andrvas Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hei! Jeg ble ansatt som vikar i en privat bedrift for over en måned siden. Jeg fikk jobben under jobbintervjuet, og skrev under på taushetsplikt. Dette var i starten/midten av januar. Jeg spurte samme dag jeg fikk jobben, om jeg kunne få arbeidskontrakt, og fikk svar at "det kan ta litt tid". OK. Like etter at jeg fikk jobben, takket jeg ja til 2 vakter, altså rett etter jeg i det heletatt ble ansatt. Igjen purret jeg på at jeg ønsket kontrakt, fordi jeg ønsket å vite hva jeg kom til å tjene, rettigheter o.l. Fikk samme svar - det kan ta litt tid. Jeg fortsatte å jobbe som normalt, fikk flere vakter, selv om jeg var litt misfornøyd med å enda ikke ha noen aning om lønn og diverse. Bedriften gir lønn etterskuddsvis, altså siste dag i måneden. Jeg har enda ikke fått lønn med andre ord, og kan ikke sjekke lønsslipp. For noen dager siden fikk jeg mail av sjefen, han ønsket en oversikt over hvordan jeg kunne jobbe i mars måned. Jeg svarte, også spurte jeg om den kontrakten atter en gang, for nå har det altså gått over en måned siden jeg startet i den nye jobben. Intet svar. Jeg sender en SMS til sjefen dagen etter jeg sendte mailen, og spurte om han hadde fått mailen. Fremdeles intet svar. Jeg har heller ikke fått vakter på en stund, skjønner ingenting lenger! Det jeg lurer på er rett og slett: Hva skal jeg gjøre? Hva KAN jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter? Endret 26. februar 2015 av andrvas Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Har du bevis på at du har jobbet der i det hele tatt? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg har "vitner" i form av kollegaer, og bevis via sms på at jeg har takket ja til vakter og liknende. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Arbeidsmiljøloven skal nok svare på det meste du lurer på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Det jeg lurer på er rett og slett: Hva skal jeg gjøre? Hva KAN jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter? Slik jeg forstår det skal arbeidsgiveren gi deg en kontrakt den dagen du blir ansatt, så dersom du ikke har det, så har du i grunnen jobbet gratis for han, da dere ikke har avtalt noe, dog er det arbeidsgiveren som da har ansvar vil jeg tro? Og når han da ikke gir deg kontrakten virker han veldig useriøs. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Arbeidsmiljøloven skal nok svare på det meste du lurer på. Arbeidsmiljøloven hjelper meg ikke stort om jeg ikke får tak i arbeidsgiveren. Det jeg lurer på er rett og slett: Hva skal jeg gjøre? Hva KAN jeg gjøre? Har jeg noen rettigheter? Slik jeg forstår det skal arbeidsgiveren gi deg en kontrakt den dagen du blir ansatt, så dersom du ikke har det, så har du i grunnen jobbet gratis for han, da dere ikke har avtalt noe, dog er det arbeidsgiveren som da har ansvar vil jeg tro? Og når han da ikke gir deg kontrakten virker han veldig useriøs. Ifølge loven har en arbeidsgiver en måned på seg fra arbeidstaker har startet å jobbe til de kan gi ut kontrakt, slik jeg har tolket det. Denne måneden er jo over og vel så det, og jeg får ikke tak i arbeidsgiveren min. Jeg ser jo at jeg har loven på min side: arbeidsmiljøloven § 14-5. I arbeidsforhold som har lengre varighet enn en måned, skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. Ut ifra dette, hva kan jeg gjøre? Hvem kontakter jeg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Du kan i grunnen anmelde det, men tviler på at det blir gjort noe med det fra politiets side. Du også ta kontakt med en fagforening og få bistand på den måten, da det er hva fagforeninger er til for. Endret 26. februar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Dra til jobben og be om å få det? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Du kan i grunnen anmelde det, men tviler på at det blir gjort noe med det fra politiets side. Du også ta kontakt med en fagforening og få bistand på den måten, da det er hva fagforeninger er til for. Jeg får prøve på det, syns bare det er så ubehagelig å komme opp i en slik situasjon... Dra til jobben og be om å få det? Sjefen min bor ikke i samme by som meg, så det er ikke så lett. Jeg jobber i et vikarbyrå i helsesektoren. Eneste måte jeg får mulighet til å snakke med sjefen er via tlf og mail. Han er i byen min nå og da, men jeg finner jo ikke akkurat ut når dette er, med mindre jeg får beskjed om dette på mail eller telefon - noe som er litt vanskelig når sjefen ignorerer alle mine henvendelser... Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Han er ikke på arbeidsplassen? eller på kontoret til vikarbyrået? dra til kontoret hans. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg jobber i et vikarbyrå som sagt. Arbeidsgiveren min har kontor i en annen by Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg jobber i et vikarbyrå som sagt. Arbeidsgiveren min har kontor i en annen by Snakk med vikarbyrået. Det er vel vikarbyrådet som betaler lønnen, om jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Dra til de som skal gi deg penger, det er de som skal gi deg arbeidskontrakt. Hvor langt unna bor de? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Dra til de som skal gi deg penger, det er de som skal gi deg arbeidskontrakt. Hvor langt unna bor de? Ok... så.... arbeidsgiveren er styrer av vikarbyrået, og holder til i andre siden av landet (på tvers). Men her kommer en oppdatering! Jeg ringte et forbund, og hun ble helt forferdet av det jeg fortalte. Hun sa at jeg hadde rett på kontrakt og lønnsforhandlinger FØR jeg tredte inn i den nye jobben min. Selskapet er svært useriøst, og som jeg fant ut nå nettopp - har gått konkurs tidligere under et annet navn. Nå driver dette selskapet i 2 byer, og jeg hadde aldri trodd i min villeste fantasi at private selskaper kunne opptre så useriøst (naiv som jeg er). Hun fra forbundet rådet meg sterkt til å kontakte kommunen og varsle om hvilket selskap de kjøper helsetjenester fra - rett og slett prøve å gjøre de konkurs igjen. Jeg taper jo ingenting på det - har ikke fått oppdrag på noen uker nå. Hvis jeg ikke får lønn får jeg rettslig hjelp, og det frister veldig å gå til media. Endret 26. februar 2015 av andrvas 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 At du ikkje har arbeidsavtale speler eigentleg ikkje så stor rolle. For arbeidsforhold som er meint å vare meir enn ein måned så har arbeidsgiver krav på seg etter arbeidsmiljølova å inngå ein slik arbeidsavtale snarast mulig, og seinast ein måned etter at arbeidsforholdet starta. Du kan uansett sannsynleggjere at det er muntlig inngått ein avtale om eit arbeidsforhold rett og slett på bakgrunn av at du har vært på jobb og at du har signert tausheitserklæring (og sikkert fått utdelt nøklar, uniform, og liknande effekter i tillegg). Når lønna ikkje er spesifikt bestemt så er det rimelig å forvente vanlig tarifflønn for det aktuelle avtaleområdet. Nå har eg ikkje fått med meg nøyaktig kva stilling du har, men eit søk på internett viser at Delta sin tariffavtale (som nok er den største fagforeninga for helsearbeidere) har satt ei minimumslønn for ufaglærte arbeidstakere på 262 100 kr i året. Den avtalen som eg fant på internett gjekk ut i fjor så det nøyaktige beløpet er nok litt høgare. Dersom du har kvalifikasjonar eller ansiennitet så vil lønna bli høgare. Link til den gamle tariffavtalen: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CD8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fdelta.no%2Flonn-og-arbeid%2Ftariff%2Ftariffomrader%2Fks%2F_attachment%2F19447%3F_ts%3D13afebe2125&ei=HyrwVKitHKr7ygPxk4FY&usg=AFQjCNHlH4xYBOiZFFhM7oCvQ4NFvuAZbw&sig2=IdDi7BoyodlgUkAbcKjtyg Personleg så ville eg gjort eit forsøk til med å snakke med arbeidsgiver, deretter vil eg tatt dette gjennom fagforeininga om du har dette. Deretter så er saksgangen at du må kreve lønna som du ikkje har fått utbetalt. Detaljane om korleis du skal gjere det står blant anna her: http://gratisrettshjelp.no/blog/4-1-2-manglende-betalingsevne/ Men kort oppsumert så går det ut på at du må sende eit skriftlig krav til arbeidsgiver om utbetaling av lønn, dette brevet bør sendast rekomandert slik at du kan dokumentere at arbeidstaker har mottatt det. I kravet så skriver du kva du har jobba og kva du krever i lønn. Deretter gir du arbeidsgiver ein svarsfrist på to veker og varsler at du vil ta saka vidare om du ikkje får utbetalt lønna. Dersom arbeidsgiver fortsatt ikkje betalar ut lønna så sender du ei konkursbegjering til namsmannen. Det du då krever er at virksomheita skal slåast konkurs og at middlane skal brukast til lønnsutbetaling. Om det ikkje er nok pengar i konkursboet så har du rett på å få lønna dekt av NAV sin lønnsgaranti. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Arbeidsavtale spiller egentlig ikke så stor rolle? Jeg syns det - de begår jo et lovbrudd. Jeg ringte sjefen min i dag(igjen), som har som jobb å svare på telefon fra ansatte. Hva tror du han gjorde? Han la på mens jeg ringte. Hadde ikke stusset på at han la på hvis han ikke allerede har unngått å svare på mail og smser tidligere. Spiller ingen rolle om jeg får lønn, jeg vil at selskapet skal opptre profesjonelt, og det gjør de ikke om de plutselig kutter kontakten og ikke gir meg en skriftlig arbeidsavtale. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Nvm. Endret 27. februar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Arbeidsavtale spiller egentlig ikke så stor rolle? Jeg syns det - de begår jo et lovbrudd. Jeg ringte sjefen min i dag(igjen), som har som jobb å svare på telefon fra ansatte. Hva tror du han gjorde? Han la på mens jeg ringte. Hadde ikke stusset på at han la på hvis han ikke allerede har unngått å svare på mail og smser tidligere. Spiller ingen rolle om jeg får lønn, jeg vil at selskapet skal opptre profesjonelt, og det gjør de ikke om de plutselig kutter kontakten og ikke gir meg en skriftlig arbeidsavtale. Berre for å utbrodere svaret mitt litt. Du skal sjølvsagt ha ei arbeidskontrakt når du er ansatt, men du står ikkje utan rettigheiter sjølv om du ikkje har arbeidsavtale. Ved å vise til at du faktisk har jobba for arbeidsgiver så kan du tvinge gjennom blant anna lønnsutbetaling basert på ei fornuftig timesbetaling. Arbeidsgiver kan ikkje komme no i ettertid å hevde at han hadde tenkt å tilby deg 50 kr timen, når arbeidsavtalen ikkje er på plass så må ein gå utifrå at begge partar var innforstått med at lønna skulle være konkurransedyktig innanfor fagområdet og det lokale arbeidstilbudet. Slik som du forklarer saka så er nok den einaste fornuftige framgangsmåten å begjære bedrifta konkurs slik at du får utbetalt lønna, samt å sjå deg om etter ein seriøs arbeidsgivar. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Hvilket firma er det snakk om? Som ansatt i helsesektoren er det greit å vite. Endret 27. februar 2015 av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Berre for å utbrodere svaret mitt litt. Du skal sjølvsagt ha ei arbeidskontrakt når du er ansatt, men du står ikkje utan rettigheiter sjølv om du ikkje har arbeidsavtale. Ved å vise til at du faktisk har jobba for arbeidsgiver så kan du tvinge gjennom blant anna lønnsutbetaling basert på ei fornuftig timesbetaling. Arbeidsgiver kan ikkje komme no i ettertid å hevde at han hadde tenkt å tilby deg 50 kr timen, når arbeidsavtalen ikkje er på plass så må ein gå utifrå at begge partar var innforstått med at lønna skulle være konkurransedyktig innanfor fagområdet og det lokale arbeidstilbudet. Slik som du forklarer saka så er nok den einaste fornuftige framgangsmåten å begjære bedrifta konkurs slik at du får utbetalt lønna, samt å sjå deg om etter ein seriøs arbeidsgivar. Skjønner hva du mener. Jeg fikk heldigvis lønn i dag, så det er ikke noe problem der. Venter bare på lønnsslippen nå, kommer vel etter helga tipper jeg. Jeg får vel bare innse at kontrakten er en glemmesak.... Hvilket firma er det snakk om? Som ansatt i helsesektoren er det greit å vite. Jeg vil helst ikke legge ut hvilket selskap det er... Men om du starter i en jobb og de ikke ønsker å gi deg kontrakt med det samme, fraråder jeg deg å jobbe der. Du vil merke ganske raskt at dette er et useriøst selskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå