Gå til innhold

Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf


Anbefalte innlegg

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tenk dere, det er ikke moms på en El-bil, det er jo moms på en trøsykkel! hva er mer miljøvennlig enn det?

Dette er litt av galskapen. Problemet er at de som er inne i bobla er helt sveiseblinde og ikke ser hvor idiotisk det er.

Det snakkes jo også så mye om at batterier liksom skal bli så og så mye bedre i løpet av noen år. Hva da med de som har kjøpt disse bilene, hva kan de være verdt?

Man kan jo spørre seg selv: Når så jeg sist en 10 år gammel elbil på veien?

Ja. Dette er helt latterlig. Politikerne dreit seg skikkelig ut her...

Lettetiltakene på elbil har kostet enormt mye.

Hva om de heller hadde bygd ut skikkelige sykkelstier i alle storbyer og subsidiert el-sykler. Da hadde mam faktisk fått biler av veiene våre som er farlig nær maks kapasitet.

Lenke til kommentar

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

 

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Biler har en del mer gummi å fordele kreftene på, så den raskeste bilen vil akselerere raskere enn den raskeste motorsykkelen. Men når vi snakker om moro for penga er det ingen konkurranse.

 

 

Det er mest pga at de ikke steiler, og fordi de har dowforce, MC har nesten samme friksjonskoeffsient (de er lettere feks, noe som gjør at de trenger mindre gummi for samme friksjon), det er ikke mange biler som går under 2.7 som de raskeste syklene går.

 

AtW

 

Friksjonskoeffisent er vel den samme uansett om det er 4 eller 2(ett) hjul / bil eller MC.

Og er avhengig av underlag/"værforhold" (tørt/varmt vs vått/kaldt),

 

Det er *ingen* MC (eller "superbiler) som klarer 0-100 under 2.7 sålenge vi snakker om "vanlig" asfalt.

 

På en "dragstrip" og med modifisert chassi (forleget svingarm/wheeliebars) vil det helt klart være mulig med ekstremt gode tall for 0-100 ("standard" eller sterkt trimmede motorer).

 

Nyeste Tesla (4WD) er nok blant de aller raskeste i akkurat denne øvelsen (ned mot 3.0 sek), men det er andre "superbiler" som klarer under 3.0 (såvidt).

 

Det raskeste jeg har sett (og testet selv) på 0-100 er 2.7 (VMax 1700 + min egen B-King), men dette er på "vanlig" asfalt og uten "hjelpemidler" (forlenget svingarm, senket..etc).

 

Når det er sagt:

 

Jeg er overrasket over at så mange som tilsynelatende er oppttat av "Tek" ser så negativt på Tesla.

For min egen del, dersom jeg prioriterte litt annerledes, ville jeg ikke vurdert en annen bil en elbil, helst Tesla D.

:)

 

Edit:

<Nerd>

Glemte å ta med "rollout" som legger til 0.3++ avhengig av hvor mye "G" ekvipasjen klarer å omsette av tilgjengelig friksjon til aks.

I dragrace er det normalt 12'' (30cm) rollout, men i "rene" akstester utført med dertil egnet utstyr måles det fra første bevegelse.. noe som gir betraktelig "dårligere" tider 0-100.

</Nerd>

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

JEg er selv over gjennomsnittet glad i motorsykler, men det er ikke bare med passasjerer de er upraktiske.. Om du skal ha med deg mer bagasje enn dy får i en sekk, eller noen bagger på siden så sliter du ;) (ikke er de supre om vinteren heller)

Endret av mrdalesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Biler har en del mer gummi å fordele kreftene på, så den raskeste bilen vil akselerere raskere enn den raskeste motorsykkelen. Men når vi snakker om moro for penga er det ingen konkurranse.

 

 

Det er mest pga at de ikke steiler, og fordi de har dowforce, MC har nesten samme friksjonskoeffsient (de er lettere feks, noe som gjør at de trenger mindre gummi for samme friksjon), det er ikke mange biler som går under 2.7 som de raskeste syklene går.

 

AtW

 

Friksjonskoeffisent er vel den samme uansett om det er 4 eller 2(ett) hjul / bil eller MC.

Og er avhengig av underlag/"værforhold" (tørt/varmt vs vått/kaldt),

 

 

 

 

Ikke helt, det er fordi koeffisienten endrer seg litt når man har større dekkareal per normalkraft at breie dekk faktisk lønner seg. Men det er som du er inne på i praksis ikke det som styrer det i de fleste tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Biler har en del mer gummi å fordele kreftene på, så den raskeste bilen vil akselerere raskere enn den raskeste motorsykkelen. Men når vi snakker om moro for penga er det ingen konkurranse.

 

 

Det er mest pga at de ikke steiler, og fordi de har dowforce, MC har nesten samme friksjonskoeffsient (de er lettere feks, noe som gjør at de trenger mindre gummi for samme friksjon), det er ikke mange biler som går under 2.7 som de raskeste syklene går.

 

AtW

 

Friksjonskoeffisent er vel den samme uansett om det er 4 eller 2(ett) hjul / bil eller MC.

Og er avhengig av underlag/"værforhold" (tørt/varmt vs vått/kaldt),

 

 

 

 

Ikke helt, det er fordi koeffisienten endrer seg litt når man har større dekkareal per normalkraft at breie dekk faktisk lønner seg. Men det er som du er inne på i praksis ikke det som styrer det i de fleste tilfeller.

 

AtW

 

Det er sant.

På "vanlig" vei, eller på bane, så vil "ru" asfalt gi bedre friksjon slik at det er mulig å oppnå over 1G både i sving og ved aks.

