kvakse Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hei! Har nylig kjøpt en 3TB disk som gikk inn i en 3*(2TB) RAID5-array (software-RAID/mdadm). Planen var å dele disken opp i 2TB og 1TB partisjoner, inkludere den først i overnevnte array (-> 4*2TB) og bruke resterende 1TB i en lvm til ulike formål. Jeg var ikke oppmerksom på MBR sin 2TB øvre begrensning i størrelse. Det første jeg gjorde var å lage første partisjon, legge den til i array-et, rekonfigurer (slik at array-et blir re-aligned i en mange timer lang operasjon) og utvide filsystemet på array-et til den nye størrelsen. Alt dette gikk som planlagt. Men problemet er nå at jeg ikke får laget den andre partisjonen på 1TB, fordi disken i første omgang ble partisjonert med den eldre MBR-partisjonstabellen, og hverken fdisk eller parted vil lage en ny partisjon som fyller hele den ledige plassen. Løsningen er vel å endre partisjonstabellen, men kan jeg gjøre det: - uten å miste data på partisjon 1, som allerede er tatt i bruk? - gjøre det live, altså mens partisjon 1 er mount-et? Hvis nei, så vil det vel være mulig å «degradere» array-et ved å ta ut den nye partisjonen fra array-et, slette partisjonen, endre disken til gpt, partisjonere på nytt, og legge til (den nå tomme) partisjonen til array-et og så få mdadm til å «reparere» array-et med den nye disken tilstede? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Løsningen er vel å endre partisjonstabellen, men kan jeg gjøre det: - uten å miste data på partisjon 1, som allerede er tatt i bruk? Usikker. Det skal i teorien gå, hvis lager ny gpt partisjonstabell og spesifiserer de samme sektorene, men ville ikke satset penger på det. - gjøre det live, altså mens partisjon 1 er mount-et?Nei Hvis nei, så vil det vel være mulig å «degradere» array-et ved å ta ut den nye partisjonen fra array-et, slette partisjonen, endre disken til gpt, partisjonere på nytt, og legge til (den nå tomme) partisjonen til array-et og så få mdadm til å «reparere» array-et med den nye disken tilstede?Dette går helt fint. Med tanke på rebuild, kan det være lurt å skru på write-intent bitmap. https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Write-intent_bitmap Endret 26. februar 2015 av kpolberg 1 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hvis mulig for gpt også, vil det være en fordel å merke raid-partisjonen som type = non-fs data, slik at ting og tang som sjekker partisjoner ikke vil forvente at det er et filsystem der. 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Hvis nei, så vil det vel være mulig å «degradere» array-et ved å ta ut den nye partisjonen fra array-et, slette partisjonen, endre disken til gpt, partisjonere på nytt, og legge til (den nå tomme) partisjonen til array-et og så få mdadm til å «reparere» array-et med den nye disken tilstede?Dette går helt fint. Med tanke på rebuild, kan det være lurt å skru på write-intent bitmap. https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Write-intent_bitmap Takk! Gjorde det på denne måten, og det gikk greit. Hvis mulig for gpt også, vil det være en fordel å merke raid-partisjonen som type = non-fs data, slik at ting og tang som sjekker partisjoner ikke vil forvente at det er et filsystem der. Glemte dette, men det er vel uansett bare nødvendig hvis man booter til Windows (utelukket hos meg), som kan finne på å tukle med partisjonen? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Glemte dette, men det er vel uansett bare nødvendig hvis man booter til Windows (utelukket hos meg), som kan finne på å tukle med partisjonen? Ikke nødvendigvis bare Windows som kan bli litt "forvirret", selv om jeg ikke kommer på noen eksempler i farta. Jeg setter det alltid på mine raid-partisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå