Gå til innhold

Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf


Anbefalte innlegg

 

 

 

under 300.000kr i avgifter spart. ikke halvparten som en del tror

Utifra tollvesenets kalkulator er det 700 000, hva slags avgifter det du sammenlikner imot?

 

AtW

Er nok godt over 300 000 som spares ja, ettersom man med elbil slipper unna både mva. og engangsavgift. I USA selges teslaene som direkte konkurrenter til Mercedes-Benz S-klasse AMG og disse har +- 1 mill i avgifter i Norge.

dere må nok sjekke opp litt til ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss akselerasjonen er det viktigste, hvorfor ikke heller gå for en motorsykkel, mye billigere og akser i en annen klasse, f.eks BMW 1000RR eller noen fra Kawasaki. Man er jo alene i bilen i 80% av tilfellene uansett...

Biler har en del mer gummi å fordele kreftene på, så den raskeste bilen vil akselerere raskere enn den raskeste motorsykkelen. Men når vi snakker om moro for penga er det ingen konkurranse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf

Jaha.. Den der kommer jo relativt høyt opp på listen over meningsløse tester, dere må ha lite nyttig å fordrive tiden med.

Lenke til kommentar

 

 

 

under 300.000kr i avgifter spart. ikke halvparten som en del tror

Utifra tollvesenets kalkulator er det 700 000, hva slags avgifter det du sammenlikner imot?

 

AtW

Er nok godt over 300 000 som spares ja, ettersom man med elbil slipper unna både mva. og engangsavgift. I USA selges teslaene som direkte konkurrenter til Mercedes-Benz S-klasse AMG og disse har +- 1 mill i avgifter i Norge.
dere må nok sjekke opp litt til ;)

 

Forklar? Man må jo sammenlikne Teslaen mot andre bensin/dieseldrevne alternativer. Altså store sedaner med rundt 700 hestekrefter.

Lenke til kommentar

 

Vi kappkjørte en 700-hesters Tesla mot en 70-hesters Golf

Jaha.. Den der kommer jo relativt høyt opp på listen over meningsløse tester, dere må ha lite nyttig å fordrive tiden med.

 

Det er jo ingen test av styrkeforholdet mellom to biler. Poenget er at den nye Tesla-en går som et skåldet troll. Så har de satt den opp mot en vanlig familiebil for underholdningen og illustrasjonens skyld, det er det som kalles vinkling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er jo ingen test av styrkeforholdet mellom to biler. Poenget er at den nye Tesla-en går som et skåldet troll. Så har de satt den opp mot en vanlig familiebil for underholdningen og illustrasjonens skyld, det er det som kalles vinkling.

Jaha. Nyttig er det ikke og ei heller spesielt artig. Ti ganger mer ressurser er liksom litt feigt.

 

De kunne ha heller kjørt en langtest, lengst over 24 timer eller noe, det kunne vært litt artig. Den muskelsterke her bruker jo noe tid på fylle opp, kunne kanskje blitt jevnere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

under 300.000kr i avgifter spart. ikke halvparten som en del tror

Utifra tollvesenets kalkulator er det 700 000, hva slags avgifter det du sammenlikner imot?

 

AtW

Er nok godt over 300 000 som spares ja, ettersom man med elbil slipper unna både mva. og engangsavgift. I USA selges teslaene som direkte konkurrenter til Mercedes-Benz S-klasse AMG og disse har +- 1 mill i avgifter i Norge.
dere må nok sjekke opp litt til ;)

Forklar? Man må jo sammenlikne Teslaen mot andre bensin/dieseldrevne alternativer. Altså store sedaner med rundt 700 hestekrefter.

tror avgiften blir helt lik med andre store sedaner som ikke slipper ut noe co2 jeg... ;)
Lenke til kommentar

På grunn av kjølingen til batteriene er maks kontinuerlig effekt på Teslaen faktisk bare 90hk i vognkortet, ergo det som brukes til utregning av HK avgift. Det er null utslipp fra selve bilen så 0 kr i avgift der. Vekten trekker opp såklart, men hvis det blir som på hybrider så blir det vel fritak fra batterivekt og da veier den ikke så mye mer en Golfen ;) Så da ender du opp med rundt 300 000kr i avgift ;)
Teslaen er jo en mye større bil en Golfen og kan jo fint ta med seg 5 voksne pluss all bagasjen og :) Er mindre plass i front bagasjerommet på D modellene så vet ikke om den fortsatt har større volum en Passat og Mercedes E-Klasse.

Endret av Steinegal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er jo ingen test av styrkeforholdet mellom to biler. Poenget er at den nye Tesla-en går som et skåldet troll. Så har de satt den opp mot en vanlig familiebil for underholdningen og illustrasjonens skyld, det er det som kalles vinkling.

Jaha. Nyttig er det ikke og ei heller spesielt artig. Ti ganger mer ressurser er liksom litt feigt.

