Gå til innhold

Forbruk på over 10 600kwh på 43 dager

Wooho

Anbefalte innlegg

Halaisen!

Ok så la meg starte med at vi har vært naive og ikke registrert målingene selv til kraftleverandøren pga forbruket har vært riktig kontra de målingene strøm nett leverandøren har levert og fakturert oss. Det har siden november i år vært på ca 5500kwh som jeg synes er normalt. Det var da vi skurdde varmen på huset og holdt det slik hele tiden. Vi har ikke fjernlest måler så kraftleverandøren har "antatt" forbruket vårt som har stemt meget bra som sagt med våre egne målinger.

Nå for januar og litt av februar dvs i alt 43 dager har vi fått målinger fra dem på godt over 10 600kwh. Dette synes jeg er mye, veldig mye, spessielt med tanken på at varmepumpa, og varmekablene ble skrudd på i November og tempen har ikke blitt justert siden da. Konstant 20 grader inne, det kan vi eventuelt bevise med sensorne som måler dette og lager historikk over dette.

Hva synes dere, jeg tok kontakt med nettleie leverandøren og tok dette opp, da fikk jeg til svar:

"Dere har ikke fjernavlest måler, forbruket er dobbelt så høyt om vintyeren kontra sommeren"

Svada synes jeg, varmekablene er designet slik at disse ikke skrur seg av og på og med varmepumpa i hus har vi holdt oss til konstant vareme siden Novemer og ute temperaturene har holdt seg ca det samme helt siden da. Nå er det slik at dette er vårt første vinter i huset så har ikke noe "historikk" å vise til fra tidligere.

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke leser av måleren og rapporterer til nettselskapet (som igjen rapporterer til kraftselskapet) må kraftselskapet anslå forbrukt strøm. Det anslaget må nødvendigvis bli skjønnsmessig, og gå ut fra den generelle kunnskapen om forbruksmønsteret på den boligtypen. Kraftselskapet og nettselskapet kan ha forskjellige anslag.

At strømforbruk øker om vinteren er et forsvarlig utgangspunkt for skjønn. Ønsker man ikke at leverandøren skal benytte skjønn må man lese av strømmåleren.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Kanskje lurt å måle selv, å sjekke selv?

Hvis du har 246,5 kwh per dag er det ganske mye.

Multifunksjonell energimåler

Hvor mange kvadratmeter er huset, eventuelt er huset godt issolert?

Selv om du hadde glødepære og veldig gammelt utstyr burde det ikke bli så ille.

Kanskje denne kan hjelpe deg å bytte strømlevrandør:

http://www.konkurransetilsynet.no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/

Spotpris sies å være det billigste, uten bindingstid men blir dyrt om man bruker veldig mye strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ellers kan trådstarter betale elektrikker å installere:

Kanstrup MULTICAL 602

Koster sikkert 4000 kr hvis strømselvskapet har avtale med de eller kanskje rundt 10 000 kr hvis ikke med installasjonskostnader.

Egentlig tror jeg ikke de fleste får dette installert før 2016-2017.

Det finnes kanskje andre levrandører som har mulighet å måle alle kurser så finner man ut hvor det trekkes mest strøm fra ikke bare 1 kurs (Ikke hvor mye hele huset trekker strøm.)

Mere informasjon:

http://www.nve.no/no/kraftmarked/sluttbrukermarkedet/ams/

http://www.nrk.no/trondelag/snart-kan-alle-selge-solenergi-1.7675594

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt her. Klager du på at strømleverandør ikke vet nøyaktig hva dere bruker i strøm og har satt for høyt forbruk? Dette løses jo i så fall enkelt.

Det tar mindre enn ett minutt å lese av strømmen og sende inn. Når dere ikke gidder å gjøre det fordi stipulert forbruk stemmer sånn ca, så må dere jo også akseptere at stipulert forbruk ikke vil stemme like bra hver måned og derfor kan bli høyere i vintermånedene.

Dette løser dere jo fint med å registrere inn målerstand når det skal registreres inn. Er det stort avvik der så vil de jo justere regningen deretter, eller dere vil ikke motta regning neste måned om dere har betalt for mer enn dere har brukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk

Problemstillingen er hvordan kan det doble seg på 43 dager i antall kwh, vi har målt ca 160 - 170kwh selv i gjennomsnitt før. Vi har som jeg har skrevet ikke endrtet på temperaturen dvs skrudd varmen opp siden novemeber. Da har vi fått 5500kwh for 2 måneder som er faktisk normalt på et hust over 200m2 og nå har vi fått 10 600kwh når temperaturen ute ikke har foranret seg. Vi har forelløpig siden vi flyttet inn i huset sist april brukt totalt 24 000kwh som ikke er mye. På web siden til leverandøren er det oppgitt et gjennomsnittlig forbukk på 30 000kwh. Vi er med andre ord innenfor grensen men undres på om det er jusket med siste forbruk fra leverandøren sin side for å få inn gjennomsnittet i og med at året rundert av snart i april siden vi meldte inn.

Vi har etter at jeg oppdatget dette høye forbuket registrert målingene selv og etter en uke målt at forbruke er faktisk så mye som nede i 140kwh med samme antall ovner, varmekabler + varmepumpe på. Huset er ellers bra isolert så det skal ikke være noe hopp i termostatene som tilsier at skal suge watt 24/7.

Spørsmålet i seg selv er at fra den dagen vi flyttet inn i huset har vi ikke fått beskjed om å lese av strømmen. Vi stusa jo på dette, måtte måle der vi bodde før. Men i og med at utregningen til nettleverandøren har vært sån ca 100-200kwh pluss i forhold til forbuk har vi jo ikke giddi å brydd oss om det (vi snakker om leverandøren som leverer strømlinjen og ikke strømmen her). Men når det dobler seg "hallo" er lov å under ikke sant.

Nesten så nettleie leverandøren har tatt seg bryderiet å doble satsen bare fordi det er vinter måned. Vi hadde hele huset lyst opp (inne og ute) i desember måned med julelys og forbuket holdt seg på 5500kwh.

Lenke til kommentar

Det der gir ikke noe mening, hvordan kan forbruke øke når det er varmt ute. Da vil jo all varmen som i vårt tilfellet er styrt via følere og sensorer skru seg av fordi oppnådd temp er over det den skal være. Huset er i tilleg tomt meste parten av dagen og varmen går da nesten i dvale pga sensorne ikke oppdager bevegelse som da igjen justerer varmen.

Uansett så er det mye kwh skriving men det aller viktiske her er hva sluttsummen blir. For 43 dager er summen på 9 000,- ikke en regning alle vil hoppe i taket å få kontra 2 500,- som er vanlig er du ikke enig??

Lenke til kommentar

Så det du mener er at de har tatt for mye i på estimatene sine nå mens det er vinter? Jeg er usikker på hvorfor de skulle gjort noe sånt, men det kan jo hende modellen deres bruker et sjablongtall basert på ett eller annet premiss dere ikke oppfyller.

Les av måleren din hver måned, så slipper du alle sånne problemer, og alle regningene blir riktige. Nå lar du dem gjette vilt, og da er det lite konstruktivt å komme og klage når de gjetter feil.

Edit: Anbefaler Efergy om man ønsker kontroll på strømforbruket. Her er litt av mine data:

CnYuMS0.jpg

kjVPQyO.png

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det der gir ikke noe mening, hvordan kan forbruke øke når det er varmt ute. Da vil jo all varmen som i vårt tilfellet er styrt via følere og sensorer skru seg av fordi oppnådd temp er over det den skal være. Huset er i tilleg tomt meste parten av dagen og varmen går da nesten i dvale pga sensorne ikke oppdager bevegelse som da igjen justerer varmen.

Uansett så er det mye kwh skriving men det aller viktiske her er hva sluttsummen blir. For 43 dager er summen på 9 000,- ikke en regning alle vil hoppe i taket å få kontra 2 500,- som er vanlig er du ikke enig??

Les hva jeg skrev en gang til. Forbruket øker når TEMPERATUREN UTE GÅR NED.

Jeg er enig i at det ikke er noe kjekt å få en regning på 9000. Det hadde dere forøvrig unngått ved å lese av måler å sende inn. Det gjøres jo kjapt via sms, eller du kan gjøre det via nett.

Siden de ikke har noen tall å forholde seg til, så må de enten basere seg på gjennomsnittsforbruk, tippe, eller gå ut i fra årsforbruk på samme leilighet fra tidligere kunder.

Mest sannsynlig gjør de det siste, og dine regninger følger tidligere månedsforbruk. Kanskje de lå i underskudd 10 måneder i strekk, så leste de av å fikk et tilsynelatende høyt forbruk for denne perioden, og dermed følger dere samme mønster.

Jeg klarer bare ikke å skjønne at du klager på et høyt stipulert forbruk når dere ikke vil sende inn korrekt forbruk.

Ja de har stipulert for høyt forbruk for dere, men kanskje ikke om de baserte det på tidligere kunder på samme leilighet, gjennomsnittsforbruk på tilsvarende leiligheter osv på årsbasis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De kan jo ikke sitte å se på temp som forandrer seg eller ikke for å spesialkalkulere for dere.

Du løser biffen ved å registrere inn verdi nå, da vil det rette seg opp igjen.

Hadde 3 målere i fjor, den ene kalkulerte de forbruk på og jeg fikk monsterregning, registrere verdi og neste regning var da på 0

Da blir det rettet opp igjen over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det pleier å stå på straumrekninga at antatt årsforbruk for anlegget er x kWh. Dette er eit tal netteigar kjem fram til ved å sjå på historikk for anlegget ditt. Dersom straumforbruket skal stipulerast vil kraftleverandør og/eller netteigar ta utgangspunkt i antatt årsforbruk og fordele etter samla belastning i nettet til ulike tider på døgnet eller året. Samla straumforbruk aukar når det er kaldt, og ein vil dermed rekne med at du brukar forholdsvis meir straum i ein kuldeperiode enn i ein varm periode. Som andre har sagt før er det ingen som kan vite kva DU brukar dersom du ikkje gidd å lese av målaren og melde inn til netteigar.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...) at det plutselig dobler seg uten grunnlag for det (...)

Grunnlaget her er at gjennomsnittsforbrukeren bruker dobbelt så mye strøm en vintermåned som en sommermåned, og når ikke du sender inn egne måleravlesninger, så har ikke strømleverandøren noen mulighet til å vite at den fordelingen ikke gjelder for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...