På de råeste sportsykla er det jo chassi som "begrenser" aks 0-100 (de "går på bakhjulet" altfor lett), men de tar det jo igjen fra 100-200. (Der er min B-king "dårlig") :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

 

Hørt om snø? :p

Lenke til kommentar

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Hørt om snø? :p

 

 

Hørt om trafikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.
det er fordi de like raske bilene med tilsvarende kvalitet koster millioner. Hvordan i alle dager kan det overraske deg? AtW
Lenke til kommentar

 

 

 

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.
det er fordi de like raske bilene med tilsvarende kvalitet koster millioner. Hvordan i alle dager kan det overraske deg? AtW

 

Like saklig som alltid :)

Lenke til kommentar

 

 

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Hørt om snø? :p

 

 

Hørt om trafikk?

 

AtW

 

Er ikke lov med ''filtering'' i Norge da, så har da ikke så stor betydning det heller..

Edit: Etter ett kjapt google-søk så fant jeg ut at min motorsykkel-frelste far har vranglært meg... Trekker meg nå stille tilbake :D

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.
det er fordi de like raske bilene med tilsvarende kvalitet koster millioner. Hvordan i alle dager kan det overraske deg? AtW

 

Like saklig som alltid :)

 

 

Hva med et faktisk argument? Du mener man får lite bil for pengene, når det er umulig å få en bil med denne akselerasjonen til noe i nærheten av samme pris. Så er du overrasket over at folk kjøper bilen? Ville du blitt overrakset om det samme skjedde på PC-deler også? "Det overrasker meg at folk kjøper denne CPUen som er dobbelt så raks per krone, fordi kjøleren som følger med er av dårligere kvalitet enn det som er vanlig? Argumentet ditt henger ikke sammen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

På grunn av avgiftene du sparer har Tesla fått en forsvarlig pris.

I resten av verden er det ingen som kjøper Tesla. Den er latterlig overpriset.

Kvaliteten sammenlignet med biler i samme prisklasse er latterlig.

Man betaler egentlig 700k for en bil som gjør 0-100 raskt...

Så har man jo også de andre fordelene staten gir som snart forsvinner.

Politikk kan være en snodig affære...

Tenk så rart, folk betaler mye for biler som akselerer raskt, jeg tror aldri jeg har sett en bil før dette med interiør o.l som ikke er toppklasse, men med høy ytelse som folk betaler mye for....

 

AtW

Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.
det er fordi de like raske bilene med tilsvarende kvalitet koster millioner. Hvordan i alle dager kan det overraske deg? AtW

 

Like saklig som alltid :)

 

 

Hva med et faktisk argument? Du mener man får lite bil for pengene, når det er umulig å få en bil med denne akselerasjonen til noe i nærheten av samme pris. Så er du overrasket over at folk kjøper bilen? Ville du blitt overrakset om det samme skjedde på PC-deler også? "Det overrasker meg at folk kjøper denne CPUen som er dobbelt så raks per krone, fordi kjøleren som følger med er av dårligere kvalitet enn det som er vanlig? Argumentet ditt henger ikke sammen.

 

AtW

 

Jeg sier det igjen AtW. Du tar så voldsomt på vei....... Du blir så SINT! Kan du ikke ta det litt med ro for en gangs skyld? Ikke vær så sint alltid!

 

Jeg sier at den eneste grunnen til at du får mye for pengene er avgiftsletten og momsfritaket på disse bilene. Hadde det ikke vært for dette ville det vært et latterlig dårlig kjøp. Det bekreftes av at Norge er det eneste landet (nesten) som importerer denne bilen.

 

Personlig synes jeg også bilen ser rævva ut og jeg ville mye heller kjøpt en brukt 2010 m3 enn Tesla (ca samme pris). Men det blir en smakssak.

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal tenke mindre på min sinnsteming, og mer på faktiske argument, det virker som du ikke klarer å skille mellom å påpeke at et argument er elendig, og det å være sint. Til din informasjon, det er ikke det samme.

 

Du snakker om prisen i norge også, eller er ditt utsagn om 700k snakk om bilens pris i andre land? Eller hva med utsagnet ditt "Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.", er det fortsatt ikke norge du snakker om? Faktumet er at prisen i norge er 700k per i dag, til den prisen får du ingenting med i nærheten av de samme ytelsene, hvorfor er det overraskende at denne bilen selger?

 

Jeg ville nok nesten garantert heller ikke kjøpe en tesla, men endel av argumentene imot bilene er allikevel ganske så latterlige, folk er så opphengt i Teslaen at de ikke klarer å sammenlikne den med andre biler på noenlunde saklig vis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror du skal tenke mindre på min sinnsteming, og mer på faktiske argument, det virker som du ikke klarer å skille mellom å påpeke at et argument er elendig, og det å være sint. Til din informasjon, det er ikke det samme.

 

Du snakker om prisen i norge også, eller er ditt utsagn om 700k snakk om bilens pris i andre land? Eller hva med utsagnet ditt "Akkurat. Jeg har heller aldri sett en like rask bil med like lav kvalitet selge like godt som Tesla i Norge.", er det fortsatt ikke norge du snakker om? Faktumet er at prisen i norge er 700k per i dag, til den prisen får du ingenting med i nærheten av de samme ytelsene, hvorfor er det overraskende at denne bilen selger?

 

Jeg ville nok nesten garantert heller ikke kjøpe en tesla, men endel av argumentene imot bilene er allikevel ganske så latterlige, folk er så opphengt i Teslaen at de ikke klarer å sammenlikne den med andre biler på noenlunde saklig vis.

 

AtW

AtW, du har selvsagt rett som vanlig :) jeg mente ikke å stille tvil rundt autoriteten din. Som vanlig beklager jeg min elendige argumentasjon og dårlige formuleringer. Håper du kan tilgi meg denne gangen også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...