Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie i oppsigelsestid

Feh

Anbefalte innlegg

Jeg lagde en lignende tråd omtrent på samme tid i fjor, bare at denne gangen er det reelt og et litt annet eksempel og jeg er fortsatt like forvirret av lovteksten.

Situasjonen er: Jeg skal levere oppsigelse til arbeidsgiver i morgen og får dermed 3 måneders oppsigelsestid fra 1. mars -> 1. juni. Ny arbeidsgiver ønsker at jeg skal starte så fort som overhodet mulig og ønsker at jeg forhandler meg til å korte ned oppsigelsestiden.

Ettersom hovedferieperioden er etter oppsigelsesdatoen har jeg forstått at jeg har krav på å ta ut ferie i oppsigelsesperioden. Spørsmålene er da som følger:

1. Hvor mye ferie har jeg krav på å ta ut i oppsigelsen, gitt at jeg har forstått lovteksten riktig.

2. Hvordan kan jeg forhandle meg frem til kortere oppsigelsestid? Går dette ene og alene på arbeidsgivers godvilje, eller har jeg noe å forhandle med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ingenting. Vilkåret for at arbeidstaker skal få kreve å avvikle ferie i oppsigelsestiden er at det ikke er tid til å avvikle hovedferie innen hovedferieperioden eller restferie innen ferieårets slutt, se ferieloven § 8 nr. 4.

2) Ren godvilje i den betydningen at det du har å argumentere med effektivt sett er trusler om sabotasje eller fantegåing.

Lenke til kommentar

Men om jeg forstår lovteksten riktig så står det at man kan kreve ferie dersom den ikke kan avvikles innenfor hovedferieperioden som er 1. juni -> 1. august. Ettersom jeg slutter 1. juni, og da følgelig ikke har noen opptjent ferie hos ny arbeidsgiver, vil ikke dette gi meg rett til å ta ut ferien i oppsigelsestiden? Eller gjelder dette kun dersom man sier opp etter 1. august?

Lenke til kommentar

Du skaper et problem for nåværende arbeidsgiver hvis du slutter innen 3 måneder, da de ikke rekker å finne og intervjue en erstatter. Så det blir på rein godvilje om du får lov til å slutte før tiden men det går jo an å spørre.

Det er ikke vanlig å avvikle evt ferie i oppsigelsestiden for å slutte tidligere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men om jeg forstår lovteksten riktig så står det at man kan kreve ferie dersom den ikke kan avvikles innenfor hovedferieperioden som er 1. juni -> 1. august. Ettersom jeg slutter 1. juni, og da følgelig ikke har noen opptjent ferie hos ny arbeidsgiver, vil ikke dette gi meg rett til å ta ut ferien i oppsigelsestiden? Eller gjelder dette kun dersom man sier opp etter 1. august?

Fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188#Hvis_du

Hvis du begynner i ny jobb

Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver.

For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.

Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...