 

De kunne ha heller kjørt en langtest, lengst over 24 timer eller noe, det kunne vært litt artig. Den muskelsterke her bruker jo noe tid på fylle opp, kunne kanskje blitt jevnere.

 

Å herrlighet. "Feigt"? Det er jo ingen konkurranse. Og hvis du leser artikkelen, er dette bare en forsmak på en lenger test som kommer.

Det vanlige i slike tester er gjerne at man setter biler med lignende ytelse opp mot hverandre. Men dette er jo en bedre illustrasjon av hvor rask bilen faktisk er. Folk flest har kjørt en Golf eller lignende, men det er ikke mange som har råd til og erfaring fra biler det er naturlig å sammenligne denne med. At den er raskere fra 0-100 enn en Ferrari 599 er artig, men det er ikke informasjon folk flest har noe erfaringsmessig grunnlag for å gjøre seg nytte av.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hmm men med Golfen kan du kjøre MYE lenger enn med Teslaen, I golfen sitter du også MYE mer komfortabelt som voksen i baksetet. Golfen koster også fantastisk mye mindre enn Tesla'en.. Når det gjelder drifssikkerhet er vel også Golfen bedre, dog dette har jeg ikke annet enn "hearsay" fra verksteder å fare med..

 

Har du prøvesitti en tesla? Det er _MASSE_ plass i alle seter. beinplass er det ingen mangel på, og heller ikke komfort.

Har du sittet bak en på 2meter da? ;P

Lenke til kommentar

På grunn av kjølingen til batteriene er maks kontinuerlig effekt på Teslaen faktisk bare 90hk i vognkortet, ergo det som brukes til utregning av HK avgift. Det er null utslipp fra selve bilen så 0 kr i avgift der. Vekten trekker opp såklart, men hvis det blir som på hybrider så blir det vel fritak fra batterivekt og da veier den ikke så mye mer en Golfen ;) Så da ender du opp med rundt 300 000kr i avgift ;)

Teslaen er jo en mye større bil en Golfen og kan jo fint ta med seg 5 voksne pluss all bagasjen og :) Er mindre plass i front bagasjerommet på D modellene så vet ikke om den fortsatt har større volum en Passat og Mercedes E-Klasse.

 

Null utslipp? Teslaen har allerede forurenset mer da den kommer av samlebåndet enn en diesel bil gjør iløpet av hele sin levetid...

Og den har aldrig hatt mer plass i bagasjerommet enn E klasse. Og Passat er forøvrig en mindre bil enn E klasse.

Lenke til kommentar

Null utslipp? Teslaen har allerede forurenset mer da den kommer av samlebåndet enn en diesel bil gjør iløpet av hele sin levetid...

 

 

Veit ikkje hvor du finner dine fakta men du bør så absolutt lese denne rapporten før dummer deg enda meir ut.

 

http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv

 

"After all of this, the conclusion seemed clear: I drive a kick-ass, high-performance, five-seat all-electric luxury sport sedan that has the same wells-to-wheels carbon emissions as a tiny Scion minicar with two real seats.

Anybody got a problem with that?

When it comes to virtual tailpipe emissions, carbon and otherwise, the Model S ain't perfect.

But if you ask me, it's a huge step in the right direction."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å herrlighet. "Feigt"? Det er jo ingen konkurranse. Og hvis du leser artikkelen, er dette bare en forsmak på en lenger test som kommer.

Det vanlige i slike tester er gjerne at man setter biler med lignende ytelse opp mot hverandre. Men dette er jo en bedre illustrasjon av hvor rask bilen faktisk er. Folk flest har kjørt en Golf eller lignende, men det er ikke mange som har råd til og erfaring fra biler det er naturlig å sammenligne denne med. At den er raskere fra 0-100 enn en Ferrari 599 er artig, men det er ikke informasjon folk flest har noe erfaringsmessig grunnlag for å gjøre seg nytte av.

Å herrlighet. Denne artikkelen er nyttig/morsom/jordnær fordi folk flest har kjørt en Golf en eller annen gang ?

Makalaus logikk.

Lenke til kommentar

 

Det er jo ingen test av styrkeforholdet mellom to biler. Poenget er at den nye Tesla-en går som et skåldet troll. Så har de satt den opp mot en vanlig familiebil for underholdningen og illustrasjonens skyld, det er det som kalles vinkling.

Jaha. Nyttig er det ikke og ei heller spesielt artig. Ti ganger mer ressurser er liksom litt feigt.

 

De kunne ha heller kjørt en langtest, lengst over 24 timer eller noe, det kunne vært litt artig. Den muskelsterke her bruker jo noe tid på fylle opp, kunne kanskje blitt jevnere.

 

 

Kan jo bruke langturen Tek.no gjorde med Model S som en referanse:

 

http://www.tek.no/artikler/fotoessay-tesla-model-s/158647?key=q45BqYlN

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...