Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Lytt til Arnt Stefansens korte video http://tv.nrk.no/serie/billedbrev/koid75002613/15-10-2014 også med innslag om nynazistene som masjerer i Tysklands gater. Endret 25. februar 2015 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Tråden har blitt ryddet for OT. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan postes i Klager på moderatoravgjørelser. 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Det er smertefullt å tenke på hvordan rom-folket har blitt behandlet opp i gjennom historien. Har en anekdote selv å fortelle i dette øyenmed: Var en gang på sykehuset med en sigøynervenn for å besøke en annen syk venn. Der var det allerede flere personer og vi ble etterhvert en forsamling av folk som besøkte denne syke vennen. Pårørende av den syke vennen kom bort for å takke oss for at vi besøkte denne syke personen. De tok alle i hånden utenom min sigøynervenn. En etter en tok de dem i hånden. Når turen kom til sigøyneren sa de bare: "glem han, han er bare en sigøyner". Man kunne se hvordan denne stakkars personen ble sønderknust der han stod. Og ingen andre reagerte på denne behandlingen heller. Føler at dette er en episode som ganske bra symboliserer hva dette stakkars folket har måtte gjennomgå. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Dessverre blir jo Rom folket forfulgt i Norge er idag også. De blir jaget rundt og får ikke leve som de ønsker, fordi det ikke passer andre. Det var jo faktisk nesten stolthet når man på TV i flere uker snakket om hvordan man jager bort Romfolket fra områder og rydder opp disse. Triste greier. Hva blir det neste? Pigger på benkene slik at hjemløse ikke kan legge seg ned for å hvile? Ahh shit, hadde glemt det, slikt har vi jo begynt med allerede. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Det er en stor skam hvordan romfolket har blitt behandlet i Norge. Jeg liker ikke den nedlatende tonen mange bruker overfor romfolket. Å innføre tiggeforbud fører til urettferdighet. Det skal være likhet for loven. Det blir det ikke med tiggeforbud. Det vil føre til at noen får lov til å spørre om penger, og andre ikke. Endret 31. desember 2017 av Vaniman Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Romfolket er lite interresert i å bli likt. Det er en grunn til at de er forhatt og det er ikke fordi de er uskyldige engler som ikke gjør en flue fortred som bare vil leve for seg selv. Tiggere synes jeg ikke noe om. Det går an å gjøre noe når man sitter der, hvasomhelst. Ingen er så ubrukelige at de ikke kan gjøre noe så sant de ikke har havnet på heroinen eller det som verre er. Vel, tilogmed de på heroin gjør noe, rusler rundt og selger blader. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tigging er en uting som burde være forbudt Alle som har krav på noe i Norge, kan få penger uten å tigge Kriminaliteten vil gå ned, da romfolket ikke har noen grunn til å komme til Norge Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Romfolket er lite interresert i å bli likt. Det er en grunn til at de er forhatt og det er ikke fordi de er uskyldige engler som ikke gjør en flue fortred som bare vil leve for seg selv. Tiggere synes jeg ikke noe om. Det går an å gjøre noe når man sitter der, hvasomhelst. Ingen er så ubrukelige at de ikke kan gjøre noe så sant de ikke har havnet på heroinen eller det som verre er. Vel, tilogmed de på heroin gjør noe, rusler rundt og selger blader. Vet at det finnes en del kriminalitet knyttet til romfolket. Men hvis det skal være forbud mot å tigge, det vil si å spørre etter penger, og hvis det skal være likhet for loven, vil dette i realiteten føre til en uhåndterbar situasjon. Politiet ville måtte gjøre meningsløse arrestasjoner av nordmenn såvel som av romfolket. Hvordan skal en slik lov håndheves uten diskriminering? Lovene må være like for alle, og de må være naturlige. Når det gjelder respekt og anstendighet, er dette noe alle mennesker har krav på, slik jeg ser det. Endret 31. desember 2017 av Vaniman Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tigging er en uting som burde være forbudt Alle som har krav på noe i Norge, kan få penger uten å tigge Kriminaliteten vil gå ned, da romfolket ikke har noen grunn til å komme til Norge Rike nordmenn har bare godt av å se tiggere. Tiggerne vil ikke forsvinne, om de forlater Norge. Men når jeg tidligere sa at det er en skam hvordan Norge har behandlet romfolket, så mente jeg historisk sett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tigging er en uting som burde være forbudt Alle som har krav på noe i Norge, kan få penger uten å tigge Kriminaliteten vil gå ned, da romfolket ikke har noen grunn til å komme til Norge Rike nordmenn har bare godt av å se tiggere. Tiggerne vil ikke forsvinne, om de forlater Norge. Men når jeg tidligere sa at det er en skam hvordan Norge har behandlet romfolket, så mente jeg historisk sett. Rike nordmenn ser sjelden tiggere. Du er kanskje av typen som innbiller deg at alle nordmenn er rike fordi landet har mye penger? Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Tigging er en uting som burde være forbudt Alle som har krav på noe i Norge, kan få penger uten å tigge Kriminaliteten vil gå ned, da romfolket ikke har noen grunn til å komme til Norge Rike nordmenn har bare godt av å se tiggere. Tiggerne vil ikke forsvinne, om de forlater Norge. Men når jeg tidligere sa at det er en skam hvordan Norge har behandlet romfolket, så mente jeg historisk sett. Rike nordmenn ser sjelden tiggere. Du er kanskje av typen som innbiller deg at alle nordmenn er rike fordi landet har mye penger? Alle nordmenn er rike, ja. Også de som går på NAV. Rike sammenlignet med mennesker andre steder i verden. Fattigdom i tradisjonell forstand er så godt som utryddet i Norge. Men det finnes noe vi kan kalle relativ fattigdom, det vil si at noen har mer enn andre, og så fører dette til at noen føler seg fattige, fordi de sammenligner seg med andre mennesker i sitt eget samfunn. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Du er naiv du. Skal man dra det den veien så er all fattigdom relativt og ingen er egentlig fattige. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Du er naiv du. Skal man dra det den veien så er all fattigdom relativt og ingen er egentlig fattige. Tull og tøys. Hadde du sultet, ville du ha solgt PC en, iPaden eller iPhonen som du skriver disse innleggene med og kjøpt deg mat for pengene. Men det gjør du ikke, gjør du vel? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Romfolket sulter heller ikke. Det er dermed ikke synd på dem på noen måte. PC'en jeg sitter på er ikke min så jeg ville ikke stjålet den og solgt den nei. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Romfolket sulter heller ikke. Det er dermed ikke synd på dem på noen måte. PC'en jeg sitter på er ikke min så jeg ville ikke stjålet den og solgt den nei. Hvis det er slik at du sulter og fryser, kan du oppsøke kommunen eller gå til NAV og få hjelp der. Men nå vet vi jo begge at du ikke sulter eller fryser. Altså er du ikke fattig i den tradisjonelle betydningen av ordet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) Romfolket sulter heller ikke. Det er dermed ikke synd på dem på noen måte. PC'en jeg sitter på er ikke min så jeg ville ikke stjålet den og solgt den nei. Hvis det er slik at du sulter og fryser, kan du oppsøke kommunen eller gå til NAV og få hjelp der. Men nå vet vi jo begge at du ikke sulter eller fryser. Altså er du ikke fattig i den tradisjonelle betydningen av ordet. Der var det dobbeltmoral inni bildet ja. Hvorfor kan ikke jeg stjele da? De jeg stjeler fra er jo rike nordmenn selv om de går på sosialen. Hva vet du om min varmesituasjon og matsituasjon? Endret 31. desember 2017 av Soseks Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Romfolket er lite interresert i å bli likt. Det er en grunn til at de er forhatt og det er ikke fordi de er uskyldige engler som ikke gjør en flue fortred som bare vil leve for seg selv. Tiggere synes jeg ikke noe om. Det går an å gjøre noe når man sitter der, hvasomhelst. Ingen er så ubrukelige at de ikke kan gjøre noe så sant de ikke har havnet på heroinen eller det som verre er. Vel, tilogmed de på heroin gjør noe, rusler rundt og selger blader. Vi bør ikke være naive. Det er mange problemer forbundet med rom-folket. De er ganske organiserte og det stemmer at de har bakmenn som tjener styrtrike på prostitusjon, tigging og annet kriminalitet. Jeg husker da jeg var i London og observerte dette. Det var rom-kvinner som var ute og solgte blomster, og noen av dem gikk etterhvert lei og ville hjem. Det kom fort 3-4 digre menn og slo dem. De tvang dem til å sette seg og selge mer. Dette var nok såkalte "enforcere" på mafia-språket. Men det gjør fortsatt ikke tilstanden deres i land som Romania og Bulgaria noe bedre. Rom-folket er ofte isolerte, lever i såkalte leirer og får ikke integrere seg i samfunnet selv om de ville. Situasjonen er litt bedre i Tyrkia. Disse tre landene innehar den største rom-folk befolkningen i verden. Hvis vi skal bruke et begrep fra sosiologien, sosial konstruktivisme, og se situasjonen fra den siden: Det er ganske åpenbart at menneskeheten har skapt et bilde hvor en gruppe mennesker har blitt utstøtt, frastøtt og demonisert uten noen virkelig grunn. Spørsmålet blir da hvordan har situasjonen gått så langt? Og hva kan vi gjøre for å endre vår forståelse av saken når vi er beviste på at det har skjedd en form for sosial konstruktivisme som verken gagner noen i situasjonen og da spesielt ikke samfunnet sett i ett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 (endret) @Sandy Vel, de har litt av skylden for at de blir utstøtt selv samtidig som at de har utstøtt seg selv også. Det er jo normalt at man isolerer seg når man blir utstøtt, men de har alle muligheter for å komme seg inn i samfunnet og få et bedre rykte. Omreisende arbeidere er bedre enn omreisende tyver og det er mer enn nok småjobber de kan ta. Så har vi jo det med å selge kultur som de kan gjøre, samma som vi selger rådyrdritt i turistkiosker. Objektivt sett etter min erfaring så har de i dag noe mer skyld fordi de ikke har tilpasset seg det nye samfunnet der vi i mye større grad aksepterer, vel, det meste. Vi har kommet langt og eksempler på slike ting er homogreiene og kvinnerettigheter. Hadde vi hatt muligheten til å arbeide med romfolket så ville vi klart det samme, men etter min erfaring så vil de rett og slett ikke samarbeide. Edit; På den positive siden så er de visst hyggelige og pålitelige hvis man klarer å komme inn i varmen (i mangel på bedre ord). Jeg er faktisk "smart" nok til å kunne se begge sider og se på enkeltpersoner samtidig som jeg ser på helheten. Ikke det at det nødvendigvis virker slik i kommentarene mine. Endret 31. desember 2017 av Soseks Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Den tankegangen er gyldig i Norge. Situasjonen for rom-folket er helt annerledes i de landene hvor det bor flest rom-folket, som Romania, Bulgaria og Tyrkia. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2017 Del Skrevet 31. desember 2017 Vi bør tenke på problemet internt først. Vi har muligheter til å kunne vise andre (land) at det ikke trenger å være slik det er i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå