eplekasse Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hei, jeg har et balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning (Flexit Spirit Uni 2) innstallert i leiligheten min. Anlegget kom med i leiligheten, som var ny i 2012. Jeg lurer på hvilke vedlikeholdsråd som blir anbefalt i forhold til dette anlegget, eller slike anlegg generelt. Jeg har lest i bruksanvisningen, men føler den er noe mangelfull. Filterkasetter byttes selvsagt 1-2 ganger i året. Utover dette, er det noen spesielle ting dere gjør? Hvor ofte og hvordan rengjør dere ventilene (avbildet nedenfor)? Jeg spurte Flexit om dette selv, men fikk aldri noe tydelig svar. Utbyggeren som har solgt leiligeten, anbefalte å skru av ventilene og skifte ut skumringene som ligger bak, men disse selges ikke separat. Ventilen på badet (avbildet nedenfor) sitter svært godt fast, og den er umulig å rikke løs, for meg i hvert fall. Hvor lenge kan et slikt anlegg typisk kjøre før driftstans? Noen spesielle vedlikeholdsrutiner som må gjøres på lengre sikt, om 10 år? Dette er min første leilighet, og et slikt type anlegg er ikke noe verken jeg eller foreldrene mine har vært borti før. Kjenner ikke så mange andre heller som har slike anlegg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 TS. Jeg har ikke "peilig" på slike anlegg. Men, hvorfor spør du her? Er det ikke mest naturlig, at du kontakter produsenten? Er det noe du er usikker på, så de de rette instans. De kan trolig anlegget bedre, enn noen her. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Filterbytte, rengjøre vifter å rengjøre ventilene, er vel det du får gjort Har UNI 2 selv. Ventilen på det første bildet ditt er bare å dra rett av, baderomsventilen vet jeg ikke, har ikke prøvd heller. Endret 26. februar 2015 av FiveInline Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) TS. Jeg har ikke "peilig" på slike anlegg. Men, hvorfor spør du her? Er det ikke mest naturlig, at du kontakter produsenten? Er det noe du er usikker på, så de de rette instans. De kan trolig anlegget bedre, enn noen her. Produsenten henviser bare til bruksanvisningen. Sameiet vi bor i har inngått en serviceavtale med et lokalt firma, som innebærer et filterskifte + tilsyn, men skulle noe være galt, må man betale selv. Filterskifte klarer jeg utmerket selv, og jeg ser ellers ikke noe poeng å betale en betydelig sum i måneden for noe jeg kan gjøre selv. Så jeg er ikke med på den serviceavtalen. Fra hva jeg har lest meg fram til på diverse forum for ventilasjonsanlegg generelt, er vedlikehold av noe man fint klarer på egen hånd. Derfor ville jeg bare forhøre meg om det var noe spesielt folk gjør for å vedlikeholde anlegget på egen hånd. Filterbytte, rengjøre vifter å rengjøre ventilene, er vel det du får gjort Har UNI 2 selv. Ventilen på det første bildet ditt er bare å dra rett av, baderomsventilen vet jeg ikke, har ikke prøvd heller. Tenkte det var noe i den duren ja. Vedlikeholder du anlegget selv, eller kommer noen og har tilsyn hos det? Du har ikke byttet ut skumringene bak ventilene? Finner ingen som selger disse. Endret 27. februar 2015 av eplekasse Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Hei, jeg et annet flexit anlegg. Det er ikke vanlig å rengjøre ventilene. Tilluft ventiler og dets kanaler blir ikke støvete fordi all luft er filtrert. Avtrekkskanaler blir støvete. Sjekket mitt eget anlegg som er bare noen mnd gammel og i avtrekkskanaler var det endel støv. Pass på å rengjør / bytte returfilter ofte, så blir dette bra. Var forbausende mye lort i filtrene bare etter 4 mnd enda vi bor langt fra veier og forurensing. Masse innsekter i innfilter. Utfilter var bare masse finkornet støv som jeg fjernet med støvsuger. Pass på å ikke sette renset filter inn feil vei. På noen anlegg er kjøkkenvifte koblet inn på systemet. Dette er bare tull og fører til fett og griseri. Ventiler sitter fast med mothaker. Prøv å roter samtidig som du skrur ut. Mothakene brekker lett, så det er lurt å ha noen ekstra ventiler i reserve. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Det er ikke vanlig å rengjøre ventilene. Kanskje ikke, men da jeg først åpnet de forleden, var skumringene bak ganske skitne (etter 3 år). Renset de i litt vann, men en del dritt ligger igjen, ser for meg at de ikke blir bedre etter hvert. På noen anlegg er kjøkkenvifte koblet inn på systemet. Dette er bare tull og fører til fett og griseri. Hos meg er kjøkkenvifte koblet på. Det var slik da jeg kjøpte leiligheten. Antar det ikke er så mye jeg kan gjøre med det, uten større utgifter.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Skitten skumgummi gjør ikke noeOgIf it's not broken, don't fix it. Kjøkkenvifte: Den er sikkert koblet inn etter veksler. Uansett dersom du ikke digger asiatisk mat og frityr hver dag, så går det bra. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Produsenten henviser bare til bruksanvisningen. Sameiet vi bor i har inngått en serviceavtale med et lokalt firma, som innebærer et filterskifte + tilsyn, men skulle noe være galt, må man betale selv. Tja... nå vise du ikke teksten i din service avtale, så det kan hende du overser viktigheten av den. Bl.a. det med "tilsyn, hva innebærer det? Jeg betviler ikke at du kan skifte et filter, men er du kompetent til å oppdage andre nødvendige problemer/justeringeer? Det er her bruksanvisningen kommer inn, eller ennå bedre, en kompetent person som etterser annlegget. Skal du forsøke å vedlikeholde dette selv, må du i alle fall forholde deg til Bruksanvisning og pordusenten. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Har selv et Flexit anlegg hvor jeg får tilsendt nye filter en gang i året. Bytter disse selv og tørker lett av med en klut inni selve enheten. Hatt anlegget siden 2011 og har ellers ikke hatt noe mer vedlikehold av dette. Dog har jeg blitt tipset og lest hos Flexit at ca. hvert 15 år bør man ha en hel rensing av kanaler. Dette er noe de leverer som en tjeneste til kunder. Dog kan jeg verken bekrefte eller avkrefte om dette er tilfellet. En annen ting. Dersom man velger å skru på selve ventilene bør man notere seg hvor mye man skrur da en del av anleggene er avhengig av at ventilene er stilt riktig inn for å gi rett luftmengde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå