Gå til innhold

MacBook Pro (late 2013) kræsjer/fryser

Anbefalte innlegg

Tok en restart på maskinen, lastet Photoshop CC og da fryste maskinen. Vil kanskje heller kalle det en kræsj, da skjermbildet er der, men ingenting annet virker. Den har stått sånn i 20 minutter nå med Photoshop oppe. Nytter ikke å legge ned lokket heller. Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre. Bare la den tømmes for strøm og prøve på nytt? Noe er i alle fall galt med maskinen. Har opplevd samme problemet med gamle og slitne laptop PCer, men der gikk det i alle fall an å nappe ut batteriet.. Er rådløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sa i det oprinnelige innlegget fungerte ingenting bortsett fra skjermen. Ei heller powerknappen. Det som skjedde var at maskinen gikk ut av frys av seg selv, mens jeg var ute en tur. Kan det være lurt å ta en reinstallasjon av Yosemite? Synes det er litt rart siden jeg ikke har installert annet en noen fotoredigeringsprogrammer på SSDen. Ellers er alt veldig rent og ryddig..

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

alt+cmd+esc får opp tvangsavslutningsvinduet.

Men jeg ville nok lattt være å kjøre Photoshop CC 2014 inntil det finnes en nyere oppdatering av programmet. Sjekk gjerne det oppgitte nettstedet også, men Photoshop bør fungere problemfritt på en såpass ny maskin.

Prøv gjerne følgende OS-vedlikeholdsprosedyrer også (jeg har gode erfaringer at de ofte løser rare feil):

Reparér diskrettighetene:
• Åpne Programmer -> Verktøy -> Diskverktøy
• Velg start-volumet (f.eks Macintosh HD).
• Velg fanen Førstehjelp.
• Klikk på Reparere diskrettighetene.

- Hvis dette ikke hjelper:

Slett oppstartsminnet (det blir gjenopprettet etterpå):
• Restart maskinen.
• Hold nede tastene alt + cmd(eple) + p + r ved oppstart.
• Fortsett å holde nede tastene til du har hørt oppstartslyden et par ganger ekstra.
• Slipp tastene og la maskinen starte som normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...