FB.2410812360 Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hei, skal bli lærling innen IKT-Servicefag til høsten, men bor i en liten kommune der det finne ekstremt få plasser å søke, og om jeg hadde fått noen jobb her hadde det blit 1. linje support.Problemet mitt er: Om jeg skal flytte vekk kommer jeg ikke til å klare meg de første 6 månedene før lønna øker litt. Er det noen som vet om det er noe problem å få 50/50 lønn istedenfor 30, 40, 50 og 80? Skal søke i Bergen om det hjelper. Jeg vet at jeg får 3,6k i borteboerstipend, men det dekker fortsatt ikke utgiftene jeg kommer til å få, da jeg hadde samme problem i år. Jeg går på skole i Bergen, og med minimal støtte fra lånekassen måtte jeg ta lån, som må betales neste de neste årene, derfor kommer jeg til å få problemer.Så tilbake til spørsmålet, er det noen som har fått en annen ordning på lønn som lærling? Hva fikk dere utbetalt de første månedene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hei, skal bli lærling innen IKT-Servicefag til høsten, men bor i en liten kommune der det finne ekstremt få plasser å søke, og om jeg hadde fått noen jobb her hadde det blit 1. linje support. Problemet mitt er: Om jeg skal flytte vekk kommer jeg ikke til å klare meg de første 6 månedene før lønna øker litt. Er det noen som vet om det er noe problem å få 50/50 lønn istedenfor 30, 40, 50 og 80? Skal søke i Bergen om det hjelper. Jeg vet at jeg får 3,6k i borteboerstipend, men det dekker fortsatt ikke utgiftene jeg kommer til å få, da jeg hadde samme problem i år. Jeg går på skole i Bergen, og med minimal støtte fra lånekassen måtte jeg ta lån, som må betales neste de neste årene, derfor kommer jeg til å få problemer. Så tilbake til spørsmålet, er det noen som har fått en annen ordning på lønn som lærling? Hva fikk dere utbetalt de første månedene? Lån fra lånekassen skal vell ikke betales før etter utdanning? Læretiden er en del av utdanningen. Lenke til kommentar
FB.2410812360 Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Hei, skal bli lærling innen IKT-Servicefag til høsten, men bor i en liten kommune der det finne ekstremt få plasser å søke, og om jeg hadde fått noen jobb her hadde det blit 1. linje support. Problemet mitt er: Om jeg skal flytte vekk kommer jeg ikke til å klare meg de første 6 månedene før lønna øker litt. Er det noen som vet om det er noe problem å få 50/50 lønn istedenfor 30, 40, 50 og 80? Skal søke i Bergen om det hjelper. Jeg vet at jeg får 3,6k i borteboerstipend, men det dekker fortsatt ikke utgiftene jeg kommer til å få, da jeg hadde samme problem i år. Jeg går på skole i Bergen, og med minimal støtte fra lånekassen måtte jeg ta lån, som må betales neste de neste årene, derfor kommer jeg til å få problemer. Så tilbake til spørsmålet, er det noen som har fått en annen ordning på lønn som lærling? Hva fikk dere utbetalt de første månedene? Lån fra lånekassen skal vell ikke betales før etter utdanning? Læretiden er en del av utdanningen. Lånet er ikke fra lånekassen, det er det som er det store problemet, jeg søkte fullt lån og stipend når jeg startet på skolen i høst, men fikk kun borteboerstipend, hadde ikke rett på lån og grunstipend av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
lysakers Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Det er normal praksis at du kan be om 50% lærlinglønn gjennom hele læretiden din istedenfor den normale økende varianten. Jeg har nå 1 måned igjen av min læretid og har hatt 50% lønn hele veien, og har da tatt lærlingtiden min i kommune. Du skal tenke på at dersom du tar læretiden din i en privat bedrift (og ikke offentlig/statlig sektor) er de friere til å styre lønn etter ønske. Jeg som tok den kommunalt fikk 50% av minstelønn for fagarbeider (pr dags dato 316 300), men har hørt om folk som har tatt lærlingtid i andre bedrifter som har fått så mye som 80% gjennom hele læretiden. Pass derfor på å høre med bedriften du evt. tar læretiden din i om hvilke muligheter du har før du bestemmer deg. Merk også at det er ganske mange steder hvor lærlinger havner nettopp på 1. linje support dersom dette eksisterer i bedriften. Skal man få gjøre mer enn dette må man ofte i mindre bedrifter hvor det er færre folk på IKT-avdelingen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå