Gå til innhold

Ny p4 maskin til ca 20k

Anbefalte innlegg

Skal hvert øyeblikk bestille meg ny maskin, og trenger noen tips.

Har foreløpig dette oppsettet:

Kabinett

NoiseControl Miditower, støydempet 995,00

- Leveres uten strømfors.

(vanlig chieftec kabinett)

Trenger ikke så veldig fancy kabinett, men det skal først og fremst være lite støy. Har planer om å sette inn et par 19dB papst vifter.

Strømforsyning

Fortron/Source, 350W, ATX12V 595,00

- med 12 cm. vifte

Hovedkort

Asus P4C800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz NOK 1,746.29

I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

eller

Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA NOK 1,542.44

I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

Hovedkortet skal først og fremst være stabilt og stille (vet ikke viften på abit sitt kort bråker noe særlig jeg). Skal ikke overklokke noe særlig, så det er ikke så viktig.

CPU

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 2,216,-

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Minne

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack 1,637,-

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

eller

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB 2,684,-

- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 1,450,-

- S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3160023AS

Skjermkort

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB DDR 2,725,-

- AGP, ATI 9800, DVI-I, TV-Out, Retail

eller

Sapphire Radeon 9800SE Atlantis 128M DDR 1,865,-

- AGP, ATI 9800SE, DVI-I, TV-Out, Retail

DVD-brenner

NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk Sort 1,633,-

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Skjerm

Samsung 19" LCD Syncmaster 193T TCO99 6,365,-

- Skjerm, Dual, Sort

Totalt: 19362,- (asus hovedkort, twinmos minne og det dyreste skjermkortet)

Mange mener kanskje jeg kunne spart en del penger på en rimligere crt skjerm, men ønsker en stor skjerm som ikke tar for stor plass.

Følgende er jeg litt i tvil om:

1. Holder det med en strømforsning på 350W til denne pcen, og hvordan er støynivået på denne?

2. Hovedkort?

3. Da jeg ikke har tenkt å klokke noe særlig, har jeg bruk for bedre brikker enn twinmos sine?

4. Hvordan er boxed kjøleren til intel. Er meget bekymret for støy. Hva er evnt. alternativet?

5. Hvilket skjermkort bør jeg velge? Pris vs ytelse....

6. Ser dvd brenneren grei ut?

Løp og skriv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satset på Asus P4c800-E som et hovedkort. Det er dønn stabilt og er faktisk en god klokker (!) Fortron/sourcen finnes også som 400 watts versjon.

Det i alle fall et meget stille og sikkert valg. Ingen tvil om R9800 non-pro. Ikke SE, fordi det er bare å klokke og flashe R9800 non-pro til Pro eller XT.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Asus P4C800-E Deluxe hovedkort, TwinMOS /m winbond ram,

Ati radeon 9800 non pro utgaven (ikke SE utgaven).

Strømforsyningen er stor nok i bøtter og spann, så er ikke noe vits i med 400w som folk nevner.

Corsair-ram er etter min mening å hive en del penger ut av vinduet! Prisforskjellen på Corsair og f.eks TwinMOS /m winbond (som stort sett klarer samme timmings) er fort 1000kr, og spørsmålet er om du synes det er verdt det bare for navnet da?

omiro Skrevet:

Må du ha 19" LCD?

LCD er ikke goe til spilling bare så du vet det

Vel, deg om å mene det, LCD fungerer utmerket til spilling! De gaaamle LCDene var ikke gode å spille på, men de nye fungerer helt perfekt! Les litt tester, og prøv noen så ser du at dette stemmer :roll:

Ellers er det jo ett pent system! :D

Mvh,

Magnus

EDIT: så ikke at du lurte på boxed kjøleren til Intel, men den fungerer veldig bra! SÅ det er ikke noen grunn til å bytte den, med mindre du føler den bråker for mye etterhvert.

Lenke til kommentar
Psst, etter det jeg har funnet ut er det ocz og geil som er de beste rambrikkene til p4

Hei Snekker'n

Er litt forvirra her nå, det du skriver her gjelder vel bare ved heavy klokking ? (Trådstarter sier han ikke skal klokke noen særlig). I følge testen din med P4 system er det, sitat;

"KONKLUSJON:Skall du ikke klokke eller klokke minimalt er corsair TwinX 3200 LL det beste valget med tanke på best ytelse, men er du ekstremklokker er det brikker fra Geil og Corsair som gjelder"

Sitter å planlegger minnekjøp til P4 sjøl, og siden jeg liker å være sikker så det er fint om du kan av- eller bekrefte om det har skjedd endringer siden du tok den store (og svært nyttige) minnetesten ?

Edit:leif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...