Gå til innhold

Mye rasisme på i Norge?

Anbefalte innlegg

Rasisme er jo egentlig en form for mobbing. Om det skulle vært et forbud, med streng statlig kontroll - burde vell det samme gjelde for mobbing? Og hva blir da det neste? Forbud mot ytringer rundt homofili eller funksjonshemming?

Strafferamme på ti år for å si ordene neger, homse, mongolid. Uansett hvilken sammenheng.

Samme for ordene svarting, utlending, pakkis, hemma osv..

Og fornærmer man en person som ikke er etnisk norsk, hetrofil eller ikke helt frisk, så er det automatisk hets, uansett hvilken sammenheng.. og man åker inn.

:whistle:

Neger er vel strengt talt et politisk korrekt ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tidligere nevnt så blir det mye rasisme når kultur og religion går under rasismebegrepet. Etter mitt syn har denne definisjon gått såpass langt at man nærmest snakker om kulturrelativisme, samt at det blir umulig å ta tak i ukultur, siden man i en viss grad er nødt til å generalisere for å i det hele tatt kunne sette ord på slike problem. Jeg mener for eksempel at Israel-kritikk ikke er antisemittisk/jødehat, og jeg mener også at islam-kritikk eller kultur-kritikk ikke er muslimhat eller rasistisk, selv om enkelte synes å mene noe annet.

Ellers så håper jeg bare at Europarådets kommisjon mot rasisme og intoleranse (ECRI) ikke får for mye makt. Dessverre skal man ikke se vekk ifra dette. I framtiden kan vi bli nødt til å stramme inn på rasismeparagrafene våres (som jeg mener må fjernes), ganske enkelt fordi den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) sier så. Er det rart enkelte er skeptiske til slike overdomstoler og organer får definisjonsmakt på menneskerettigheter, der de kan overstyre nasjonale domstoler. Jeg mener at både ECRI og EMD er en trussel mot ytringsfriheten.

Endret av Harryen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I store norske leksikon kan vi lese følgende om den såkalte nye formen for rasisme:

"Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kultur. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre."

Rasisme er fortsatt forankret i tanker om menneskers verdi. Den letteste måten å avsløre rasisme er hvis noen antyder direkte at de selv er mer verdt enn personer fra andre kulturer. Men hvordan skal man avsløre rasisme ut i fra indirekte utsagn? Hvordan kan man med sikkerhet si at et utsagn er rasistisk hvis det ikke blir direkte antydet? Et indirekte utsagn kan tolkes på mange måter. Hvis noen skriver "få innvandrerne ut av landet", så er det ingen som kan si med sikkerhet kan si at dette er et rasistisk utsagn siden vi ikke vet bakgrunnen for utsagnet. Hvis personen ønsker at innvandrerne skal forlate landet av f.eks. økonomiske årsaker, så er det en helt legitim mening. Siden rasisme er vanskelig å bevise - spesielt i skriftlig form, så er det et begrep man skal bruke med omhu.

Et annet problem er at rasismebegrepet har begynt å inkludere så mange områder, at det snart beskriver helt vanlig mobbing. Mobbing foregår som regel fordi man tilhører en bestemt gruppe. Man blir mobbet fordi man hører på "feil" musikk, eller man blir mobbet fordi man ikke har de "riktige" klærne. Ved å ha de riktige klærne, ha bestemte politiske meninger og høre på bestemt musikk, så viser man at man er en del av en gruppe, eller en slags subkultur.

At rasismen florerer i Norge har jeg ikke sett noe til. Jeg syns det er veldig lite rasisme blant nordmenn. Jeg tror ikke det er så mange nordmenn som ser sin kultur overlegen andre kulturer. Selv om man kritiserer en annen kultur så betyr ikke dette at man ser seg selv overlegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...