskudd på 40k i året er det litt vanskelig å kategorisere dette som en hobby. Da trenger du dine foreldres og Fylkesmannens tillatelse. 2 Lenke til kommentar
TobiasLaundal Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Dersom du fyller 17 i løpet av 2015 så skal inntekten din for 2015 fyller ut på din egen selvangivelse. Inntekten din for 2014 skal inn i dine foreldres selvangivelse. Fordelingen mellom dine foreldre kommer an på om begge bor sammen, om de er gift, osv. Ut fra den beskrivelsen du har driver du næringsvirksomhet - med et overskudd på 40k i året er det litt vanskelig å kategorisere dette som en hobby. Da trenger du dine foreldres og Fylkesmannens tillatelse. Skjønner, takk for svar. Moren min vil ringe skatteetaten for å høre med dem i morgen. Foreldrene mine er forøvrig gift og bor sammen, med meg og søsknene mine, skal inntekten min for 2014 da deles likt over deres selvangivelser? Vet du forøvrig hva som skal til for at søknaden til fylkesmannen godkjennes? Jeg fant søknadsdokumentet for "drift av næringsvirksomhet som tilhører person med verge" hos fylkesmannen.no. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Jeg vet ikke hva som skal til for å få Fylkesmannens godkjennelse, men jeg vil anta at de legger vekt på omfanget av næringsvirksomheten, risikoen ved den, og dine foreldres evne og kapasitet til å holde oppsyn med det. Når foreldrene bor sammen lignes inntekten din som hovedregel med en halvpart på hver av dem. De kan kreve en annen fordeling. Om de må sende næringsoppgave for dine virksomhetsinntekter vet jeg ikke, men jeg antar at de må det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå